Hej.
Bytte nyligen varmvattenberedare, vilket medförde att jag tappade merparten av trycket på varmvattnet. Det kommer varm- respektive kallvatten där det ska, så jag utgår från att jag fått kopplingarna rätt, men varmvattnet kommer bara som en liten rännil. På den gamla vvb:n satt ett helt ventilpaket, med både säkerhetsventil och blandningsventil samt eventuellt något mer, men med den nya vvb:n medföljde bara en liten säkerhetsventil (rätt monterad, såvitt jag kan bedöma). Det står ingenting i den knapphändiga bruksanvisningen (lågprisberedare från Jula) om att det skulle krävas några ytterligare komponenter för att produkten ska fungera som det är tänkt. Är det ändå så att ett sånt där ventilkoppel som sitter på den gamla beredaren även har en inverkan på hur stort tryck man kan få på varmvattnet? Vi har kommunalt vatten. Tacksam för snabbt svar, så att vi kan få schampot ur håret nån gång.

Redigerat:
Nej, ventlipaketet har ingen inverkan på trycket, låter som om någonting annat är fel.

M
Har du kollat tryck in resp tryck ut, alltså kallt in resp varmt ut på beredaren? Då vet du direkt om det är beredaren eler nåt annat. Tippar på att skrot i rören som lossnat i samband med bytet av beredare, som sen täppt till nån sil eller annat.

magentis

Nej, alla rördelar och kopplingar är nya eftersom utrymmesskäl tvingade mig att byta plats för beredaren, så jag tror inte att det ligger en massa skit i ledningen. Är ni säkra på att såna där ventilsatser inte brukar omfatta ett reglage för vattentryck? Jag läste nämligen ett inlägg på annat forum där någon antydde att ett sådant brukade sitta "litet vid sidan av".

M
Bytt ända från avstängningen menar du, men skit kan skaka lös ändå tidigare, så kolla ändå. Felsökning är ju brukligt att börja med från "mitten", så börja där, för att felbegränsa.. Borde ju vara beredaren i ditt fall...

magentis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.