Köpte Bauhaus radiator, men utan koppel. Med 22mm rör så blev det nödvändigt strypa. Så jag köpte passande RA ventil (gul UL) ej RA-N (röd). När jag ska montera ventilen så ska den dras 30-35Nm med 21/12 special ringnyckel. Har mätt och infattningen verkar vara 21mm. Men ringde Danfoss, de sa jag behövde en specialmutter, se bild, som jag köpte. Den är till RA-N och verkar vara 19 mm, dvs passar ju inte. Min fråga är om jag helt enkelt kan täcka gängorna medgummibitar och dra med polygripen. Ca 1/2 varv när man skruvat in ventilen för hand borde ju bli ok moment.?
Någon kunnig rörmokare som kan denna ventil, monterat utan specialringnyckel..
Beställde också 3 Clicktermostater. ( som Danfoss sa skulle passa, till alla RA ventiler.)

Kollade vad 21mm ringnyckel 12 delad skulle kosta, känns ju extremt kosta på denna för 2 sekunders arbete.

• Danfoss RA ventil med tillhörande monteringsverktyg och förpackning, gul och metallfärgad, på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
B BÅG skrev:
Köpte Bauhaus radiator, men utan koppel. Med 22mm rör så blev det nödvändigt strypa. Så jag köpte passande RA ventil (gul UL) ej RA-N (röd). När jag ska montera ventilen så ska den dras 30-35Nm med 21/12 special ringnyckel. Har mätt och infattningen verkar vara 21mm. Men ringde Danfoss, de sa jag behövde en specialmutter, se bild, som jag köpte. Den är till RA-N och verkar vara 19 mm, dvs passar ju inte. Min fråga är om jag helt enkelt kan täcka gängorna medgummibitar och dra med polygripen. Ca 1/2 varv när man skruvat in ventilen för hand borde ju bli ok moment.?
Någon kunnig rörmokare som kan denna ventil, monterat utan specialringnyckel..
Beställde också 3 Clicktermostater. ( som Danfoss sa skulle passa, till alla RA ventiler.)

Kollade vad 21mm ringnyckel 12 delad skulle kosta, känns ju extremt kosta på denna för 2 sekunders arbete.
Inbyggnadsventil med 1/2" gänga, den längre modellen RA-U, Danfoss 013G7371 passande Bauhaus DK22 vattenburna radiatorer. Eftersom ringnyckel SW21 kostar , blir det att använda Polygrip.
Förstår att ingen rörmokare kan rekommendera annat än av Danfoss instruktion- att använda SW21 specialringnyckel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.