Verkar inte få cirkulationspumpen att starta. Det är 230 volts varianten av ECL.

Vad tror ni är det pumpen eller regulatorn?

Tack på förhand
 
Vad mäter du över för plintar?
Vilken funktion har de bägge plintarna?
Vad är det du försöker mäta?

Diagram med elektriska anslutningar och plintbeskrivningar för en Danfoss-enhet. Innehåller specifikationer för 24V A.C. och max belastning för olika plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kan du inte mäta, du måste mäta mot en nolla.
Nu mäter du över ett reläs kontakter.

Digital multimeter visar 0,120 V när en användare mäter spänning mot reläkontakter på en elektronisk enhet. En kopplingsschema är också delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes, jag fick igång den igen ... såg tusenlapparna fladdra iväg 😅

Regulatorn hade 230v mellan 27-28 utan pump
Diagram av elektriska anslutningar för 230V a.c. regulator, där anslutningarna mellan terminal 27 och 28 är markerade med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Testade bara pumpen i vägguttaget med en stick propp och då funkade den.



Tillbaka på regulatorn så går den nu igång.

Måste varit blockerad med nått smuts ??? Den har ju rullat i 15 år så det kanske blir en nya iaf för säkerhet skull ???
 
D Dilato skrev:
Så kan du inte mäta, du måste mäta mot en nolla.
Nu mäter du över ett reläs kontakter.

[bild]
Det går att mäta sådär men det man mäter är spänningsfallet över reläkontakten - är kontakten öppen och kretsen och en last är ansluten så visar mätningen på driftspänningen (i detta fall = nätspänningen) medan det vid en sluten kontakt visar spänningsfallet över reläet (om instrumentet mäter rätt = 0.12V).

Detta sätt att mäta är även gångbart för att räkna ut motsvarande läckströmmar i t.ex en bil där den drar ur batteriet. Mäter man spänningsfallet över respektive säkring går det räkna baklänges vad det motsvarar för ström utifrån säkringens storlek.

Rätt smidigt om man vill felsöka en bil som ligger i dvala, väcker man den kan styrenheter vara vakna länge och göra felsökningen svårare.
 
G Grottan skrev:
Det går att mäta sådär men det man mäter är spänningsfallet över reläkontakten - är kontakten öppen och kretsen och en last är ansluten så visar mätningen på driftspänningen (i detta fall = nätspänningen) medan det vid en sluten kontakt visar spänningsfallet över reläet (om instrumentet mäter rätt = 0.12V).
I första videon så visar instrumentet först ca 24-25 VAC för att senare visa 0,15 -> 0,11 -> 0,06 VAC.

JA, det går att mäta över en reläkontakt, men man måste veta vad man mäter för att tolka värdet man får.

Jag råkade lägga upp fel bild på reglercentralens kopplingsschema, råkade bli 24 VAC-modellen istället för 230 VAC-modellen. Bägge schemorna finns i manualen.
 
  • Gilla
Surte77 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I första videon så visar instrumentet först ca 24-25 VAC för att senare visa 0,15 -> 0,11 -> 0,06 VAC.

JA, det går att mäta över en reläkontakt, men man måste veta vad man mäter för att tolka värdet man får.

Jag råkade lägga upp fel bild på reglercentralens kopplingsschema, råkade bli 24 VAC-modellen istället för 230 VAC-modellen. Bägge schemorna finns i manualen.
Är för övrigt en skitkass konstruktion det där, fick något fel på ställdonet och regulatorns utgångar saknar överlastskydd så den dog och det var bara skaffa en ny regulator (hade väl gått att laga men fick den på goodwill)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.