Jag har en ca 30 år gammal villa på landet med orginaldränering. Huset ligger ca metern högre än trädgården och dräneringen mynnar ut i ett stenöga som delas med grannen i den nedre delen.

Vi har stora problem med vatten och den nedre gräsmattan är ofta som en tvättsvamp att gå på...

För att underlätta för dräneringen något anslöt jag ett markavloppsrör från ett av mina stuprör och drog detta direkt till stenögat, dvs jag lät röret sluta precis innan tomtgränsen. Jag han döck bara ansluta ett av 4 rör innan grannen kom och klagade över att det kom en massa vatten nere i stenögat... Han menade att stuprören måste ha vattenutkastare och att sedan dräneringen ska ta hand om detta, när jag läser runt på forumet verkar de flesta förorda separata rör.

Han tyckte också att det kunde vara okej om jag behöll systemet men bytte ut den sista delen (8m) från markavloppsrör till dräneringsrör. För det var just detta som han inte tyckte det var godkänt att ha...

Vet inte vad jag ska säga riktigt utan jag bara kapade röret vid min altan och så får det rinna med dräneringen istället. Eftersom det är på landet så finns det ju inget dagvattensystem att ansluta till heller och den mesta info jag har hittat hittls verkar kretsa kring detta...

Någon som har bra tips eller bra länkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.