Vår värmepanna (pelletseldad) har stått stilla den senaste veckan pga att en komponent behövde bytas ut. Nu rullar den igen, men efter avbrottet så är varmvattentrycket väldigt dåligt i alla kranar. Kallvattentrycket är det inget fel på, så något måste ha hänt när pannan stod stilla i en vecka. Några ideer om vad?
Vi har tidigare haft problem med dåligt varmvattentryck som berodde på att pannan kalkat igen invändigt, men detta åtgärdades för ett par år sedan när pannan spolades ur av rörmokare med någon avkalkningslösning och sedan installerade vi en avhärdare och har inte haft problem sedan dess.
Jag gissar att det har blivit något stopp eller liknande någonstans när pannan står stilla, men har inte riktigt koll på var jag ska börja leta. Några andra synpunkter eller tankar?
Vi har tidigare haft problem med dåligt varmvattentryck som berodde på att pannan kalkat igen invändigt, men detta åtgärdades för ett par år sedan när pannan spolades ur av rörmokare med någon avkalkningslösning och sedan installerade vi en avhärdare och har inte haft problem sedan dess.
Jag gissar att det har blivit något stopp eller liknande någonstans när pannan står stilla, men har inte riktigt koll på var jag ska börja leta. Några andra synpunkter eller tankar?
Produkter som diskuteras: "polygripen"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Blandningsventilen gick väl i ändläge när värmen försvann och kärvade fast?
Redigerat:
Vad kan jag som lekman göra åt det här? Jag har "motionerat" ventilen nu och flyttat den fram och tillbaka mellan dess ytterlägen och jag ser att den flyttar på sig, men jag vet inte om jag upplever någon direkt effekt på vattnet som kommer ur kranen. Det är en blandningsventil från ESBE och det står 35-60 grader på, så om jag ställer den i minsta läget borde jag väl känna en markant skillnad i temperatur på varmvattnet i kranen jämfört med om den står i sitt yttersta läge?Fotografen skrev:
Produkter som diskuteras i tråden