O
Är lite förvånad att besiktningsman inte påpekade det. Droppblecken på uterummet är helt kassa. På långsidan sitter blecken löst och de överlappar inte varandra och silikonet har släppt.:
En hand pekar på spricka i vit fönsterbleck med smuts och några barr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnan ser inte så bra ut och det rinner ju in vatten där:
Vit byggnadsdel med spricka nära hörn och smuts, ovanför grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en struktur, röd panel, silverfärgad metalledning, svart yta, vit foamliknande substans, selektiv fokus, skadad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sämst är kortsidan. Finns bleck under fönster men ej resten! Där har man silikonat och det har såklart släppt på sina ställen.
Husvägg med rött träpanel och fönster, stuprör, fuktmarkeringar, löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte skruva loss någon skiva och inspektera och se om något tagit skada. Hursomhelst så skulle jag ju vilja åtgärda blecken.

Långsidan:
Är det helt dumt att bara köpa färdiga bleck på byggmax och sätta istället? Tänker
Någon cm överlapp får man väl sätta.

Kortsidan:
Blir ju lite knepigare. Hur kan jag fästa blecken egentligen?

Eller ska jag bara ge upp och ringa en plåtslagare vet vad man ska göra istället? :rofl:
 
O Ocuf skrev:
Är lite förvånad att besiktningsman inte påpekade det. Droppblecken på uterummet är helt kassa. På långsidan sitter blecken löst och de överlappar inte varandra och silikonet har släppt.:
[bild]

Hörnan ser inte så bra ut och det rinner ju in vatten där:
[bild]
[bild]

Men sämst är kortsidan. Finns bleck under fönster men ej resten! Där har man silikonat och det har såklart släppt på sina ställen.
[bild]

Tänkte skruva loss någon skiva och inspektera och se om något tagit skada. Hursomhelst så skulle jag ju vilja åtgärda blecken.

Långsidan:
Är det helt dumt att bara köpa färdiga bleck på byggmax och sätta istället? Tänker
Någon cm överlapp får man väl sätta.

Kortsidan:
Blir ju lite knepigare. Hur kan jag fästa blecken egentligen?

Eller ska jag bara ge upp och ringa en plåtslagare vet vad man ska göra istället? :rofl:
Jag har köpt alla mina hos plåtslagare. Till I princip samma kostnad och de måttanpassar de allt perfekt. Lite svårt och se utan en helhetsbild vad du menar med kortsidan. Men om det är ett bleck som ska sitta så att inte vattnet ska komma på grundmuren så brukar det sitta under panelen. Du skulle kunna såga ett spår i panelen där du sticker in blecket
 
O
T Tompafix skrev:
Jag har köpt alla mina hos plåtslagare. Till I princip samma kostnad och de måttanpassar de allt perfekt. Lite svårt och se utan en helhetsbild vad du menar med kortsidan. Men om det är ett bleck som ska sitta så att inte vattnet ska komma på grundmuren så brukar det sitta under panelen. Du skulle kunna såga ett spår i panelen där du sticker in blecket

Kanske bäst att göra det istället. Borde vara rätt snabbt gjort av plåtgubben. :crysmile:

Har inga grejer för sådant spår. Är det något plåtslagare kan fixa tro?
 
O
Var tvungen att plocka av och kolla hur det spg ut. Ingen mögel!


Men frågan kvarstår hur man kan fästa plåtar på enklast sätt?
 
  • Elledningar mot röd vägg, spindelväv, trätrall, utehörn på hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av slitet trä och rödmålad yta med synlig skada och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trästruktur och metallkant under delvis avskalad färg, med fokus på byggmaterialens texturer och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Går ju inte att sticka in ngt utan att plocka bort hela panelen.
 
  • Delvis suddig bild, trästrukturer, röd vägg, blå hink, vit ledning, märkt med "Kortisda". Utomhus, byggnadsdetaljer, otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Finns det någon bättre skriva än den formplywood(?) man kan använda föresten? Den biten som går ner i jorden har börjat förmultna som smått. Cementskiva? Eller kanske något annat?
 
Redigerat:
O Ocuf skrev:
Finns det någon bättre skriva än den formplywood(?) man kan använda föresten? Den biten som går ner i jorden har börjat förmultna som smått. Cementskiva? Eller kanske något annat?
Minerit, Cembrit eller kanske bara vanlig galvplåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.