Hej alla kunniga jag behöver er hjälp med att förstå ett fel som uppstått och också förstå vems ansvar det är.

Det var dags att byta vattenmätaren men eftersom husets ingående avstängningsventil inte fungerade längre (huset byggt 1980) så ville dem att jag skulle byta avstängningsventilen först.

Så jag bokade en lokal rörfirma som fixade det. De bytte både konsolen för vattenmätaren och avstängningsventilerna på båda sidorna eftersom även den andra ventilen kärvade och gick trögt- Problemet är att direkt efter bytet har jag fått dåligt tryck på varmvattnet. Kallvatten är som vanligt men varmvattnet har dåligt tryck i alla kranar.

Fråga 1

Vad kan det bero på? Har någon smuts eller lin lossnat när han rev bort det gamla. Eller kan hantverkaren ha lyckats tappa ner något i röret varpå det eller smutsen spolats med vattnet in i min Nibe värmepannas (Nibe VVM300 Luft/Vatten värmepump) varmvatten tank och fastnat i nåt filter där? Finns det ens något filter på varmvattnet?

Jag tänker att felet/stoppet bör vara nära pannan i alla fall för felet är ju i alla kranarna så det måste vara innan vattenledningarna förgrenar sig.

Fråga 2

Hur felsöker man detta? Lossa röret direkt under pannan och filmar rören inifrån?

Fråga 3

Vems ansvar är detta om det bara är smuts eller gammalt lin och inte något hantverkaren har tappat in i rören? Vad är praxis vid följdskador av detta slag? Hantverkarens ansvar eller mitt? Jag frågar för att jag inte vet och inte för att slippa ta ansvar.

Tack för att ni tog er tid att läsa.

Niklas (tidigare bara trogen smygläsare)

N niklasbrandin skrev:
Fråga 2
Hur felsöker man detta?
Börja med att kolla om alla varmvattenkranar har lika dåligt tryck.

Utan att ha en vattenmätare så gissar jag att husets samtliga kranar har ca halva trycket på varmvattnet. Så ja felet är samma på alla kranar

• Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Då sitter ju felet troligtvis före eller i VVB. Leta efter smutsfilter. Kan vara idé att lossa inloppet till VVB och spola i en hink eller en avloppsbrunn, för att se om tryckfallet sitter före VVB.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade ringt samma firma och beskrivit problem och så får du se om de tar betalt eller inte. Det har du full rätt till men samtidigt kanske de vill ha lite goodwill.

• Gilla
Frajjanspappa och 1 till
  • Laddar…
A
Jag lägger min killgissning på att kalk har lossat i beredaren när man stängde av vattnet och tömde ur.

• Gilla
staffan Ekstrom och 2 till
  • Laddar…
N niklasbrandin skrev:
Hej alla kunniga jag behöver er hjälp med att förstå ett fel som uppstått och också förstå vems ansvar det är.

Det var dags att byta vattenmätaren men eftersom husets ingående avstängningsventil inte fungerade längre (huset byggt 1980) så ville dem att jag skulle byta avstängningsventilen först.

Så jag bokade en lokal rörfirma som fixade det. De bytte både konsolen för vattenmätaren och avstängningsventilerna på båda sidorna eftersom även den andra ventilen kärvade och gick trögt- Problemet är att direkt efter bytet har jag fått dåligt tryck på varmvattnet. Kallvatten är som vanligt men varmvattnet har dåligt tryck i alla kranar.

Fråga 1

Vad kan det bero på? Har någon smuts eller lin lossnat när han rev bort det gamla. Eller kan hantverkaren ha lyckats tappa ner något i röret varpå det eller smutsen spolats med vattnet in i min Nibe värmepannas (Nibe VVM300 Luft/Vatten värmepump) varmvatten tank och fastnat i nåt filter där? Finns det ens något filter på varmvattnet?

Jag tänker att felet/stoppet bör vara nära pannan i alla fall för felet är ju i alla kranarna så det måste vara innan vattenledningarna förgrenar sig.

Fråga 2

Hur felsöker man detta? Lossa röret direkt under pannan och filmar rören inifrån?

Fråga 3

Vems ansvar är detta om det bara är smuts eller gammalt lin och inte något hantverkaren har tappat in i rören? Vad är praxis vid följdskador av detta slag? Hantverkarens ansvar eller mitt? Jag frågar för att jag inte vet och inte för att slippa ta ansvar.

Tack för att ni tog er tid att läsa.

Niklas (tidigare bara trogen smygläsare)
Kan det finnas en avstängningskran innan vvb ? Det brukar inte vara det men men..

annars: termostatblandarna har ett filter i varje inkommande för att skydda käglan.

