Hej. Har ni något program att rekommendera för att rita planritningar och fasadritningar (främst) ?
Har ritat lite i Sketchup som tom är 3D och gratis, funkar hyfsat. Finns det andra gratisversioner som konkurrerar?

richardtenggren
Fusion 360 är gratis och lite trevligare än sketchup tycker jag, men för hus är Revit väldigt trevligt, men det är inte gratis.

Tack för det! Har suttit med sketchup en del, och tycker att det funkar OK, men är såklart intresserad av ännu bättre. Vad är det som gör Fusion 360 bättre tycker du?

richardtenggren
Att det finns till Mac var väl anledning att jag körde det hemma, men jobbar dagligen i Inventor nu för tiden och har tidigare kört NX på föregående jobb.
Så jag har inte kört Fusion 360 på drygt 4 år, ej heller sketchup, men Fusion är ju mer likt de program som jag kört tidigare i skola, sommarjobb, universitet och jobb.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag kör FreeCAD. Öppen mjukvara. Gratis. Mycket kompetent men lite tröskel för att komma igång med den.

https://www.freecadweb.org/

Tack för tips! Jag ska kolla vad som funkar bäst för mig.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Fusion 360 är gratis och lite trevligare än sketchup tycker jag, men för hus är Revit väldigt trevligt, men det är inte gratis.
Finns gratisversion ifall man har en KTH/skolmail. Så gör min systerson. Student som anvndera studentversionen

Kolla in Sweet home 3d ! Man kan rita fasadritn i den

Vad är du ute efter för funktioner? Vad är det du saknar från sketchup dvs

richardtenggren
B Banona skrev:
Finns gratisversion ifall man har en KTH/skolmail. Så gör min systerson. Student som anvndera studentversionen
Det finns flera sätt, absolut, men tror ändå det är irrelevant i det här fallet, ganska hög tröskel.

C
Skall du bara jobba i 2D och dra lite streck så är QCad enligt min åsikt ett utmärkt gratisalternativ. I synnerhet om du har någon erfarenhet av AutoCAD då den i princip är en "ripoff" av denna.

B Banona skrev:
Kolla in Sweet home 3d ! Man kan rita fasadritn i den

Vad är du ute efter för funktioner? Vad är det du saknar från sketchup dvs
Det som saknades för mig är parametriserad design. Det är svårt att ändra mått i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.