Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Till min stora förvåning kommer det plötsligt nästan inget vatten ur den kran vi har på utsidan av huset. Jag har följt röret och det är samma som även leder till en grovdiskho precis nedanför där det kommer in i huset och i denna är trycket helt normalt.
Kranen är en FMM av typen som inte skall kunna frysa (släpper ut vatten när man stänger den) - se bild.
Trodde i min enfald en kran var så enkel att inget rimligen kunde gå sönder men så är kanske inte fallet som det verkar...
Någon som vet hur dessa kranar fungerar och om det finns någon del (fjäder etc) som om den går sönder kan ge detta fel? Går den i så fall att byta eller måste hela kranen bytas?
Kranen är en FMM av typen som inte skall kunna frysa (släpper ut vatten när man stänger den) - se bild.
Trodde i min enfald en kran var så enkel att inget rimligen kunde gå sönder men så är kanske inte fallet som det verkar...
Någon som vet hur dessa kranar fungerar och om det finns någon del (fjäder etc) som om den går sönder kan ge detta fel? Går den i så fall att byta eller måste hela kranen bytas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Det sitter en stång i röret som trycker på och stänger ventilen på insidan när du stänger kranen på utsidan.
Men stången är "enkelverkande" - när du öppnar kranen så "drar" inte stången i ventilen, då är det endast vattentrycket som skjuter på. Så om stången kärvar hindras ventilen från att öppnas helt.
Stäng av vattnet, skruva bort kranbröstet på utsidan och peta ut stången och kolla att allt löper som det skall.
Men stången är "enkelverkande" - när du öppnar kranen så "drar" inte stången i ventilen, då är det endast vattentrycket som skjuter på. Så om stången kärvar hindras ventilen från att öppnas helt.
Stäng av vattnet, skruva bort kranbröstet på utsidan och peta ut stången och kolla att allt löper som det skall.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Tack för tips - hittade efter lite letande en manual https://www.fmmattsson.com/storage/...9ce63e8bbb6/08836453_Vattenutkastare 4285.pdf så skall ge det ett försök att se om det är den där "stången" som kärvar eller om det är något annat i vägen...
Har smidigt nog en ballofix precis på insidan så lätt att experimentera med detta....
Har smidigt nog en ballofix precis på insidan så lätt att experimentera med detta....
Toppen, står ju även lite om just denna "felsituation" där.Amatörsnickaren skrev:
En grej jag själv råkat ut för och som nämns där är att hålet inte riktigt är borrat i rätt vinkel. När man drar åt skruvarna i fästplattan på utsidan hamnar då röret i spänn och blir lite deformerat, vilket kan få det att kärva beroende på var distanserna, (5) i manualen, har hamnat.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Har nu tagit loss kranöverdelen och lossat "spindeln" (styrröret). Det var lite skräp som kom ut så troligen var det detta som skapat friktion. När jag skruvade tillbaka den kommer det vatten med bra tryck igen men när jag drar åt ""nyckeln verkar inte överdelen/röret tömmas på vatten som tidigare (det hördes tidigare ett "wooosh" ljud och vatten sprutade ut ur ventilhuset när man drog åt nyckel i botten).C cpalm skrev:Toppen, står ju även lite om just denna "felsituation" där.
En grej jag själv råkat ut för och som nämns där är att hålet inte riktigt är borrat i rätt vinkel. När man drar åt skruvarna i fästplattan på utsidan hamnar då röret i spänn och blir lite deformerat, vilket kan få det att kärva beroende på var distanserna, (5) i manualen, har hamnat.
Det är inte ett "fel" som nämns i installationsmanualen och jag vet inte riktigt vad det kan bero på? Vad är det som skall få vattnet att spruta ut på det sättet??
Jag har en momentnyckel men ingen hylsa som är djup nog att kunna användas så därför har jag inget sätt att veta om jag dragit åt med 20-25nNm som de föreslår (har bara dragit åt "halvhårt" med en vanlig skiftnyckel) så det är möjligt att jag borde skruva fast ventilhuset hårdare men samtidigt är jag rädd att dra åt FÖR hårt så jag böjer stången eller skadar ventilen etc...
Mekanismen som öppnar tömningsventilen när kranen är stängd sitter i kranöverdelen, så spindeln skall inte ha något med det att göra. Men att det inte sprutar som "vanligt" kanske helt enkelt beror på att du inte har någon slang inkopplad som det byggs upp ett tryck i? Huvudsaken är att vattnet i röret rinner ut när ventilen stängs så att det inte blir frostsprängning.Amatörsnickaren skrev:
Åtdragsmomentet blir nog bra om du gör det på känn så där. Det skall inte vara så känsligt.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Så var det - när jag satte dit slangen sprutade det ut vatten igen när man stänger av så nu verkar problemet vara löst - tack för tipsen!!!!C cpalm skrev:Mekanismen som öppnar tömningsventilen när kranen är stängd sitter i kranöverdelen, så spindeln skall inte ha något med det att göra. Men att det inte sprutar som "vanligt" kanske helt enkelt beror på att du inte har någon slang inkopplad som det byggs upp ett tryck i? Huvudsaken är att vattnet i röret rinner ut när ventilen stängs så att det inte blir frostsprängning.
Åtdragsmomentet blir nog bra om du gör det på känn så där. Det skall inte vara så känsligt.