Hej!
Det är dags för mig att dränera källaren och jag behöver lite hjälp med planeringen av arbetet.
Jag var helt nollad inom ämnet, men efter att ha läst lite på forumet så har jag gjort mig en uppfattning om hur det ska gå till.
Jag bifogar ritningar över hur dagvattensystemet ser ut idag och hur jag tror att jag ska göra när jag dränerar.
Huset är av sutterängtyp med garageinfart till källaren ut mot grusvägen som ni ser på bilden.
Jag tänker att jag ska gräva undan för att få mer plats vid garageinfarten och byta dagvattensystemet.
Idag går dräneringen och dagvattenavrinningen till en och samma brunn, innan det leds vidare under vägen.
Denna brunn är jag tänkt att ta bort och sätta två nya separata brunnar (eller räcker det med en och samma?).
På ritningarna har jag gjort dagvattenavrinningen orange och dräneringen blå, grönt symboliserar utloppet till kommunens system.
Den befintliga dräneringen har jag inte koll på hur den är förlagd men antagligen i samma stil som dagvattenavrinningen?

Ritning som visar ett sutteränghus med markerad dagvattenavrinning i orange och utlopp till kommunens system i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag kommer gräva bort nästan allt på "sutterängsidan" av huset så tänker jag att jag inte behöver dra nått dräneringsrör dit men detta är jag osäker på och behöver era råd.
Sen är jag också osäker på spolbrunnarna, dels deras placeringar och funktion. Jag har sett att man oftast har två för dränering, men i detta fall borde det räcka med en va?

Ritning av planerad dränering och dagvattensystem efter renovering, med orange och blå ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni som kan detta, kan ni kolla på min "efter bild" och säga om det ser okej ut, vad som bör ändras och hur det borde göras.

Tack på förhud!

• Gilla
trampare
  • Laddar…
R
Det går att ha en brunn . men då måste utloppet ligga under dräneringsnivån , så dagvatten kommer in långt ner mot botten och drän ca 15 cm upp ovanför utloppet
Annars kan dagvattnet stiga och fylla dränen baklänges , med påföljd att du blöter ner grunden i stället för att torka ur

Om det skulle bli stopp i det kommunala dagvattennätet har de rätt att dämma till marknivå dvs. Du kan som fastighetsägare inte ställa några krav på att kommunen har fyllt din dränering med vatten. Av den anledningen rekommenderar jag alla som dränerar om att alltid pumpa dräneringsvattnet. Du leder då allt dräneringsvatten till en brunn och pumpar det därifrån till den andra brunnen. Till den andra brunnen leder du även takavvattningen.

Om du inte vill pumpa dräneringen så bör du leda allt dräneringsvatten till en sandfångsbrunn med utloppet någon decimeter ovanför brunnens botten. Utloppet kopplar du sedan till en uppsamlingsbrunn dit du även leder vattnet från takavvattningen. Anledningen till att du ska ha en separat sandfångsbrunn för dräneringen är att vid kraftiga regn så kommer sanden i botten att spolas med om du även har takavvattningen kopplad till den brunnen.

Skulle man kunna ha dräneringen in i en brunn, och gå på med dagvattnet direkt på utloppsledningen?

R
Går mycket bra , om det är godkänt från kommunen att släppa dagvatten i deras system , kanske det finns ett separat dagvattenrör hos kumunen i gatan/vägen
Dagvatten brukar ligga mycket högre än dräneringen , så det gäller att utfarten på röret ligger lågt ,
Annars kan inte dränen gå ut av egen kraft eftersom den ska ligga djupt , samt att du behöver någon form av rensbrunn för båda systemen

Bästa svaret

H HarDrev skrev:
Skulle man kunna ha dräneringen in i en brunn, och gå på med dagvattnet direkt på utloppsledningen?
Hör annars med VA-huvudmannen (kommunen) om de vill vill sätta spolbrunnar på dagvattenledningen och spillvattenledningen i anslutningspunkten (vanligtvis tomtgränsen). Med lite tur kan du få dem att betala för dem :)

Tack för alla svar!
Det är som så, att utloppet från brunnen idag går inte in på kommunens nät utan leds ut i en slänt på andra sidan vägen. Det är ganska mycket fall från huset och ner till utloppet i slänten och ännu mer från utloppet till släntens slut så jag tvivlar på att de finns risk för att det bakfylls vid "översvämning".
Har jag fel, eller borde det inte då vara helt ok att göra så som det är idag men flytta brunnen en liten bit, föra dem till en och samma brunn och gå på utloppsledningen som ligger under vägen med ett utlopp från brunnen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.