Hej,
står i valet och kvalet mellan två olika luft/vattenpumpar och hoppas nån med mer erfarenhet kan hjälpa mig... Daikin Altherma eller Mitsubishi Ecodan? Ecodan är ju top of the line men kostar också lite mer.

Altherma har cop-tal på 4,55 vid +7 medans Ecodan har 4,26.

Ecodan driver ner till -25 och säger sig ge 100% effekt ända ner till -15. Det är detta som är grejen med Ecodan antar jag, frågan är om det stämmer och vad motsvarande för Altherma är, dvs vid hur låg temperatur den ger full effekt?

Om nån har lite råd att ge så vore det uppskattat!
mvh
/ola

Kolla hur länge Ecodan ger "full effekt".
Det intressanta är kostnaden för att värma huset.
Då kan nog Altherman vara med som en värdig kandidat.

Hmm, menar du hur länge i tid? Dvs den ger 100% vid -15 vid installation med lägre än 100% efter tex 6 månader? Borde det inte vara liknande för alla värmepumpar isåfall?
/o

oandersson skrev:
Hmm, menar du hur länge i tid? Dvs den ger 100% vid -15 vid installation med lägre än 100% efter tex 6 månader? Borde det inte vara liknande för alla värmepumpar isåfall?
/o
Hur många minuter per timme som den ger full effekt vid -15.

Själv skulle jag först ta reda om någon av dem är tillverkade i kina så den kan sållas bort direkt.Spelar det så stor roll om coop är 4,55 eller ,26 om apparaten är skrot efter 5 år som Folksam påvisar i sin senaste utredning. www.stoppapumparna.se Ett värmesystem borde inte vara en modefluga utan ses som en långsiktig investering.Det kan vara mer fördelaktigt att tex avstå från köp av magnesiumfälgar till bilen och istället lägga pengarna på ett bättre värmesystem.

Daikin är ett Japanskt företag och Altherman byggs i Belgien.
Den har en swingkompressor som är Daikins egen, med patenterad teknik.
Daikin är en av världens största på området.

Ecodan vet jag inte var de byggs, men jag betvivlar att de har med Kina att göra.

Altherma har presenterade effekter inklusive avfrostningar.
Det skulle vara väldigt intressant att se effekter från Ecodan.

Redigerat:
Tror du kan få ett mer detaljerat svar på www.varmepumpsforum.com. Tycker själv Daikins swingkompressor är väldigt smart konstruerad, särskilt när man tittar på den uppsågad och med motorn igång. Mitsubishi är kända för att ha mycket bra kompressorer. Skulle gå mer på vilken installationsfirma som ger mest förtroende för ett bra arbete och god servicenivå framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.