1 065 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Dålig värme från radiator.
Har en radiator i ett rum som inte riktigt hänger med de andra vilket innebär att det blir mycket svalare i det rummet.
Systemet är ett tvårörssystem från mitten av 60-talet som idag värms med en Nibe f1155.
Jag har plockat bort termostaten och motionerat piggen på ventilen samt knackat på ventilhuset. Har luftat pch även kört värmebärarpumpen på 100% och stängt alla andra radiatorer. Nu tvångskör jag pumpen på 55% och då känns radiatorn lite varmare men inte i närheten av vad de andra är.
Kan ventilen ha fatnat på halvfart eller är det något annat man kam göra?
Systemet är ett tvårörssystem från mitten av 60-talet som idag värms med en Nibe f1155.
Jag har plockat bort termostaten och motionerat piggen på ventilen samt knackat på ventilhuset. Har luftat pch även kört värmebärarpumpen på 100% och stängt alla andra radiatorer. Nu tvångskör jag pumpen på 55% och då känns radiatorn lite varmare men inte i närheten av vad de andra är.
Kan ventilen ha fatnat på halvfart eller är det något annat man kam göra?
Har det alltid varit så eller har det kommit "nyligen"?
Det kan ha fastnat gojs i returventilen, kan gå att få bort genom att öppna/stänga ventilen.
Det finns risk att det läcker lite vatten när man börjar röra ventilen.
Normalt ska man inte kunna skruva bort insatsen men låsringen som hindrar det kan vara borta, då börjar det "spruta" vatten, men det är bara att skruva tillbaka insatsen (har råkat ut för det själv).
Kom ihåg hur många varv du vrider om den inte står fullt öppen.
Det kan ha fastnat gojs i returventilen, kan gå att få bort genom att öppna/stänga ventilen.
Normalt ska man inte kunna skruva bort insatsen men låsringen som hindrar det kan vara borta, då börjar det "spruta" vatten, men det är bara att skruva tillbaka insatsen (har råkat ut för det själv).
Känns som att det kom i och med att vi fick bergvärme istallerat men det kan ju också bero på lägre framledningstemperaturer eller ändrade flöden.Demmpa skrev:Har det alltid varit så eller har det kommit "nyligen"?
Vi började ju också använda rummet i den vevan. Men då hade termostatventilen kärvat fast men jag motionerade igång den då. Men som sagt det är inte samma temperatur som på övriga radiatorer.
Någon returventil finns inte, inte många radiatorer som har det.
Det känns så. När jag känner på rören i köket (våningen under) så känner man en klar skillnad på temperatur på rören. Men uppe vid radiatorn är det inte alls samma.Demmpa skrev:
Kör alla termostater fullt öppna förrutom ett par.
Det är ingen ide att bara motionera piggen,det är inne i ventilen problemet är.Enklast att knacka på piggen så att den fjädrar ur.Om den fjädrar ca.2-3 mm om du trycker in den så är det nog som Deempa skrev gojs i returventilen,det har han ju beskrivit lösningen på.Detta med att termostatventilen fastnar är väldigt vanligt.Jag har alltid lyckats att knaccka loss demhos många av mina tidigare kunder.VVS-are i 50år.Hennke85 skrev:Känns som att det kom i och med att vi fick bergvärme istallerat men det kan ju också bero på lägre framledningstemperaturer eller ändrade flöden.
Vi började ju också använda rummet i den vevan. Men då hade termostatventilen kärvat fast men jag motionerade igång den då. Men som sagt det är inte samma temperatur som på övriga radiatorer.
Någon returventil finns inte, inte många radiatorer som har det.
Liknande trådar
-
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar -
byta från luftvärme till vattenradiatorer functurahus
Värme allmänt -
Byta från radiatorer till fläktkonvektor- jordvärme.
Värme allmänt -
Ingen värme i radiatorer efter övergång från 2-rör till 1 rör
Värme allmänt -
Byta från vattenburen golvvärme till vattenburna radiatorer för att sänka energiförbrukningen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning