Jag har precis bytt ut 2 gamla element i källare (renoverade gillestuga mm…).
Problemet är att bara övre delen av elementen blir varm nu. Jag har fjärvärme.
Åtgärd som jag gjorde: Stängde cirkulations pump, luftade, fyllde på vatten. Gjorde detta flera gången utan framgång. Det kommer ingen luft från elementen. Ströp värme till övervåningen och väntade ca 30min. Ingen skillnad.
Gamla element satt relativt högt från golvet ca 40cm, och nya är ca 20cm. Nya rör är ca 10cm högre än nedre kanten
av elementen. Kan detta ha någon betydelse.
Trycket ligger runt 1 (ska ligga mellan 0,5 – 1 vetinteivaddetmäts).
Har ni något vettigt svar på problemet eller bara förtsätta lufta

Om rören sitter högre än inloppet till radiatorn så blir det ju en luftficka där.
Du måste med andra ord lossa på anslutningarna på radiatorn och släppa ut luften.'
Sänk först trycket i systemet och stäng av cirk.pumpen
Släpp ut en del vatten, alltså ngn liter så luften verkligen inte blir kvar

Att bara den övre delen av radiatorn blir varm beror vanligen på att det cirkulerar för lite vatten genom den nya radiatorn. Den gör tydligen större motstånd mot vattenflödet som skall passera igenom.
Vanligtvis brukar det sitta en strypventil längst ner på radiatorns returrör. Ibland dold av en stor sexkants mutter (insex under). Kan det vara så enkelt att denna är strypt för mycket? Alternativet är att de nya radiatorerna är utformade så att de gör större motstånd i sig (knappast troligt).
Vissa termostatventiler har en strypningsmöjlighet inuti. Detta kan också vara värt att undersöka.

Det började funka nu, men fråga inte vad jag har gjort, för jag vet inte. Mojlig förklaring att pumpen inte va i full gång
pga mild väder, hur som helst nu är det varm igen i min alltiett (bio, gym, server, relax) rum.
Tack alla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.