Hej,

Har en Altherma 3 (EHVX08S23EJ9W)installerad sen 18 månader och är lite fundersam över verkningsgrad och hur den arbetar så listar dom i punktform

Upplever att den bygger enormt stomljud, vibrationer i "smala" röret från utedel till innedel - ser inte att rören ligger mot något på vind eller vägg där utedelen står
Flödet pumpen jobbar med skapar massor med sus i radiatorerna, speciellt påtagligt när det är kallt ute (-2 och nedåt) - tittar man på displayen trycker den 18-20L/min under längre stunder, vid lite varmare temp så ligger den på 5-8L/min och allt är knäpptyst.
pumpen dränerar hela värmesystemet på värme i vissa lägen så radiatorer + golvvärme blir kalla vilket får temperatureren att fluktera? I mina ögon verkar det konstigt att radiatorerna ska bli iskalla i 15-20min för att sen värmas upp med varmt vatten?
Trycket i systemet varierar beroende på vilken pumphastighet som går, så just nu är det mellan 0.8-1.4bar beroende på vilket läge pumpen var när man lufta och fyllde på vatten...

Vad gör denna ventil (Bifogade bilder)? Dom som installera allt sa att den skulle vara lite öppen när jag påtalade ljud i radiatorer men då cirkulerar väl bara vattnet där uppe och och flödet pumpen presenteras ökas och jag märker att det blir kallare inne.

Upplever även att den har hög förbrukning vid 0c och nedåt nästan så vanliga el raditorer hr bättre verkningsgrad

mvh

• VVS-installation med kopparledningar och ventiler. Delvis öppen takyta och elledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och ventiler, troligen en del av en uppvärmnings- eller vatteninstallation inomhus, professionellt installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.