Vår värmepanna (pelletseldad) har stått stilla den senaste veckan pga att en komponent behövde bytas ut. Nu rullar den igen, men efter avbrottet så är varmvattentrycket väldigt dåligt i alla kranar. Kallvattentrycket är det inget fel på, så något måste ha hänt när pannan stod stilla i en vecka. Några ideer om vad?

Vi har tidigare haft problem med dåligt varmvattentryck som berodde på att pannan kalkat igen invändigt, men detta åtgärdades för ett par år sedan när pannan spolades ur av rörmokare med någon avkalkningslösning och sedan installerade vi en avhärdare och har inte haft problem sedan dess.

Jag gissar att det har blivit något stopp eller liknande någonstans när pannan står stilla, men har inte riktigt koll på var jag ska börja leta. Några andra synpunkter eller tankar?
 
Kommunalt eller eget vatten?

Låssa blandningsventilen och kontrollera den.
 
Vi har egen brunn.

Jag får gräva fram polygripen och gå loss på blandningsventilen. Vad skulle kunna tänkas ha hänt på 7 dagar utan varmvatten? Det har ju inte varit minusgrader direkt.

Demmpa skrev:
Kommunalt eller eget vatten?

Låssa blandningsventilen och kontrollera den.
 
Blandningsventilen gick väl i ändläge när värmen försvann och kärvade fast?
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
Blandningsventilen gick väl i ändläge när värmen försvann och kärvade fast?
Vad kan jag som lekman göra åt det här? Jag har "motionerat" ventilen nu och flyttat den fram och tillbaka mellan dess ytterlägen och jag ser att den flyttar på sig, men jag vet inte om jag upplever någon direkt effekt på vattnet som kommer ur kranen. Det är en blandningsventil från ESBE och det står 35-60 grader på, så om jag ställer den i minsta läget borde jag väl känna en markant skillnad i temperatur på varmvattnet i kranen jämfört med om den står i sitt yttersta läge?
 
D09
Är det samma bekymmer på alla tappningsställen?

Edit

Står i första inlägget att det gäller alla. Mitt fel.
 
D09 skrev:
Är det samma bekymmer på alla tappningsställen?

Edit

Står i första inlägget att det gäller alla. Mitt fel.
Ja, precis. Varmvattentrycket är betydligt sämre i samtliga kranar i huset jämfört med hur det var för en vecka sedan, innan avbrottet med pannan.
 
kulle
Det sitter oftast en avstängning på inkommande till vv slingan är den helt öppen ?
 
kulle skrev:
Det sitter oftast en avstängning på inkommande till vv slingan är den helt öppen ?
Det finns några kranar jag inte har tittat på, så jag kan undersöka dem.

Skulle de kunna ha stängts när pannan var kall och avstängd?
 
kulle
leversnitt skrev:
Det finns några kranar jag inte har tittat på, så jag kan undersöka dem.

Skulle de kunna ha stängts när pannan var kall och avstängd?
Nej tanken var att "någon" , rörmokaren eller vem du nu hade hemma skruvat på den o glömt öppna igen.
Det är denna jag tänkte på
Mässingsfärgad ESBE shuntventil med svart ratt och röda markeringar, potentiellt justerad av en rörmokare.
 
kulle skrev:
Nej tanken var att "någon" , rörmokaren eller vem du nu hade hemma skruvat på den o glömt öppna igen.
Det är denna jag tänkte på
[bild]
Då är jag med. En sådan skruv har jag definitivt dock, ska kolla på den. Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.