På höstlov i Danmark, hyrt stuga vid Lalandia. Står i köket och ska koppla in vattenkokaren, och det slår mig - här blir väl ingen jord gjord?!

• Hand håller i en tvåpolig stickkontakt framför ett jordat vägguttag i köket på en hyrd stuga i Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, vattenkokaren blir inte skyddsjordad. Din vattenkokare och danska uttag lirar liksom inte ihop.

Nu kan du nog plugga in den i alla fall under kontrollerade former och en bit från diskbänken och andra jordade delar.

Nej, det blir ingen jord.

När vi hyrde stuga på Lalandia för typ åtta år sedan så fanns det en/två lediga adaptrar i köket samt någon som var upptagen (kylen bl.a.).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, vattenkokaren blir inte skyddsjordad. Din vattenkokare och danska uttag lirar liksom inte ihop.

Nu kan du nog plugga in den i alla fall under kontrollerade former och en bit från diskbänken och andra jordade delar.
Nu inser jag att jag skulle förtydligat att detta är utrustning som tillhör stugan, därav min smärre förvåning. Förhoppningsvis har stugan jordfelsbrytare…

Tippar på att någon tidigare gäst har använt adaptern till egen utrustning och när den tog ur kontakten ur väggen så följde adaptern med utan att gästen tänkte på det.

Så kan det nog vara ja. Nästa resa till Danmark blir det till att ta med en egen adapter, för säkerhets skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.