Jag har en del problem med att få värmesystemet att funka bra (NIBE Fighter 1215 8.5 kW, 200 m2, villa -78, pumpen står i garaget med kulvert in). Jag får problem med flödet (HS-larm) men när jag öppnar alla radiatorer så blir bara de första varma (jag har tvårörssystem
(PEX) på övervåning och gamla enrörs där nere). Detta speciellt då det är runt 0°C ute. Är det -10 så funkar det bättre. När det är runt 0°C så körs mest (som jag kan tolka) VV-värmning och sen släpps en "snutt" ut när VV är färdigt tills att nästa VV-värmning drar i gång.

Jag har fått ett förslag från en elektriker att det kanske inte är tillräckligt med flöde och att vattnet inte kommer runt snabbt nog på grund av att jag inte har en extra c-pump som drar runt vattnet hela tiden även då det görs VV. Det skulle förklara att det funkar bättre vid -10° då pumpen kör längre tid och inte enbart i anslutning till VV-värmning.

C-pumpen är i läge III så den kan inte mer. Jag har rensat smutsfiltret.

På NIBEs hemsida står det att om det är dåligt flöde kan en överströmningsventil monteras in. Att installera en "utjämningstank" är det en annan möjlig lösning?

Vilken temperatur på VB-in och VB-ut har du när pumpen har gått några minuter med värmeproduktion.

Ville_Vessla skrev:
Vilken temperatur på VB-in och VB-ut har du när pumpen har gått några minuter med värmeproduktion.
Stod och tittade på värdena ett tag nu när den gick:

VB-fram - VB-R
48 33
49 33
50 33
51 34
52 34
52 35
-- VP Stannar
51 35
50 35
49 35
48 35
47 35
46 35
45 35
45 34
44 34
-- VV-värmning startar

Det händer inte mycket med returen. Jag kör kurva 10 och ca +2,5 (bör-värdet var 46-47 under denna period).

Ja det är alldeles för lågt flöde, skillnaden mellan VB-f och VB-r är ju 16-17 grader.
5-10 anger Nibe, 7-8 brukar anses som optimalt.
För att nå dit behöver du dubbla flödet, detta kan säkert lösas med en till C-pump men du borde kanske försöka dig på lite mer justering av radiatorerna först.
Önskvärt är att elementen ska vara så ostrypta som möjligt och det kan ta flera veckor att få till det optimalt, denna justering ska ske helt utan termostater på radiatorerna.
Om du öppnar på elementen och sedan bara stryper på de som blir varma så kanske läget förbättras.

Jag tror inte en c-pump till är lösningen. Något är fel.
1. har du alla termostater fullt öppna?
2. har du rengjort smutsfiltret?
3. kör du på hastighet 3 på cirkulationspumpen? & fungerar den?

Håller med carman
Kör så låg kurva att termostatventilerna inte får chans att stänga.
Skruva av dom och ställ kurva och justera flöde.
termostat ventiler är bara till för att dämpa över temperatur beroende på tillskottsvärme.

CarMan skrev:
nu är jag på besserwisser humör men du har ju svaret på alla dina tre frågor om du läser första inlägget.

förlåt om jag har fel :)

mvh daniel

du får gäran rätta till nått om jag missa nåt, det är ju trådskaparens problem som är det viktiga!

men jag kan inte se svarena fast jag läser igen.

har han problem när alla termostater är öppna? (om inte så är detta felorsaken)
har han gjort rent smutsfiltret, så vi vet att det inte är skräp där som bromsar flödet
jag såg inte heller vilken hastighet han kör på cirkpumpen, kan ju var så att man missat att detta justeras manuelt på cirkpumpen, o inte via menuerna i displayen.

pa.albinsson skrev:
men när jag öppnar alla radiatorer så blir bara de första varma (jag har tvårörssystem
(PEX) på övervåning och gamla enrörs där nere).

