Hej!

Jag har en helt ny Daikin geo 3.
Har kontakt med installatör som i sin tur med Daikin support men söker ytterliggare tips.

Felet:
När man startar VP från början så ser det bra ut. Den är inställd på ett klimat och radiator.
(Kör mot en arbetstank för att få en volymförstorning, kör ut med en annan cirkpump osv).
Väderberoende kurva och framledningstemperatur styrning.
VP kommer upp i temp och sedan stannar (eller standby).
Sen kommer problemet att cirkpumpen kör men det är inget flöde.
Jag gjorde ett test att öppna dräneringsventilen på pumpen, Japp den sitter på rätt sida = trycksidan.
Fick flöde direkt på flödesgivaren!
Alltså får inte VP in något flöde från arbetstanken och känner inte att tempen sjunker.
Om jag stoppar driften och tex handkör 3vägsventilen och sedan startar driften igen då "öppnar" sig något och cirkpumpen får bra flöde igen, VP känner att oj nu sjönk tempen och den startar!
Det spelar ingen roll om jag ställer cirkpumpen på kontinuerlig eller automatisk, inte heller flödesbegränsningen spelar roll.

Installatören har inte varit med om det här förut och hörde att daikin inte direkt kunde svara.
SÅ HJÄLP ;-)

Mvh Lars
 
L LarsGarage skrev:
Hej!

Jag har en helt ny Daikin geo 3.
Har kontakt med installatör som i sin tur med Daikin support men söker ytterliggare tips.

Felet:
När man startar VP från början så ser det bra ut. Den är inställd på ett klimat och radiator.
(Kör mot en arbetstank för att få en volymförstorning, kör ut med en annan cirkpump osv).
Väderberoende kurva och framledningstemperatur styrning.
VP kommer upp i temp och sedan stannar (eller standby).
Sen kommer problemet att cirkpumpen kör men det är inget flöde.
Jag gjorde ett test att öppna dräneringsventilen på pumpen, Japp den sitter på rätt sida = trycksidan.
Fick flöde direkt på flödesgivaren!
Alltså får inte VP in något flöde från arbetstanken och känner inte att tempen sjunker.
Om jag stoppar driften och tex handkör 3vägsventilen och sedan startar driften igen då "öppnar" sig något och cirkpumpen får bra flöde igen, VP känner att oj nu sjönk tempen och den startar!
Det spelar ingen roll om jag ställer cirkpumpen på kontinuerlig eller automatisk, inte heller flödesbegränsningen spelar roll.

Installatören har inte varit med om det här förut och hörde att daikin inte direkt kunde svara.
SÅ HJÄLP ;-)

Mvh Lars
Och glömde skriva att jag inte fått eller har några larm!
 
Är ev ett stopp i flödet, är ventilen rätt monterad. Ett foto på den vore bra.
 
Bild på 3-vägs ventilen och cirkpumpen, är bilderna ok? Annars tar jag fler :)
 
  • Inre delar av en värmepump: rör, kablar, isolering och en cirkulationspump från Grundfos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump i värmesystem, isolerade kopparrör, elanslutningar, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår ine vad som kan stoppa flödet i vattenkretsen, finns ju ingen automatventil än 3-vägsventilen.
Däremot vet jag att det kan bli fel med en fel monterad 3-vägsventil, tänker då på när kulan är monterad fel då kan det bli stopp.
Förut när flödet var noll och cirkpumpen var på monterade jag bort ställdonet och kollade hur kulan stod.
Vid omstart ändrade 3vägsvemtilen läge till VVB och flödet kommer. Efter det växlar tillbaka och flödet i värmekretsen är igång.
Monterar ner ställdonet igen och den har samma läge som innan omstart av VP.
Efter det testet så tror jag inte på fel på 3vägsventilen heller.
 
Nu vet jg inte vilken av pumparna som driver värmen. Den vänstra få jag hoppas. Snurrar den som den ska, den blanka skruven på den, lägg en skurtrasa under, lossa den och se in om axeln snurrar. Den högra är lite svårare att se. En mejsel mellan örat och pumpen brukar gå bra att höra med.
 
