Hej!
Har precis renoverat klart ett 100 år gammalt förfallet hus och flyttat in. I badrummet så har fallet inte blivit så bra som det var tänkt. En vän till oss som jobbat med detta i 20 år har hjälpt oss med flytspacklingen och plattsättningen.

Längst in från duschen rinner det fint mot brunn, men hörnet där duschdörren är fäst så är där en punkt, samt mitten mot dörren som vattnet samlas i, som att där är två osynliga ”gropar”, sen rinner det därifrån helst ut från dusch. Nu har vi satt en hyfsat kamouflerad list av samma klinker för att slippa att det rinner ut i resten av badrummet (jag vet att det inte är optimalt .. :( )
, så känner mig inte helt nöjd med detta då det känns som att man står i en vattenpöl där ”fallet” är som sämst. Det känns som det handlar om 2 plattor som inte är helt kanon då vi fick jobba med marginaler med brunnen.

Hur hade ni gjort? Levt med det?

Rivit hela skiten å gjort om (snälla låt mig inte få läsa detta alternativ då värmepanna å allt står på kliniken, vilket isåfall hade betytt att
Vi i princip fått flytta ut igen) ..

Försiktigt försökt knacka upp dom plattorna som ställer till det?

Resten av badrummet har ok fall mot brunn och ingen annanstans, så det vore en mardröm att behöva göra om allt.

• Badrumsgolv med mönstrade kakel, schampo, hygienprodukter, hörnhylla och röda cirklar markerar troliga smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas släplist på duschdörren, du ska inte behöva bygga upp med klinkerskant där. Annars är det lite synd men inget en duschskrapa inte klarar efter en dusch.

• Gilla
Jontebusen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det saknas släplist på duschdörren, du ska inte behöva bygga upp med klinkerskant där. Annars är det lite synd men inget en duschskrapa inte klarar efter en dusch.
Vi hade släplist som ej hjälpte. Byggde denna list, tog bort släplisten då

J Jontebusen skrev:
Vi hade släplist som ej hjälpte. Byggde denna list, tog bort släplisten då
Jaha, finns ingen list som hjälpte?

Tråkigt "fall". Men jag ser ingen annan vettig lösning än att leva med det. Sannolikt är det plattsättningen som blev fel. Det kan gå att knacka loss, och lägga om plattorna. Men risken är stor att tätskiktet skadas. Särskilt vid väggen. Risken är att det blir väldigt dyrt, och allt måste göras om.
Att få listen tät, kan dock inte vara något problem, som inte silikon kan fixa.

• Gilla
Jontebusen
  • Laddar…
J Jontebusen skrev:
Hej!
Har precis renoverat klart ett 100 år gammalt förfallet hus och flyttat in. I badrummet så har fallet inte blivit så bra som det var tänkt. En vän till oss som jobbat med detta i 20 år har hjälpt oss med flytspacklingen och plattsättningen.

Längst in från duschen rinner det fint mot brunn, men hörnet där duschdörren är fäst så är där en punkt, samt mitten mot dörren som vattnet samlas i, som att där är två osynliga ”gropar”, sen rinner det därifrån helst ut från dusch. Nu har vi satt en hyfsat kamouflerad list av samma klinker för att slippa att det rinner ut i resten av badrummet (jag vet att det inte är optimalt .. :( )
, så känner mig inte helt nöjd med detta då det känns som att man står i en vattenpöl där ”fallet” är som sämst. Det känns som det handlar om 2 plattor som inte är helt kanon då vi fick jobba med marginaler med brunnen.

Hur hade ni gjort? Levt med det?

Rivit hela skiten å gjort om (snälla låt mig inte få läsa detta alternativ då värmepanna å allt står på kliniken, vilket isåfall hade betytt att
Vi i princip fått flytta ut igen) ..

Försiktigt försökt knacka upp dom plattorna som ställer till det?

Resten av badrummet har ok fall mot brunn och ingen annanstans, så det vore en mardröm att behöva göra om allt.
Hur har du byggt den där listen? Kaklat på cellplast eller hur har du gjort?

20x20 plattor är svårt vid ett lokalfall utan att skära dem i kuvert och det vill man ju helst undvika med mönstrade plattor.
Tycker ni har fått till en snygg lösning på problemet men nackdelen är att ev. vatten utanför kanske rinner över tröskeln innan det når upp för att komma in till brunnen så jag hade nog kollat nivån mellan tröskelns högsta punkt jämfört med er kakellist och ev. satt på en foglist på tröskeln och höjt den om behovet finns.

• Gilla
Anton Arvanitis och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
20x20 plattor är svårt vid ett lokalfall utan att skära dem i kuvert och det vill man ju helst undvika med mönstrade plattor.
Tycker ni har fått till en snygg lösning på problemet men nackdelen är att ev. vatten utanför kanske rinner över tröskeln innan det når upp för att komma in till brunnen så jag hade nog kollat nivån mellan tröskelns högsta punkt jämfört med er kakellist och ev. satt på en foglist på tröskeln och höjt den om behovet finns.
Tack! Än så länge har det klarat sig från att rinna över, så det är skönt iaf! 😃

H human highlight film skrev:
Hur har du byggt den där listen? Kaklat på cellplast eller hur har du gjort?
Kakel på kakel med Limm å tätat med silikon 🙈

J Jontebusen skrev:
Kakel på kakel med Limm å tätat med silikon 🙈
Tog en stund att se den på bilden 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.