Jag har bitvis problem med avloppet i köket. Ibland funkar det helt okej, ibland rinner vattnet dåligt och när det är som värst blir det stopp.

Stoppen får jag bukt med genom att köra vaskrensare. Men problemet återkommer.

Jag har därtill kört:
Varmt vatten + diskmedel
Bikarbonat + ättika
Avloppspump och vaskrensare.

Medvetet undvikit propplösare så som kaustiksoda då jag läst att de kan skada rören. Av samma anledning har jag undvikit kokande vatten.

Jag har därtill tittat på att få loss vattenlåset men vet i katten hur jag gör. Har testat att skruva och dra. Inte för kung och fosterland men litegrann. Upptill i delarna som går upp till diskhoarna går det fint att bara dra isär.

Alla tips mottages tacksamt. Eller är det bara att ringa spolfirma eller röris?

Funkat bra fram till för kanske 2-3 månader sedan. Började krångla lite då.

Bifogar bild på hur det der ut med rören under diskbänken.

• Plaströr och slangar under köksdiskbänken, inklusive avloppsrör och vattenlås, monterade under diskhoarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under diskbänk med flera anslutande slangar och rör. Avloppsinstallation med vita plastdetaljer och grå slangar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De mesta jag ser där skall gå att dra isär. Sitter med packningar. Är det jobbigt att få ihop dem igen så smörj packningarna med lite Yes bara så går de ihop.

Kan vara fett som ställer till det i rören.
Jag kör för övrigt med 60-100graders vatten å ett par liter i våra rör å vid ngt tillfälle när vi var nyinflyttade använde jag säkert en tredje del av Yes flaskan. Själv fyller jag på lite Yes åt gången å låter det verkar lite till slut fyller jag en hel del diskmedel å kör ett par liter nästintill kokande vatten.

Kaustiksoda är inge bra att använda, många känner mer till det som lut. Det är väldigt frätande och inte bra för rören osv så det är helt rätt att skippa det.

Inte omöjligt att stoppet sitter längre ner i systemet.
Det vore bra att spola rören utifrån och inåt i fastigheten samt om möjligt passa på att filma samtidigt.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
De mesta jag ser där skall gå att dra isär. Sitter med packningar. Är det jobbigt att få ihop dem igen så smörj packningarna med lite Yes bara så går de ihop.

Kan vara fett som ställer till det i rören.
Jag kör för övrigt med 60-100graders vatten å ett par liter i våra rör å vid ngt tillfälle när vi var nyinflyttade använde jag säkert en tredje del av Yes flaskan. Själv fyller jag på lite Yes åt gången å låter det verkar lite till slut fyller jag en hel del diskmedel å kör ett par liter nästintill kokande vatten.

Kaustiksoda är inge bra att använda, många känner mer till det som lut. Det är väldigt frätande och inte bra för rören osv så det är helt rätt att skippa det.
Hmm, okej. Vid vattenlåset. Ska man bara dra isär delarna där, menar du? Tänkte det vore bra att komma åt och kolla där innan man ringer efter hjälp.

Har innan plockat isär precis innan vattenlåset och kört ner både bikarbonat + ättika samt diskmedel så det går ner direkt däri.

Kör du Yes uppe i vasken eller längre ner?

En annan sak jag funderar på:
Bor i bostadsrätt. I mitt hus är vi 4 lägenheter.

Om stoppet sitter längre ner. Dvs: Inte i de synliga rören under vasken. Är det föreningen som ska stå för att fixa?

I ditt fall så hade jag börjat med att hälla massa diskmedel i diskhon å kört med varmt vatten.

Fungerar inte det hade jag plockat isär under diskhon. Det mesta där skall gå att dra isär. Är bara packningar som håller ihop det mesta. Vissa rör kan vara rätt långa så kan vara en del att dra isär. Men håll koll på packningarna.

Skulle det vara problem längre bort i kedjan. Dvs inte bara i ditt kök så borde du ha problem i andra avlopp också samt grannarna borde också ha problem isf.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tariax skrev:
En annan sak jag funderar på:
Bor i bostadsrätt. I mitt hus är vi 4 lägenheter.

Om stoppet sitter längre ner. Dvs: Inte i de synliga rören under vasken. Är det föreningen som ska stå för att fixa?
Ja, det är föreningens underhållsansvar.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
Men på den här modellen undrar jag om man verkligen kan dra isär röret till vattenlåset. Borde vara risk att det går isär av sig själv då.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men på den här modellen undrar jag om man verkligen kan dra isär röret till vattenlåset. Borde vara risk att det går isär av sig själv då.
Misstänkte detsamma. Därför jag inte gått vidare med det. Hur katten rensar man det smidigt utan att plocka isär?

Diskmaskinens krök på avloppsslangen ser ut vara för låg. Blir det stopp och du fyller diskbaljan full rinner vattnet bakvägen in i diskmaskinen med förfärande resultat.

G G.L. skrev:
Diskmaskinens krök på avloppsslangen ser ut vara för låg. Blir det stopp och du fyller diskbaljan full rinner vattnet bakvägen in i diskmaskinen med förfärande resultat.
Ska man fästa upp den menar du?

Ja. Slangens krök ska upphängd högre än högsta nivån på vattnet i diskhon för att undvika att vattnet åker baklänges in i diskmaskinen när man tömmer diskhon. Är det då stopp i avloppet tar vattnet lättaste vägen och det är in i diskmaskinen och sen ut på golvet.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Ja. Slangens krök ska upphängd högre än högsta nivån på vattnet i diskhon för att undvika att vattnet åker baklänges in i diskmaskinen när man tömmer diskhon. Är det då stopp i avloppet tar vattnet lättaste vägen och det är in i diskmaskinen och sen ut på golvet.
Förstår.

Du menar att vatten fylls upp i diskmaskinen och så får jag en jävla otrevlig överraskning när jag öppnar den och vatten ev. rinner ut?

TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Är det jobbigt att få ihop dem igen så smörj packningarna med lite Yes bara så går de ihop.
Inte lika roligt när de skall dras isär nästa gång dock. Annat smörjmedel är bättre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Så du menar att kröken skall upp över bänkskivan? Har jag aldrig sett någonstans.....

• Haha
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.