Hej hopp!

Något färgmärke som ni har extra dålig erfarenhet av och som man helst bör undvika?...tacksam för svar.

Biltvättning och fika ute i solen idag...lite väl kall vind men ändå gött gött gött :)))

Ha de bra!
....Håkan
 
Svårt att säga.
Det är värre att använda den bästa färgen fel än att använda den sämsta färgen rätt så...
Men Jotun har jag målat mycket med. Helt OK, men dyr.
Alcro funkar väl bra. Beckers har jag inga problem med. Men det är ju betydligt känsligare om du ska måla ute eller inne så börja med att berätta vilket först.
 
Om du håller dig till välkända märken; Alcro, Beckers, Jotun, Flügger, Nordsjö osv så bör det inte vara några problem. Det är när du börjar jaga priser över kvalitet som det s*iter sig...;) Rusta är väl kanske inte att rekommendera.

Sedan beror det väl lite på vad det är du ska måla; Alcro anser jag vara svårslagen när det gäller snickerifärg, och det tycker de flesta tillverkare också :)
 
Kesella skrev:
Alcro anser jag vara svårslagen när det gäller snickerifärg, och det tycker de flesta tillverkare också :)
Tillverkare av vad..? Eller menar du målare?
 
Snailman
Folksams test gäller väl ändå bara utomhusmålning, och jag antar att vi inte diskuterar detta nu i februari....eller?

Med tillverkare menar jag färgtillverkare, men även målare. När man diskuterar förbättringar av snickerifärgen är det Alcros burkar man går in och "smygköper" och försöker kopiera... ;)
 
Åh fan, där ser man. Trodde att du hade skrivit fel.
 
Jag använde förut Teknos men var aldrig riktig nöj med mer än priset...
...har nu kört med Flügger i mina senaste prodjekt och den är svårslagen.
Har även testat Alcro men den slår inte Flügger.

Min lokala Flügger butik sa dock en sak som man kan tänka på, konsument och proffs gillar inte alltid samma typer av färger då man jobbar på olika sätt. Nybörjare har inte den tekniken att lägga på samma tjocklek som ett proffs och det ställer olika krav på färgerna...
 
P-plats skrev:
Min lokala Flügger butik sa dock en sak som man kan tänka på, konsument och proffs gillar inte alltid samma typer av färger då man jobbar på olika sätt. Nybörjare har inte den tekniken att lägga på samma tjocklek som ett proffs och det ställer olika krav på färgerna...
Mmmm...det kan visserligen stämma, men det är inte snickerifärgen som är olika i det fallet utan ex. vägg- och takfärger. Om det inte är helt olika sortiment (Flugger har ju ett lågprissortiment som säljs under annat namn, och Beckers har olika produkter i yrkesbutiker gentemot byggmarknader).

Men för att vara just Flugger så var ju det ett lustigt påstående eftersom deras slogan är "Köp din färg på samma ställe som proffsen" - de har ju bara ett sortiment och detta är anpassat för både målare och privatpersoner. Är det då rätt för målaren eller privatpersonen? :)
 
Kesella skrev:
Mmmm...det kan visserligen stämma, men det är inte snickerifärgen som är olika i det fallet utan ex. vägg- och takfärger. Om det inte är helt olika sortiment (Flugger har ju ett lågprissortiment som säljs under annat namn, och Beckers har olika produkter i yrkesbutiker gentemot byggmarknader).

Men för att vara just Flugger så var ju det ett lustigt påstående eftersom deras slogan är "Köp din färg på samma ställe som proffsen" - de har ju bara ett sortiment och detta är anpassat för både målare och privatpersoner. Är det då rätt för målaren eller privatpersonen? :)
HeHe!
Jag vet...

...men det var när vi diskuterade deras lackfärg som dom sa att deras egna målare väljer annat fabrikat många gånger då Flüggers är för tunn.
Dom kan inte måla tillräckligt tjocka lager då!
Jag å andra sidan är så nöjd med färgen för den flyter ut så fint...
...det blir perfekta ytor!
 
Alcro och Nordsjö är mina favoriter, men så har jag inte testat Flügger än. Köpte dock Lady häromveckan, skulle måla om en dörr och försäljaren menade på att den har fantastisk utflytning och täcker något helt otroligt bra. Nu kanske min teknik inte är bra nog, men jag tyckte det var svårt att få färglagret jämnt. Den var seg och trögjobbad och inte alls lätt att stryka ut jämnt. Lite som att måla med tjära...
 
Hej! Det beror ju helt på vad det är man skall måla också, det är bättre att satsa på "dyrare" färg då det gäller snickerier men då det gäller att måla väggar har Rustas färg varit helt ok tycker jag. Dels har den varit bra på att täcka, när jag målade med gul färg räckte det med en strykning på mönstrad strukturtapet, dels torkar den snabbt men ger ett jämnt och fint intryck. Vi har målat med flera väggfärger: gul, engelsk röd, vit, tonad vit och någon konstig "gammalrosa" (inte jag valt!)
Mvh Carina
 
Det finns säkert färger med lägre kvalitet som fungerar utmärkt. I färghandeln har jag dock fått flera upprörda personer som ringt och klagat på dessa färger för att de avgett en doft som vägrat försvinna trots att färgen torkat. Nu säger jag inte att så är fallet - detta är säkert en vanlig miss i produktionen, men problemet har kanske inte varit själva produkten i sig utan att de inte fått någon respons då de vänt sig till kundtjänst för att få hjälp att lösa problemet.

Detta är ju ytterligare en aspekt som man kanske bör ta in - alla färgfabrikanter som värnar om kvaliteten på sina produkter och att bibehålla sina kunder har en väl fungerande kundtjänst - och ett system för åtgärder om något skulle gå fel. En liten försäkring skulle man kunna säga... Dessutom har man ofta kunskapen om vad det är som kan ha gått snett...och i de allra flesta fall står tillverkaren för åtminstone ny färg - oavsett vems felet är.
 
Jag värdesätter även kompetensen hos min lokala färhandel och den tycker jag är värd en hel del...
 
ST1 skrev:
Alcro och Nordsjö är mina favoriter, men så har jag inte testat Flügger än. Köpte dock Lady häromveckan, skulle måla om en dörr och försäljaren menade på att den har fantastisk utflytning och täcker något helt otroligt bra. Nu kanske min teknik inte är bra nog, men jag tyckte det var svårt att få färglagret jämnt. Den var seg och trögjobbad och inte alls lätt att stryka ut jämnt. Lite som att måla med tjära...
Du glömde att röra om färgen. Jotuns Lady är som du säger lite klumpig/seg om den inte rörs om. Ifall du målar upp en hel burk Lady på en gång, kommer du att märka att den sista färgen i burken är väldigt lättflytande...om man inte rör om.

Sedan tycker jag du borde ha valt en lackrulle till dörren, ger en mycket bättre yta, och bara använt penseln till att lägga på färgen med.

Topic, dåliga färgfabrikat. Tycker att man ofta får vad man betalar för, men det går att göra fynd bland de mer okända fabrikaten. Köpte själv en väggfärg som jag tror hette Göl, skillnaden i pris på en 10-spann var nära 400 jämfört med Nordsjö.

Irriterande dålig färg tycker jag Rustas är, speciellt den vita som täcker väldigt dåligt. Rustas Kulörfärger däremot är helt ok för sitt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.