Jag är rätt trött på min grovdammsugare. Påsen blir väldigt snabbt full, hjulen är kass, den välter och det blir stopp i den så snart något är större än sågspån. Behovet är att kunna nå alla delar av snickeriet och suga upp sågspån och damm. Inget kladdigt eller jättestort. I skolan har vi ett mindre jetplan som spånsug och till den har vi långa dammsugarslangar som är väldigt smidiga att städa med. Min Duab-sug på 230 Volt är såklart enormt mycket klenare.

Ibland tar jag en 100-slang som går från spånsug till bandsåg och släpar runt som dammsugare och det funkar helt ok, men den är minst sagt osmidig. Jag funderar på hur det skulle vara med en reducering vid sugen och en tio meter lång slang med någon halvtunn diameter. 40, 50 mm eller vad som finns. Klenare än en bra grovdammsugare absolut, men det kanske räcker för att få upp spån och damm. Eller tänker jag fel - det har hänt förr.

Prova med slangen från din befintliga sugare och en McGaver-reducering. Det bör ge indikation på om suget är tillräckligt. Om det fungerar ok kan du komma hit och hämta en lång 38 mm slang och ordna bättre reducering.
Om det inte blir tillräckligt bra kan du komma hit och hämta en riktig spånsug jag råkar ha (tyvärr är den inkompatibel både med min fru och med takhöjden i min källare/verkstad).

Trevliga erbjudanden. Jag gissar att jag kan bli din frus eviga hjälte om jag hämtar monsterspånsugen, men tveksamt om den är mer kompatibelt med min fru.

Jag gjorde ett snabbtest med en vanlig kort dammsugarslang och det var helt ok. Så kom jag på att jag fick med en lång slang till poolen som aldrig används. Alldeles för styv, men jag får testa och se hur mycket kraft det är kvar om slangen är tio meter. Återkommer.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.