2 885 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Dålig kräm på öv. med ettrörsystem
Kompletterar med lite info från just nu.
Framledning (vid centralen): 55 grader
Framledning första elementet norra och södra slingan: 52 grader
Framledning första elementet på öv.: 48 grader
Retur norr & söder: 44 grader
Retur öv.: 29 grader
Ute temp: 0 grader
Entréplan: 23 grader
Övervåning: 21 grader
Detta känns väl överlag rätt ok sett till rumstemperatur men skall nästan 60 grader i framledning krävas vid 0 grader ute? Och alltså runt 80 grader vid -5 med denna kurva och inställning. Dessutom är norra slingan strypt såpass mycket att elementen i källaren på den slingan är döda just nu för att jag hellre tar den smällen än att det blir kallare där uppe.
Framledning (vid centralen): 55 grader
Framledning första elementet norra och södra slingan: 52 grader
Framledning första elementet på öv.: 48 grader
Retur norr & söder: 44 grader
Retur öv.: 29 grader
Ute temp: 0 grader
Entréplan: 23 grader
Övervåning: 21 grader
Detta känns väl överlag rätt ok sett till rumstemperatur men skall nästan 60 grader i framledning krävas vid 0 grader ute? Och alltså runt 80 grader vid -5 med denna kurva och inställning. Dessutom är norra slingan strypt såpass mycket att elementen i källaren på den slingan är döda just nu för att jag hellre tar den smällen än att det blir kallare där uppe.
Redigerat:
Har läst hela den. Toppen tråd men jag tror inte jag har problem med ventilerna då jag får den värme som "finns" i röret vid respektive element. Dock är de enbart varma på toppen av elementet. Tex om jag mäter på ett där uppe.J jonaserik skrev:
Fram: 44
Retur (vidare till nästa): 41
Toppen av elementet: 42,5
10cm ner: 32
Längst ner: 21
Vet att temperaturen på elementet skall vara varmast högst upp men som det är nu så skiljer det alltså mer än 20 grader över elementet (1 panel, drygt 120x60).
Västra götaland . en tumregel är att vid noll ute ca 42 C ut till elementen , kan vara mer eller mindre beroende på husets isolering. ställ ner kurvan lie och prova, sänker man kurvan för att få det bra så måste även flödet i systemet vara rätt.
Det låter mer rimligt och dit jag vill komma, men det för också tillbaka mig till min huvudmisstanke, att jag behöver lite mer fart på vattnet, speciellt på öv. Den stora diffen över radiatorerna måste väl ändå tyda på för lågt flöde?J jonaserik skrev:
Hus byggt -78 med 120mm isolering. Ligger på 59 grader ut nu när det är -4 ute.G Greggen skrev:
Temp diff på 20grader
Om jag skulle byta ut min UPS 15-40 mot tex en Alpha1 15-80. Finns det något som kan bli sämre? Tänker att den i läge 1 borde vara typ som min i läge 3. Annars, om läge 1 är högre cirkulation än 3 på min befintliga, finns det någon nackdel med att ha för stark cirkulation?
Känner att jag ändå skulle vilja testa att byta pumpen men vill då inte byta till en för svag utan istället ha lite marginal.
Känner att jag ändå skulle vilja testa att byta pumpen men vill då inte byta till en för svag utan istället ha lite marginal.
Uppdatering i detta är att jag bytte ut pumpen mot en Alpha1 15-60 för ett tag sedan. Genast blev det bättre fart på sakerna och dessutom förbrukar den betydligt mindre i dessa tider när el är lyxvara
Två följdfrågor har dock kommit upp nu efter någon månad.
1. Kör jag pumpen på högsta så hörs det ett "spolade" ljud vid sista elementet i vardagsrummet. Precis samma ljud som när man är vid inkommande vatten och någon spolar i en kran i något rum. Stryper jag elementet helt så förändras inte ljudet så det är inte själva elementet i sig. Min gissning är att det är för att strypningen på returen för den slingan sitter precis där efter, kan det stämma? Finns det något man kan göra åt det? Vill inte öppna strypningen mer än jag måste pga att öv. blir lidande då.
