I vår källartrappa på baksidan har vi en mur utåt som är uppbyggd av Leca-block och murbruk. Muren är sedan putsad. Problemet är att murbruket mellan Leca-blocken nu har börjat att erodera, främst längst ner på muren och som mest skadat är det längst ner i trappan. Det är ju ganska fuktig miljö här som gör att det nog aldrig torkar ut riktigt. Det kan eventuellt även vara så att det på utsidan av muren inte är fuktskyddat. Dock så ser det bra ut på högre höjd av muren, så nåt fuktskydd borde kanske finnas. Finns det någon permanent lösning för detta möjligen, ersätta murbruket med nåt annat? Om det skulle vara så att utsidan är fuktskyddad, så kanske man kan krafsa ur det lösa murbruket, lägga i nytt och försegla med puts igen och hoppas att det håller några år?
En gammal tråd detta, men nu har det vittrat mer såklart. Det är inte bara murbruket som försvinner, även Leca-blocken löses upp. Jag undrar från vilket håll fukten kan komma. Kan den komma från marken bakom muren eller är det från själva trapputrymmet? Det är bara längst ner vid trappstegen som det är problem, så det kanske tyder på att fukten kommer från trapputrymmet. Kanske man skulle sätta på en Steniskiva eller liknande som skulle kunna förhindra fukten att gå in i muren? Infogar bild på hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En viss lutning är det, men bara högst en till två millimeter på någon halvmeter. Kanske trappstegen borde vara svagt skålformade, så kan vattnet rinna i mitten istället för längs med väggarna? Saltat har vi gjort nån gång men vi undviker det.
Bör vara lite mer lutning på en stentrappa med väggkontakt tycker jag, gärna i båda leden så att inget vatten blir stående. Om ni har saltat och lutningen är dålig så kan skadan mycket väl bero på det då murbruk, puts och leca är mycket känsligt för salt (mer än betong). Det räcker oftast med ett par vintrars saltning för att få dessa skador, salta aldrig mer trappan. Den dåliga avrinning i sig bidrar till att den porösa lecan och putsen drar åt sig vatten och det blir frostsprängningar.
Mitt förslag är att du reparerar väggen (med liknande material) samt antingen bekläder trappan med t.ex klinker och skapar mer fall eller tar dit en plåtslagare som får plåta mot väggen (sämre lösning men funkar estetiskt då eventuella skador ej syns lika mycket).
Mitt förslag är att du reparerar väggen (med liknande material) samt antingen bekläder trappan med t.ex klinker och skapar mer fall eller tar dit en plåtslagare som får plåta mot väggen (sämre lösning men funkar estetiskt då eventuella skador ej syns lika mycket).
Vattenglas (vilket även är basen i silikatfärg) ger tyvärr inte bättre skydd än färgen som väggen redan är målad med. Eftersom trappan vilar direkt mot väggen kommer vattnet genom kapillärverkan ta sig förbi eventuellt vattentätt ytskikt. Det är problemet med avrinningen som måste lösas anser jag.Oldboy skrev:
Ja, salt är inte bra. Jag har använt det nån gång bara när det var mycket is. Ibland kan det även samlas en del snö längs kanterna som man kanske inte tar bort med en gång. Lutningen jag mätte var i sidled och är nog inte helt bra. Lutning nedåt är bra. Tack för tipsen!