9 723 läst · 16 svar
10k läst
16 svar
Dåligt fall på avlopp
Sida 1 av 2
Hej hej
Jag söker lite hjälp och info om vad som kan/kommer att hända med oss..... Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och fått stopp i toaletten vilket leder till att vi hyr in ett bolag som filmar och samtidigt mäter lutningen på avloppet.... Som tyvärr då visar att den ligger som en bergochdalbana under huset. Så på vissa ställen samlas vatten som blir stående med bla. kiss och skit.... Nu är det så att huset är byggt på platta på mark med sprängsten på ca 1,5 meter under sedan är det berg....så man kan ju inte komma åt avloppet..... Hur skall vi bära oss åt för att komma på rätsida med detta. Vi vill ju inte riva huset och bila upp plattan vad händer när sådant här sker.... Vi har varit kontakt med vvs:aren som la rören och förövrigt gjort all vvs installation i hela huset.... Han har ingen aning av vad som kan göras oc hur detta kommer att lösa sig... Han har en väl etablerad firma på orten och ett gott rykte. Vi är jätte nöjda med allt annat.... vi känner honom även privat men nu måste man sätta allt sånt till sidan och bara se till sig själv....tänk om man någon gång måste sälja, VAD SKER DÅ!!!!????? Och framför allt vem orkar bo i ett hus där det titt som tätt blir stopp i avloppet.... HJÄLP
Jag söker lite hjälp och info om vad som kan/kommer att hända med oss..... Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och fått stopp i toaletten vilket leder till att vi hyr in ett bolag som filmar och samtidigt mäter lutningen på avloppet.... Som tyvärr då visar att den ligger som en bergochdalbana under huset. Så på vissa ställen samlas vatten som blir stående med bla. kiss och skit.... Nu är det så att huset är byggt på platta på mark med sprängsten på ca 1,5 meter under sedan är det berg....så man kan ju inte komma åt avloppet..... Hur skall vi bära oss åt för att komma på rätsida med detta. Vi vill ju inte riva huset och bila upp plattan vad händer när sådant här sker.... Vi har varit kontakt med vvs:aren som la rören och förövrigt gjort all vvs installation i hela huset.... Han har ingen aning av vad som kan göras oc hur detta kommer att lösa sig... Han har en väl etablerad firma på orten och ett gott rykte. Vi är jätte nöjda med allt annat.... vi känner honom även privat men nu måste man sätta allt sånt till sidan och bara se till sig själv....tänk om man någon gång måste sälja, VAD SKER DÅ!!!!????? Och framför allt vem orkar bo i ett hus där det titt som tätt blir stopp i avloppet.... HJÄLP
Är han (VVS killen) försäkrat bör det ordna sig.
Han kommer att ha bekymmer. Självrisk.
Allt handlar om tid och pengar. Man kan alltid borra uteifrån. I värsta fallet får man installera en pump till avloppet.
En sak ska ni inte göra. Låta det vara.
Avloppet måste åtgärdas.
Han kommer att ha bekymmer. Självrisk.
Allt handlar om tid och pengar. Man kan alltid borra uteifrån. I värsta fallet får man installera en pump till avloppet.
En sak ska ni inte göra. Låta det vara.
Avloppet måste åtgärdas.
Inte roligt alls :S En enkel åtgärd som kan fungera är att öka upp spolmängden från normal 4 liter till max http://www.gustavsberg.se/39140.asp Det kan hjälpa men är förstås en nödlösning.JossanLF skrev:Hej hej
En fundering. Är det VVS-firman som lagt röret ojämnt eller har det blivit sättningar vid gjutningen? Och det finns väl också ett material ovanpå sprängstenen samt isolering.
Det löser ju inte själva problemet, men kan ändå vara av vikt. Vem är ansvarig för bygget?
Det löser ju inte själva problemet, men kan ändå vara av vikt. Vem är ansvarig för bygget?
Man tvingas ju nu förtiden att teckna en byggfelsförsäkring som gäller från slutbesiktning o 10 år framåt. Konstruktionsfel, utförandefel (borde detta vara).
http://www.bostadsgaranti.se/privatkund/byggfelforsakring_smahus.htm
Så försäkring borde finnas. Jag tror att det är bättre att vända-upp-och-ner på allt nu direkt och fixa avloppet. Se till att de andra betalar allt (hur man nu gör det).
Men ta kontakt med expertis som ej är inblandade på något sätt nu. Försäkringsbolagen borde hjälpa till.
mvh L
http://www.bostadsgaranti.se/privatkund/byggfelforsakring_smahus.htm
Så försäkring borde finnas. Jag tror att det är bättre att vända-upp-och-ner på allt nu direkt och fixa avloppet. Se till att de andra betalar allt (hur man nu gör det).
Men ta kontakt med expertis som ej är inblandade på något sätt nu. Försäkringsbolagen borde hjälpa till.
mvh L
Absolut men som tillfällig lösning kanske mitt förslag kan fungera.largab skrev:Man tvingas ju nu förtiden att teckna en byggfelsförsäkring som gäller från slutbesiktning o 10 år framåt. Konstruktionsfel, utförandefel (borde detta vara).
[länk]
mvh L
Det vanligaste scenariot är att de som gjutit plattan har gått på rören under gjutningen och att rören inte varit tillräckligt fastsatta. Det finns nog ingen vvs-firma som lägger avloppsrören ojämnt eller med bakfall medvetet eftersom de vet vad det innebär.AndersS skrev:
Jopp, det var precis detta som jag hade i mina tankar och hur man kan tänka sig att felet har uppstått, speciellt om man vill driva en ersättningsfråga.rogge_vvs skrev:
Tack för så många svar jag fått.... Jag vet att vvs:aren inte gjort detta medvetet och min man var med den dagen rören lades ner men han är elektriker så vad vet han om sånt.... men vad händer då om det är att man gått ovan på då vet man ju inte vem som varit skyldig då kan ju alla skylla på varann och då står vi där.... hur tar man sig ur sådant här....fan vem tar man kontakt med som utreder sådant här....
Hej Jossan
Vi har ett liknande problem dær vi planerar att bila upp bottenplattan och rætta till røret med allt vad det innebær av skarvade golværmerør etc. Hur har det gått før er, vad blev løsningen?
Vi har ett liknande problem dær vi planerar att bila upp bottenplattan och rætta till røret med allt vad det innebær av skarvade golværmerør etc. Hur har det gått før er, vad blev løsningen?
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Skulle det inte gå att sätta en vakumpump vid utloppet från huset så alltihop sugs ut liksom? Nu är det bara en vild teori, ingen aning om ifall det går att ordna det i praktiken. Men vet att det inte är helt ovanligt att pumpa wc-vatten med vakum till t.ex. slutna tankar.
När man suger, suger man tills fritt luft kan gå via pumpen. Har man avluftning = ingen funktion.Elaine--85 skrev:
Saknar man avluftning = kommer det att tömma vattenlåset i den minst kraftkrävande brunnar/WC stol/ ...
Det funkar inte
Man får göra om det eller använda större mängd vatten.
Använder man vacuum så dras väl en tunnare slang i befintligt avloppsrör.kamilenski skrev:
Men frågan är väl hur det gått för trådskaparen?