Som jag gjort nu så har jag sänkt pumpen lite, ljudet hörs fortfarande men inte lika markant. Det fungerar såklart hyffsat, men jag märker ju att det är lite på bekostnad av cirkulation på öv (dock ändå betydligt bättre än med den gamla pumpen).
2. Elementen i källaren "dör" ibland. Jag vill få det till att det är när framledningstempen ökar och därmed trycket i systemet, kan det stämma? Strypningarna på returen till de slingorna försöker jag som sagt öppna minimalt för att få lagom värme i källaren utan termostater eller vreden på elementen.
Hur mycket är det normalt att trycket varierar när temperaturen förändras? Upplever att mitt tryck kan pendla mellan 1,3-1,8 utan problem mellan typ 50-80 grader framledningstemp.
Två följdfrågor har dock kommit upp nu efter någon månad.
1. Kör jag pumpen på högsta så hörs det ett "spolade" ljud vid sista elementet i vardagsrummet. Precis samma ljud som när man är vid inkommande vatten och någon spolar i en kran i något rum. Stryper jag elementet helt så förändras inte ljudet så det är inte själva elementet i sig. Min gissning är att det är för att strypningen på returen för den slingan sitter precis där efter, kan det stämma? Finns det något man kan göra åt det? Vill inte öppna strypningen mer än jag måste pga att öv. blir lidande då.
Som jag gjort nu så har jag sänkt pumpen lite, ljudet hörs fortfarande men inte lika markant. Det fungerar såklart hyffsat, men jag märker ju att det är lite på bekostnad av cirkulation på öv (dock ändå betydligt bättre än med den gamla pumpen).
2. Elementen i källaren "dör" ibland. Jag vill få det till att det är när framledningstempen ökar och därmed trycket i systemet, kan det stämma? Strypningarna på returen till de slingorna försöker jag som sagt öppna minimalt för att få lagom värme i källaren utan termostater eller vreden på elementen.
Hur mycket är det normalt att trycket varierar när temperaturen förändras? Upplever att mitt tryck kan pendla mellan 1,3-1,8 utan problem mellan typ 50-80 grader framledningstemp.
Det är 1-rörs<du har då och hur många element. tex 5 st , sitter en stryp under en sexkantsmutter om det är modernt. Går det att skruva den 5 varv från fullt inne /ute. så det första 1 varv ut från botten andra 2 varv osv. sista helt öppet. Övrigt med tryck normalt.
Nä sådan lyx har jag inteJ jonaserik skrev:
Elementen har enbart en ventil. Dock tror jag inte att det hade fungera ändå då det är tre slingor och jag måste strypa hela slingan på de två nedre för att det skall bli någorlunda fräs i den som går till öv.
Jo. Mera fart går men då får jag som sagt ett ganska påtagligt "spolande" ljud i vardagsrummet. Därför har jag valt att sänka pumpen lite. Det är dock fortfarande betydligt bättre fart på den än min gamla på max.J jonaserik skrev:
Jag förstår detta med att det själ hit och dit. Det är därför jag har fimpat alla temostater överallt. Satt handrattar på alla element på entréplan och strypt dem för att få upp framledningstempen tillräckligt mycket för att det begränsade flödet på öv skall räcka. Jag tycker att jag får till det rätt bra nu. Jag håller +-1grad på de olika våningarna. Men rätt som det är så blir elementen i källaren kalla igen. Trots att inget element har termostater på någon slinga och ingen har skruvat på något. Det enda som hänt är att trycket och framledningstempen har ökat.
Tanken på en extra pump har jag såklart haft. Kan hända att det är ett måste tillslut men som sagt, just nu funkar det fint för att sedan helt plötsligt krångla. Vad är en "sep. pump"?
