577 läst · 10 svar
577 läst
10 svar
Data roaming problem
Jobbar en del i Finland och har problem med att efter varje avslutat vanligt telefonsamtal så försvinner dataroamingen. Då får ingen får tag i mig via Teams. Har själv kommit på att enda sättet att få igång det igen är att klicka i och ur flygplansläget.
Operatör Telia Sonera , har 2 olika mobiler , bägge med Telia SIM och samma problem.
Någon som har förslag på lösning ? Inställningar ?
Operatör Telia Sonera , har 2 olika mobiler , bägge med Telia SIM och samma problem.
Någon som har förslag på lösning ? Inställningar ?
Är fullt medveten om det, men nu är problemet att jag ringer/får samtal via 4/5G och efter det funkar inte data.S sjoelund skrev:
Ska väl tilläggas att detta problem har jag aldrig hemma i Sverige , här kan jag surfa så fort jag "lagt på"
Min svärmor som ofta är i Finland hade liknande problem med Telenor (Vimla). Jag misslyckades med att hjälpa henne med det. Men så fick jag en helt vansinnig idé, jag tog bort alla profiler för APN mm i telefonen och bootade om den, då lästes allting in på nytt från mobilnätet och sedan fungerade det igen. Det verkade ha varit en inkonsistens mellan vad som fanns på SIM-kortet och vad som fanns i nätet, men telefonen fattade inte att det var en inkonsistens och ändrade tillbaka till felaktig inställning gång efter gång efter gång.
Men som sagt var, genom att radera alla profiler för SIM-kortet och sedan boota om så löste det sig.
Men som sagt var, genom att radera alla profiler för SIM-kortet och sedan boota om så löste det sig.
Nja, VoLTE går på en egen session genom nätet (ned egen IP-adress för telefonen på den sessionen bland annat) så det har väldigt lite med Internet att göra. Men just roaning skulle kunna vara en av få saker som faktiskt påverkas av detta.ClasseClas skrev:
Hur många av er tror att telefonen fungerar om man råkar få samma privata IP-adress på VoLTE som på Internet eller WiFi?
En Android fungerar oftast då VoLTE kör i en separat routing context I Linux, men en iPhone fungerar definitivt inte, de har inte använt routing contexts. Bara en liten anekdot. Jag skulle dessutom aldrig använda IP-adresser från rykterna 10.0.0.0 eller 100.0.0.0 för WiFi, detta då de kan krocka med både mobiloperaternas adresser och med fiberleverantörens adresser för anslutningen. Låg sannolikhet men ändå en risk som jag gärna undviker. WiFi och Mobilt Internet ligger i samma routing context både på Android och IOS.
Klicka här för att svara