Hej,

Fick min Altherma 3 installerad häromveckan och är väldigt nöjd med allt. Förutom en sak, det stundtals väldigt höga ljudet från den automatiska avluftningen. Låter otroligt högt.
Han som installerade gjorde ett jättebra jobb men var inte helt van vid Daikin, varför jag trimmat in och gjort alla inställningar själv.

Om jag förstått det rätt så ska den automatiska avluftarens plastventil(lock?) vara lätt öppen. Öppnade toppen på pumpen idag och kontrollerade och den var helt igenskruvad. Öppnade den lite, men upptäckte nu att den fortfarande låter. Ska jag öppna den ytterligare lite, eller skall den helt enkelt låta så högt vid avluftning? (är så högt ibland att frun vaknar av det, vilket inte är helt uppskattat)

Vilken funktion fyller plastventilen? Tryckreduceringsventil i mässing med anslutningsgänga och justerknapp, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Är det verkligen den som låter? Jag har aldrig hört att en sådan låter mer än ett svagt pysande. Vad har du för tryck i systemet?
 
1.2. Inte särskilt högt.

Kan ju vara andra ljud, aboslut. Men systemet fungerar jättebra, inga felindikeringar och kan inte se något konstigt när jag går igenom driftinfo-datan heller.
 
Skall sägas att efter justeringen så låter det endast 1 till 2 gånger, till skillnad från innan då det lät 4-5 gånger med ca 1min mellanrum. Ytterst märkligt.
 
Besvarar min egen tråd. Skruvade ut ventilen ytterligare ett varv sent igårkväll och sedan dess har det inte låtit något alls. Tämligen säker på att det var luften som var tvungen att tvinga sig förbi i gängorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.