5 976 läst · 45 svar
6k läst
45 svar
Datorn beter sig konstigt. Bilden hoppar var tredje sekund.
Som rubriken lyder.
Den bärbara datorn hemma har ett mycket märkligt fel.
Var tredje sekund hoppar/darrar bilden på skärmen och färgerna blir konstiga. Sedan slutar det och är som vanligt i tre sekunder, och så håller det på.
Det är likadant närmar startar den, innan man kommit in i Windows.
Ingen skillnad om jag drar ut strömsladden.
Jag tänkte att det kanske var några störningar via elen, men det kan det ju knappast vara då.
Datorn är en HP ProBook 4510s.
Ett antal år gammal.
Någon som har någon ide’ om vad det kan bero på?
O ännu bättre, om det går att åtgärda?
Den bärbara datorn hemma har ett mycket märkligt fel.
Var tredje sekund hoppar/darrar bilden på skärmen och färgerna blir konstiga. Sedan slutar det och är som vanligt i tre sekunder, och så håller det på.
Det är likadant närmar startar den, innan man kommit in i Windows.
Ingen skillnad om jag drar ut strömsladden.
Jag tänkte att det kanske var några störningar via elen, men det kan det ju knappast vara då.
Datorn är en HP ProBook 4510s.
Ett antal år gammal.
Någon som har någon ide’ om vad det kan bero på?
O ännu bättre, om det går att åtgärda?
Omedelbart vid uppstart så brukar det stå "Press Esc key for Start up menu".K knipo skrev:
Annars är en extern skärm ett bra steg i felsökningskedjan. Det ser ut som att den tappar en av de tre grundfärgerna.
Eller F2 som du hittat.
Stickan
F2 system diagnostics. Eller kan du hitta mer bättre program på Hp hemsida. Söker efter UEFI Diagnostics. Men jag skulle tro det har med ditt grafikkort att göra. Testat köra datorn i felsäkert läge? Då laddar den inte in drivrutinerna för grafikkort etc och då kan du se om det har någon som helst skillnad.
Samma sak i felsäkert läge.borre112 skrev:F2 system diagnostics. Eller kan du hitta mer bättre program på Hp hemsida. Söker efter UEFI Diagnostics. Men jag skulle tro det har med ditt grafikkort att göra. Testat köra datorn i felsäkert läge? Då laddar den inte in drivrutinerna för grafikkort etc och då kan du se om det har någon som helst skillnad.
Tror det är dags för en ny dator faktiskt.