C-pumpen är i läge III så den kan inte mer. Jag har rensat smutsfiltret.

varsegod :)

mvh daniel

TACK!

vet dock inte hur jag ska tolka första meningen.
antar att han kör med termostater, då hans system inte är korekt intrimmat.
då gäller det att trimma in flödet för varje radiator så deta blir rätt (rät är när man kan köra utan termostater & bibehålla ret tempratur i rummena)

CarMan skrev:
1. Nu har jag öppnat alla fullt (hade ett par radiatorer helt avstängda tidigare för att få lite värme på sista elementet i sovrummet). Men nu har jag kört med fullt blås några timmar.

2. Ja, men det var inte mycket i det.

3. Japp, jag kör på 3. Huruvida den fungerar är ju rätt svårt att veta, men när jag flippar mellan läge 1, 2 och 3 så hör jag i alla fall skillnad på hastigheten.

Efter några timmar med allt öppet är det en krets som blir varmare än de andra och en krets som inte verkar få nåt varmvatten längre. Diffen VB-fram -- VB-R verkar inte bli bättre ännu men det tar väl ett tag.

CarMan skrev:
TACK!

vet dock inte hur jag ska tolka första meningen.
antar att han kör med termostater, då hans system inte är korekt intrimmat.
då gäller det att trimma in flödet för varje radiator så deta blir rätt (rät är när man kan köra utan termostater & bibehålla ret tempratur i rummena)
Jag har bara en termostat -- i sovrummet. Men nu har jag satt den på max. Alla andra element har bara vanliga skruvar (som nu är utskruvade max).

Jag trodde att de tre nya kretsarna med tvårörssystem skulle funka som så att alla radiatorer blev lika varma / kalla (om inga strypningar skiljer sig), men det verkar som om vattnet flödar olika lätt i olika kretsar. Jag förstår dock att jag måste vänta så det stabiliserar sig.

du får ha vreden på radiatorerna, det är bara dom med termostater som värmepumpen är alergisk mot.

ställ allt fullt öppet, nu har du olika temp i olika rum, då ska du försöka få samma tamp i alla rum (behöver inte var rätt temp)

de rum som är för kalla ska du minska på strypmingen (fins ofta en fast strypning bakom termostaten)
du ska ha ca 4 graders temp diff på in/ut från radiatorn (mät när värmepumpen arbetar)

har du fåt fult flöde i de kalla rmena, men ändå inte får samma temp i alla rum, så får du strypa lite på de varma rumena.

när du väl har samma temp i alla rum, så ska du välja en värmekurva som gör att du har samma tempratur inne, oavsett utomhus temp.
när du har detta så vrider du på ratten som förskjuter skalan, tills du når den innomhus temp du vill ha

(det är ju ofta väldigt opraktiskt att göra deta i den här ordningen, man kan ju inte ha 25 grader varmt i flera veckor bara för att man justear lite. Så du får ju skruva lite på alla saker samtidigt, men det är viktigt att du ändå följer detta så got det går, då deta är snabaste o enklaste väge (men den är opraktisk i verkligheten)

gör du i annan ordning finns risk att du stryper alla radiatorer i onädan o får köra på för hög hastighet på cirkulationspumpen för att kompensera m.m.

Tack för tipset. Jag följde din procedur och efter ett tag så fick jag en bra balans i radiatorerna. Men även om radiatorerna blir lagom varma nu så är det fortfarande lågt flöde.

Rörmokaren menar bestämt att det ska till en cirkulationspump till och kommer att installera en sådan. (Dock är det lättare att få hem påven, men han kan ju inte VVS.)

Rörmokaren kom aldrig tillbaka så jag fick ringa en ny. Han var dock skeptisk till en c-pump till och menade att det kan bli bra när de två sista en-rörskretsarna görs om till två-rörs. Tre radiatorer på en-rörs-kretsarna togs bort för att kunna fortsätta renoveringen och nu funkar det faktiskt bättre. (Jag måste dock strypa två-rörs-kretsarna hårt för att få flöde genom en-kretsarna (som har jättesmala rör)).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.