Kalla i källaren, går rören i taket då och ner till elementen , då sitter det nog luft i rören, i bland får pumpen tag i flödet och knuffar på. så det blir varmt, en större bubbla då, vill gå ner men orkar inte, har du några klämringskopplingar på rören i taket. Så stäng av pumpan och fyll på trycket till 1,5 bar och lätta på en koppling så åker luften ut, en klassiker med rör i taket och element nertill. Kanske går att få till det. Stäng allt uppe och alla utom ett elemnet i källaren, gasa på pumpen till max, sen lika med nästa.
Rören går i taket i källaren en bit och delar sedan upp sig till 3 slingor. En till öv. En till norrsidan och en till södersidan. De som går på norr och söder sidan går på golvet på entréplan och sticker sedan ner tillbaka till källaren där det är element. Uppskattningsvis är det varannan element på dessa två slingor som är i källaren respektive entréplan. Totalt 7st per slinga om jag inte missminner mig.J jonaserik skrev:Kalla i källaren, går rören i taket då och ner till elementen , då sitter det nog luft i rören, i bland får pumpen tag i flödet och knuffar på. så det blir varmt, en större bubbla då, vill gå ner men orkar inte, har du några klämringskopplingar på rören i taket. Så stäng av pumpan och fyll på trycket till 1,5 bar och lätta på en koppling så åker luften ut, en klassiker med rör i taket och element nertill. Kanske går att få till det. Stäng allt uppe och alla utom ett elemnet i källaren, gasa på pumpen till max, sen lika med nästa.
Dessa två slingor som tar både entréplan och källare stryper jag alltså så mycket jag kan för att få upp farten på öv. Det som händer då, om man stryper lite lite för mycket, är att elementen i källaren blir mer eller mindre iskalla medan de på entréplan är opåverkade i det stora hela.
Mao borde all luft i dessa rör hamna i något element på entréplan och borde avluftas "som vanligt"
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Den goda mannen är inte skriveriets bäste vän. Han menar separat pump.G Greggen skrev:
Det kan vara rätt trixigt med 1-rörs-system. Jag har blandat 1-rörs och 2-rörs i mit hus och det tog en stund innan jag fick till det.
Har man olika kretsar i huset kan det ta olika långa tider att etablera flöden överallt. Det betyder att nån krets kan förbli kallt efter en omstart eller en längre period då pumpen inte gick.
När jag ska starta mitt system så stryper jag alla raddar i två-rörskretsen och kör till flödet i ett-rörs-kretsen har etablerats. Sedan kopplar jag till dom andra successivt.
Ah, såklart. Har varit inne på en till pump men har ännu inte släppt hoppet om att det skall fungera med en. Tidigare ägare har ju nöjt sig bevisligen, och det har blivit bättre efter bytet.T Thomas_Blekinge skrev:Den goda mannen är inte skriveriets bäste vän. Han menar separat pump.
Det kan vara rätt trixigt med 1-rörs-system. Jag har blandat 1-rörs och 2-rörs i mit hus och det tog en stund innan jag fick till det.
Har man olika kretsar i huset kan det ta olika långa tider att etablera flöden överallt. Det betyder att nån krets kan förbli kallt efter en omstart eller en längre period då pumpen inte gick.
När jag ska starta mitt system så stryper jag alla raddar i två-rörskretsen och kör till flödet i ett-rörs-kretsen har etablerats. Sedan kopplar jag till dom andra successivt.
Jag förstår den grejen som du säger. Men det är lite därför jag fimpat alla temostater. Alla element med reglering är via handratt. Även pumpen körs på fast läge. Mao är det enda som händer att reglercentralen justerar framledningstempen med hjälp av ute- och innegivaren. När tempen justeras så går ju även trycket lite upp och ner.
Därför tycker jag det är lite konstigt att elementen i källaren ger upp helt plötsligt när det enda som hänt är att framledningstempen ökar lite (och då även trycket). Som det är nu så blir ju elementen varmare ju mindre de behövs och kallare ju mer de behövs.