A
Hej,

Blir alltid lite för varmt. Enligt installatören läcker det in kyla genom kabelgenomföringarna som gör att pumpen värmer mer. Men pumpen visar ju att det är fem grader varmare än vad jag har ställt in den på. Har tätat ytterväggen så gott jag kunnat. Vad är felet?
 
  • Skärmdump av termostatapp som visar uppvärmningsinställning på 18 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Alltså, 23 inne. 15 ute. Och den är inställd på 18.
 
  • Gilla
Mr_kyl
  • Laddar…
Om t.ex. solen skiner kan det bli varmare inne än man tänkt sig. Vänta tills det blir kallare dagar ute.
 
A
J Josth skrev:
Om t.ex. solen skiner kan det bli varmare inne än man tänkt sig. Vänta tills det blir kallare dagar ute.

Har haft den i snart ett år.
Det har varit mulet hela dagen.
Här kommer en ny bild.
 
  • Smart termostatapp visar inomhustemperaturen 18 grader och uppvärmningsläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis samma "problem" med min Caldo II XRH40 jag fick installerad i våras.
Konstant 5 graders skillnad. Skulle önska att det fanns ett kalibreringsalternativ i appen.
 
A
S SCB skrev:
Har precis samma "problem" med min Caldo II XRH40 jag fick installerad i våras.
Konstant 5 graders skillnad. Skulle önska att det fanns ett kalibreringsalternativ i appen.
Vad säger din installatör då?
Tror du att det läcker igenom kall luft utifrån?
 
Har inte tagit upp det med installatören än men det läcker garanterat inte in kall luft vid inomhusdelen. Jag har inte rörgenomföringen bakom innerdelen, de sticker iväg en knapp meter åt vänster innan de går igenom ytterväggen.
Den sitter ovanför ytterdörren, och jag har både ytter och innerdörr. Så det är inget kallras där heller som den kan hänga upp sig på.

Allt är ordentligt tätat och har 5cm luft mellan innerdelen och taket.

Och det diffade lika mycket i somras när jag körde den i kylläge.
 
Har nästan likadant med mina gamla värmepumpar. En teori jag har är att värmepumpar är konstruerade för att sitta i ett äldre eller ganska dåligt isolerat hus som kräver att värmen är högt uppskruvat(?) Sätter man samma värmepump i ett modernt välisolerat nordiskt hus blir det helt enkelt varmare än tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.