4 815 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Dåligt tryck på endast kallvatten i badrumshandfatet. [Bilder finns]
Hejsan!
Jag har köpt en lägenhet och från dag ett märkte jag att trycket var dåligt handfatets blandare i badrummet, obs! gäller endast kallvatten - se bilder.
Jag har haft en kompis som är "halvt" rörmockare här och vi har testat att koppla bort blandaren och endast testat ventilerna se bild "under blandare".
Resultatet är att det inte är något fel på blandaren utan något fel innan ventilerna. Då vi kan se att alla ventiler är öppna så vet vi inte vart felet ligger.
Övrig fakta
- I duschen får jag kallt vatten
- Föreningen har aldrig hört om problemet innan och tror felet ligger hos mig
- Tidigare ägaren hade likt detta då han flyttade in.
Känns som omöjligt för er att lösa men hoppas kunna få tips och kunna reda ut detta, ha det fint!
/Johan
Jag har köpt en lägenhet och från dag ett märkte jag att trycket var dåligt handfatets blandare i badrummet, obs! gäller endast kallvatten - se bilder.
Jag har haft en kompis som är "halvt" rörmockare här och vi har testat att koppla bort blandaren och endast testat ventilerna se bild "under blandare".
Resultatet är att det inte är något fel på blandaren utan något fel innan ventilerna. Då vi kan se att alla ventiler är öppna så vet vi inte vart felet ligger.
Övrig fakta
- I duschen får jag kallt vatten
- Föreningen har aldrig hört om problemet innan och tror felet ligger hos mig
- Tidigare ägaren hade likt detta då han flyttade in.
Känns som omöjligt för er att lösa men hoppas kunna få tips och kunna reda ut detta, ha det fint!
/Johan
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Hur menar du att ni har testat ventilerna under tvättstället?
Gissar att ventilerna bakom inspektionsluckan sitter på inkommande vatten? Var och hur göra fördelning till förbrukarna?
Gissar att ventilerna bakom inspektionsluckan sitter på inkommande vatten? Var och hur göra fördelning till förbrukarna?
Kan vara något skräp i rören. Jag fick dåligt tryck i köket efter att badrummet renoverats och vi skarvat på stammen.
Jag knackade på ledningarna då och fick fram lite skräp i silen på blandaren.
Hoppas det löser sig!
Jag knackade på ledningarna då och fick fram lite skräp i silen på blandaren.
Hoppas det löser sig!
Tack för svar!
Får helt enkelt testa att slå lite löst på rören, känns som att det är mitt enda hopp
Killen som renoverade ser ut att ha kopplat på nya platsrör innanför väggen istället för att dra helt nytt
Ser ut att vara generellt dåligt gjort.. tråkigt när det blir så..
//Johan
Får helt enkelt testa att slå lite löst på rören, känns som att det är mitt enda hopp
Killen som renoverade ser ut att ha kopplat på nya platsrör innanför väggen istället för att dra helt nytt
Ser ut att vara generellt dåligt gjort.. tråkigt när det blir så..
//Johan
Hade det varit skräp i filtret hade ju flödet varit dåligt på vv med.
Jag hade stängt av ventilen under handfatet, tagit bort anslutningen mot blandaren, och sedan slagit på vattnet och se hur bra det flödar (obs blir lite blött...!). Flödar det bra där, är ju felet i blandaren eller röret till blandaren. Flödar det dåligt är ju felet uppströms.
Vi hade lite sådär i köket ett tag efter att vi gjort rörarbeten på andra ställen i huset. Smuts som satt nånstans i blandaren var det hos oss.
Är det bra flöde hade jag nog försökt att ta loss blandaren och anslutningsslangen, och sett hur det ser ut där.
Jag hade stängt av ventilen under handfatet, tagit bort anslutningen mot blandaren, och sedan slagit på vattnet och se hur bra det flödar (obs blir lite blött...!). Flödar det bra där, är ju felet i blandaren eller röret till blandaren. Flödar det dåligt är ju felet uppströms.
Vi hade lite sådär i köket ett tag efter att vi gjort rörarbeten på andra ställen i huset. Smuts som satt nånstans i blandaren var det hos oss.
Är det bra flöde hade jag nog försökt att ta loss blandaren och anslutningsslangen, och sett hur det ser ut där.
Hej!
Jag har testat att koppla bort blandaren under handfatet. Även dåligt tryck där.
Det är bra tryck i kall vid kopplingen ovanför (från taket).
Funderar på att dra ett rör utanpå och ner till kopplingen innan kranen.
Men då är gamla ledningen kvar? det kanske inte är OK enligt säkert vatten/ kan man koppla ihop dessa så att man får vatten från båda delar?
Jag har testat att koppla bort blandaren under handfatet. Även dåligt tryck där.
Det är bra tryck i kall vid kopplingen ovanför (från taket).
Funderar på att dra ett rör utanpå och ner till kopplingen innan kranen.
Men då är gamla ledningen kvar? det kanske inte är OK enligt säkert vatten/ kan man koppla ihop dessa så att man får vatten från båda delar?
Liknande trådar
-
Dåligt vattentryck efter stambyte
Vatten & Avlopp -
Varför har jag dåligt tryck i en av alla kranar?
Vatten & Avlopp -
Vattenutkast dåligt tryck under sommaren?
Vatten & Avlopp -
Varför dåligt tryck på KV i endast en kran i huset
Vatten & Avlopp -
Dåligt tryck på endast varmvatten, hela huset
Vatten & Avlopp