S skaraborgsfakir skrev:
Kan det finnas en avstängningskran innan vvb ? Det brukar inte vara det men men..
Om man har ett "färdigt paket", som bara ansluter in + ut + säkerhetsventil ut + in VVB och ut VVB, så brukar det ingå en avstängning av inkommande kallvatten, så chansen finns att det sitter en ventil där. Bild stulen från nätet.
Annoterad bild av vatteninstallation med avstängningsventil, säkerhetsventil och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man har ett "färdigt paket", som bara ansluter in + ut + säkerhetsventil ut + in VVB och ut VVB, så brukar det ingå en avstängning av inkommande kallvatten, så chansen finns att det sitter en ventil där. Bild stulen från nätet.
[bild]

Presis så! kolla så avstängnings ventilen är helt öppen,

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad har du för ledningar till kranarna? Här har vi gamla järnrör och varje gång vi har pillat på något har vi behövt göra rent filtrena i strålspridarna på kranarna de har varit fulla med rost och järnbitar.

Tack för alla förslag. Jag har varit bort med jobbet i två dagar så jag har inte hunnit kolla upp dem än. Men jag ska så snart jag hinner vilket troligen blir i helgen. Så jag är inte en TS som bara försvinner ur tråden även om jag varit tyst ett tag.

Det roliga är att inget ont utan något gott. Vi har i alla år tyckt att varmvattnet varit lite för ovarmt men nu hittade jag blandningsventilen och den stod ju inte på max.......så nu har jag äntligen efter 10 år tillräckligt varmt vatten bara lite dåligt tryck:p

Känner mig ganska dum. Jag har tidigare försökt ställa upp varmvattnet några grader i pannans standardmeny vilket fick hela systemet att balla ur. Hade tekniker här som inte hittade något fel. Han kom tillbaka flera gånger innan han upptäckte att det var min höjning i menyn som orsakade pannans urflipp. Han lärde mig att jag får inte höja i mjukvaran.

Men det jag inte förstår är varför Nibe lägger in en parameter i standardmenyn 1A, den som alla kommer åt, som om man ändrar lite på den får pannan att sluta funka. Jag kommer dock inte ihåg vad det var som felade. Jag hade medföljande extraförsäkring på pumpen då men den täcker ju självrisken bara om villaförsäkringen löser ut. Men självrisken i villaförsäkringen är 4000 och felsökningen kostade "bara" 3800 kr.....:(:mad: så jag fick betala allt själv. Var bra sugen på att be honom ta lite mer betalt......

Men inte heller han kläckte ur sig att blandningsventilen under pannan kanske du ska kolla om vattnet inte är tillräckligt varmt. Så dubbelbesviken är jag nog.

Jag hade ingen aning om att en sån ventil fanns där under.....men det vet jag nu. Skönt att man utvecklas:rofl:

• Gilla
Frajjanspappa
  • Laddar…
H haggan skrev:
Vad har du för ledningar till kranarna? Här har vi gamla järnrör och varje gång vi har pillat på något har vi behövt göra rent filtrena i strålspridarna på kranarna de har varit fulla med rost och järnbitar.
Det har nog kommit kanske både järn och kalkklumpar när han bytte. Vattnet var missfärgat efter och innan vi fick stadens dricksvatten så var det extremt mycket kalk i vattnet här.

Men att felet inte ligger i kranarnas strålspridare vet jag eftersom det bara drabbat varmvattnet.

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Johhhan
När du nu hittat blandningsventilen(y); märker du av någon förändring i varmvattenledningarnas tryck ute i blandarna om du ändrar på denna? Jag tänker att om trycket sjunker vid mindre inblandning av kallvatten, och ökar med mer kallvatten, så tyder det på att hindret finns någonstans vid vvb. Om det däremot inte påverkas så mycket tyder det på senare hinder.

Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
[bild]
tittade på servicehandledningen till den här tanken/elpannan. Där syns det inte att det eventuellt är en sådan här combo.

N niklasbrandin skrev:
Det har nog kommit kanske både järn och kalkklumpar när han bytte. Vattnet var missfärgat efter och innan vi fick stadens dricksvatten så var det extremt mycket kalk i vattnet här.

Men att felet inte ligger i kranarnas strålspridare vet jag eftersom det bara drabbat varmvattnet.
Termostatblandarna har egna silfilter i sina anslutningar för att skydda käglan mot skit.

Runda cirklar med ett spår som passar för en femkrona....

Troligtvis har rörmokaren stängt avstängningsventilen i combon för att eventuellt tryck i vvb inte ska jävlas när ventilerna byttes. Detta fungerar iofs enbart om backventilerna i kranarna i huset inte är tråkiga (kan varmvatten tryckas igenom ventilen och baklänges ut i kallvattenröret.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.