Köpte Bauhaus radiator, men utan koppel. Med 22mm rör så blev det nödvändigt strypa. Så jag köpte passande RA ventil (gul UL) ej RA-N (röd). När jag ska montera ventilen så ska den dras 30-35Nm med 21/12 special ringnyckel. Har mätt och infattningen verkar vara 21mm. Men ringde Danfoss, de sa jag behövde en specialmutter, se bild, som jag köpte. Den är till RA-N och verkar vara 19 mm, dvs passar ju inte. Min fråga är om jag helt enkelt kan täcka gängorna medgummibitar och dra med polygripen. Ca 1/2 varv när man skruvat in ventilen för hand borde ju bli ok moment.?
Någon kunnig rörmokare som kan denna ventil, monterat utan specialringnyckel..
Beställde också 3 Clicktermostater. ( som Danfoss sa skulle passa, till alla RA ventiler.)
Kollade vad 21mm ringnyckel 12 delad skulle kosta, känns ju extremt kosta på denna för 2 sekunders arbete.
Beställde också 3 Clicktermostater. ( som Danfoss sa skulle passa, till alla RA ventiler.)
Kollade vad 21mm ringnyckel 12 delad skulle kosta, känns ju extremt kosta på denna för 2 sekunders arbete.
Produkter som diskuteras: "polygripen"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Vilken radiator köpte du mer exakt?B BÅG skrev:
Länka gärna!
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=radiator
Inbyggnadsventil med 1/2" gänga, den längre modellen RA-U, Danfoss 013G7371 passande Bauhaus DK22 vattenburna radiatorer. Eftersom ringnyckel SW21 kostar , blir det att använda Polygrip.B BÅG skrev:Köpte Bauhaus radiator, men utan koppel. Med 22mm rör så blev det nödvändigt strypa. Så jag köpte passande RA ventil (gul UL) ej RA-N (röd). När jag ska montera ventilen så ska den dras 30-35Nm med 21/12 special ringnyckel. Har mätt och infattningen verkar vara 21mm. Men ringde Danfoss, de sa jag behövde en specialmutter, se bild, som jag köpte. Den är till RA-N och verkar vara 19 mm, dvs passar ju inte. Min fråga är om jag helt enkelt kan täcka gängorna medgummibitar och dra med polygripen. Ca 1/2 varv när man skruvat in ventilen för hand borde ju bli ok moment.?
Förstår att ingen rörmokare kan rekommendera annat än av Danfoss instruktion- att använda SW21 specialringnyckel