Hej. Jag har ett vattenburen golvvärme system från lk kopplad till en äldre nibe elpanna. Jag har problem med att justera in värmet i huset. Röret från pannan in till systemet är konstant varm o ligger nog på 60-70 grader men själva lk systemet ligger bara på 19 grader? Ställer jag in termostaterna i rummen på 35 så går graderna upp i systemet men ställer jag de på 23 grader som jag vill ha de så blir de bara 19 grader i systemet o värmen i huset sjunker snabbt. Nån som kan hjälpa mig med o förstå hur detta ska fungera? Temperatur begränsare är på läge 5 o då borde de vara 55 grader i systemet sen reglerar ställdonerna själva hur mycket vatten de ska ge i dom olika slingorna? Pumpen är inställd på constant pressure 3.
Du måste ju ha en shunt efter pannan som ger rätt värme ut på värmesystemet. Denna shunt bör regleras från en yttertemperaturmätare och mata ut önskad temp i förhållande till aktuella tempen.
Ställdonet på respektive slinga öppnar och stänger efter hur termostaten påkallar.
Du får inte varmare om du ställer in 25/30/35 på termostaten. Är det kallare i rummet så öppnar ställdonet max på ca 5 minuter. När den är nöjd så stänger den på 5 minuter.
Du ska på golvvärme jobba med mer flöde och lägre temperaturer. Jag ska ha 30c ut på 1c yttertemperatur som exempel. Inte över 40c ut på ett golvvärmesystem.
Branschen säger att golvets yta aldrig får överstiga 27c.
Jag tror du måste se till att shunt finns och jobbar/blandar rätt.
När det är cirkulation i systemet och du får ut rätt temp i fördelaren till slingorna som steg 1 kan du gå vidare med att ställa upp flödet om vissa rum blir kalla medan du får tillfredsställande temp i vissa. Detta med övre reglagen där du ser flödet när slingorna är öppen.
Termostaten ska stå på det du vill ha i rummet. Som sagt så öppnar den inte mer ju högre temp du ställer där. Donet är bara öppen/stängd med dessa 5min tid det tar för den att ställa om.
Ställdonet på respektive slinga öppnar och stänger efter hur termostaten påkallar.
Du får inte varmare om du ställer in 25/30/35 på termostaten. Är det kallare i rummet så öppnar ställdonet max på ca 5 minuter. När den är nöjd så stänger den på 5 minuter.
Du ska på golvvärme jobba med mer flöde och lägre temperaturer. Jag ska ha 30c ut på 1c yttertemperatur som exempel. Inte över 40c ut på ett golvvärmesystem.
När det är cirkulation i systemet och du får ut rätt temp i fördelaren till slingorna som steg 1 kan du gå vidare med att ställa upp flödet om vissa rum blir kalla medan du får tillfredsställande temp i vissa. Detta med övre reglagen där du ser flödet när slingorna är öppen.
Termostaten ska stå på det du vill ha i rummet. Som sagt så öppnar den inte mer ju högre temp du ställer där. Donet är bara öppen/stängd med dessa 5min tid det tar för den att ställa om.
Redigerat:
Shunt är alltså pumpen som finns på bilden i skåpet? Finns en till på pannan, mer än de så finns det inget. Är inte jätte kunnig inom detta men försöker lära mig.P Pligg85 skrev:Du måste ju ha en shunt efter pannan som ger rätt värme ut på värmesystemet. Denna shunt bör regleras från en yttertemperaturmätare och mata ut önskad temp i förhållande till aktuella tempen.
J jonaserik skrev:
Här har du shunten på pannan, som reglerar framledningstemperaturen ut på radiatorkretsen.
Sen har du ytterligare en shunt, nämligen golvvärmeshunten som reglerar ner varma framledningstemperaturen till något som passar golvvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har du ytterligare en shunt, nämligen golvvärmeshunten som reglerar ner varma framledningstemperaturen till något som passar golvvärmen.
Okej den är inställd på 9 av 10. Jag får varm vatten fram till golv värmesystemet, men därefter kallnar de i system o de ligger bara på 19 grader, termostaterna är inställda på 23 grader men de är ändå 18 grader i huset? För 2 dagar sen visade de 35 grader temperatur i slingorna, nu är de bara 19?Demmpa skrev:
Manuell shunt på pannan med 9 är detsamma som att köra ut vad pannan ger i princip, inget bra. Där ska för att få ekonomi med värmen, monteras en shuntautomatik som reglerar efter utetempen.
Sen är all ställdon öppna, nu syns inte riktigt vad du har för minishunt där, bättre bild på den.
Har du bara GV eller element med.
Sen är all ställdon öppna, nu syns inte riktigt vad du har för minishunt där, bättre bild på den.
Om jag ser rätt på termometern som sitter direkt efter cirkulationspumpen ovanför pannan, så visar den 80⁰, det är typ panntemperaturen.
Ställ ner shunten ovanför pannan till 4 till en början, sen behöver du justera den uppåt/nedåt beroende på utetemperaturen.
Egentligen skulle du behöva investera i en shuntautomatik, tex
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntautomatik-1/esbe-crc211-reglering-utetemperaturstyrd-28029
På så sätt så får golvvärmeshunten lägre temperatur att jobba med, å då reglerar den bättre.
Ställ ner shunten ovanför pannan till 4 till en början, sen behöver du justera den uppåt/nedåt beroende på utetemperaturen.
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntautomatik-1/esbe-crc211-reglering-utetemperaturstyrd-28029
På så sätt så får golvvärmeshunten lägre temperatur att jobba med, å då reglerar den bättre.
Förstår nu lite, ska börja med att justera de från pannan först. Grundfors ump 3 auto, Bara gv i en plans villa.J jonaserik skrev:Manuell shunt på pannan med 9 är detsamma som att köra ut vad pannan ger i princip, inget bra. Där ska för att få ekonomi med värmen, monteras en shuntautomatik som reglerar efter utetempen.
Okej då får jag börja med att ställa in därifrån och sen investera i en shuntautomatik.Demmpa skrev:Om jag ser rätt på termometern som sitter direkt efter cirkulationspumpen ovanför pannan, så visar den 80⁰, det är typ panntemperaturen.
[länk]
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg 1
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.
Steg 2
Injustering av centrala reglersystemet (shuntautomatiken som du saknar) gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Steg 3
Montering och injustering av termostaterna/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Steg 1
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.
Steg 2
Injustering av centrala reglersystemet (shuntautomatiken som du saknar) gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Steg 3
Montering och injustering av termostaterna/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Ställ om pumpen från auto direkt och se till att maxa den nu, senare kan du sänka farten. Den ska vara i läge konsiant, så fort den får lite motstånd nu, så sänker den farten och flödet avtar. Har du manualen för den. Om inte så kan den här vara något, som går att ladda hem.D Daniel Durac skrev:
https://manuals.plus/sv/grundfos/upm3-underfloor-heating-pump-manual
Tack för hjälpen. Börjat få igång de o fått en aning om hur jag ska ställa in de.
Liknande trådar
-
Golvvärme från LK-system
Värme allmänt -
Hur ansluta LK Golvvärmefördelare RF från vänster så att hålen i skåpet linjerar?
Värme allmänt -
Vilka växter tål att stå i utblåset från värmepump?
Trädgård allmänt -
Vilken uppvärmningsform är lämpligast att kombinera med befintlig frånluftsvärmepump?
Frågor och svar om värme -
Dålig värme från LK Golvvärme
Värme allmänt