4 149 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Daikin luftvärmepump - är den bra?
Hej!
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?
Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?
Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?
Jo Daikin är känt som ett kvalitetsfabrikat. De har en tekniskt intressant kompressor som ger bra med värme även när det är riktigt kallt. Men 100% felfri är nog ingen tillverkare så har man otur kan något hända så man ska kolla upp garantier etc den väg man köper värmepumpen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 976 inlägg
Ja, den är bra.
Har 3 st Daikin LLVP fr 2016. Inga problem så här långt.
Det har betydelse var huset ligger i landet. Det är stor skillnad i klimat mellan norr och söder. Det har också betydelse om det ska hållas fullvärme mitt i vintern eller endast underhållstemp.
För max värmeekonomi under vintern är det Caldo-serien med pumpar utvecklade för nordiskt klimat som gäller.
Det har betydelse var huset ligger i landet. Det är stor skillnad i klimat mellan norr och söder. Det har också betydelse om det ska hållas fullvärme mitt i vintern eller endast underhållstemp.
För max värmeekonomi under vintern är det Caldo-serien med pumpar utvecklade för nordiskt klimat som gäller.
Liknande trådar
-
Luftvärmepump isbildning - vattenskada
Värmepumpar -
Bästa luftvärmepumpen – så väljer du rätt luft/luft-värmepump “bäst i test”
Artikelkommentarer -
Stänga av rumsvärme vid viss utomhustemp - Daikin Altherma
Värmepumpar -
Rostig sugackumulator - Daikin Altherma
Värmepumpar -
Luftvärmepump Daikin M2-R 2 som AC i sommar villa?
Värme allmänt