Hej!
Nej det är den till höger.
Just nu är min känsla att cirkpumpen får en för låg styrsignal.
Testade att byta riktning på 3vägsventilen men det blir inget flöde ändå.
Så fort jag startar om VP så klickar det till i ett relä och cirkpumpen får upp flödet direkt.

Det jag funderar på nu är att koppla loss styrsignalen till cirkpumpen när jag inte får något flöde, men det här väntar jag med tills installatören är här och stämmer av.
Jag har inte koll på hur signal från kretskortet fungerar men läst manulen till cirkpumpen.
Min teori är att pumpen kommer gå upp i maxvarv och flödet då förhoppningsvis kommer.

Mvh Lars
 
Undrar om det inte finns i menyn om driften på den. Kan ställas i auto ( styrs av VP ) eller konstant, går hela tiden med samma fart. Kanske det går att ställa i % med. I mitt tycke allra bäst.
 
Ja det stämmer men testat alla dem valen men det fungerar inte.
 
Du bör kontakta installatör igen för det är garanti efter du misslyckat något fel på värmepump.
 
Hej,
Ni kanske vill se svaret på mitt problem?
Installatören bytte hela styrkortet på VP och resultatet blev samma!
Fortfarande defekt.
Jag sa till installatören att om man drar ur styrsignalen till cirkpump kommer den gå på max flöde (läste det i pumpens manual inte daikin)
DÅ drog installatören ur kabel och plötsligt har jag alltid flöde på värmekretsen.
Nu funkar alltså VP och jag har en uppvärmning som fungerar.
Installatören ringde daikin.
Daikin skickade ny cirkpump och kabel.
Efter bytet har nu VP fungerat i ett år utan några störningar.
Sammanfattat:
Defekt VP pga. Signal från styrkort rätt men "ingång styr" cirkpump fel = flöde i värmekrets stannar

//Lars
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag fick installerat en Geo 3 i Augusti och hade ett snarlikt problem, pumpen larmade för att cirkulationspumpen inte körde på värmesidan, vilket den trots larmet gjorde. Här verkar det varit att cirkulationspumpens återkopplingsgivare inte berättade att den snurrade.

Sen ska man ha med sig att dessa värmepumpar vid lågt värmebehov drar ner på flödet på värmesidan för att få rätt delta över pumpen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fick installerat en Geo 3 i Augusti och hade ett snarlikt problem, pumpen larmade för att cirkulationspumpen inte körde på värmesidan, vilket den trots larmet gjorde. Här verkar det varit att cirkulationspumpens återkopplingsgivare inte berättade att den snurrade.

Sen ska man ha med sig att dessa värmepumpar vid lågt värmebehov drar ner på flödet på värmesidan för att få rätt delta över pumpen.
Bara skit med att dra ner farten på en cirkpump. Kan bli att det som är längst bort inte får det flöde som behövs och blir resultatet av sänkning av farten. Fattar inte vad dom håller på med, Flödet över systemen ska vara konstant och regleras temperaturmässigt av en shunt eller som nu i det moderna, ( som ska vara så bra ) att kompressorn drar ned på farten.
 
Intressant med flödet. Känns bra att jag kör VP över en arbetstank. Insett flera fördelar med det.
VP jobbar bara mot arbetstanken och värmkretsen i huset kör med sin egen cirkpump. Kan ställa vilken temp jag vill för varje rum med golvvärme på termostat. På nedre våning där det inte är reonverat än kör jag med konvektor-element med både värme och kyla.
Vid drift kyla stänger jag av arbetstanken och kör endast mot konvektorelement.
Håller på för stunden med en stamm 22cu fram för kyla, så inte helt klart 🫢
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Då har du som det kallas ON/OFF funktion även om VP är en inverter. VP jobbar med temperaturen total då. Har du en shunt från tanken eller går det bara rakt ut från den. Kör lika men har shunt ut till systemet. Får då långa gångtider på VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.