Boschen såg jag på bygghemma nedsatt med 38% (om du använder rabattkod vinter10). Har iofs ingen större koll på vad den kostar i normalfallet.
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg...mellfras-bosch-gff-22-a-professional/p-316715
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg...mellfras-bosch-gff-22-a-professional/p-316715
Jag har boschen och är nöjd med den. Saknar en funktion som jag sett på lamello c3. En stödplatta när man ska göra vertikala fräsningar. Har hört negativa saker om dewalten. Att anhållet skulle vara dåligt på något sätt.
Hitta en bild
Hitta en bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Parantes, stödplattan katos nämner är guld värd. Motsvarande platta till Dominon är ett skämt i form av flimsig plastbit. Hur som, hade en Lamello Classic som jag aldrig skulle bytt till någon annan kexmaskin jag känt på. Svårt att säga vad det var med, troligtvis bara en genuin kvalitetskänsla.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Hej.
Jag har Bosch och det enda som jag är missnöjd med är att sladden är plastig och för kort. Nu är min en UK import så det kanske skiljer om man köper en i Sverige. Jag har testat en Lamello och som nämts tidigare så är det ytterligare ett steg upp i kvalitet, om det sedan gör någon skillnad i arbetet kan jag inte svara på. På min simpla nivå spelar det säkerligen ingen roll.
Fredrik
Jag har Bosch och det enda som jag är missnöjd med är att sladden är plastig och för kort. Nu är min en UK import så det kanske skiljer om man köper en i Sverige. Jag har testat en Lamello och som nämts tidigare så är det ytterligare ett steg upp i kvalitet, om det sedan gör någon skillnad i arbetet kan jag inte svara på. På min simpla nivå spelar det säkerligen ingen roll.
Fredrik
Både Bosch och Dewalt har väl motsvarande stödplattefunktion inbyggt i plattan som man kan vinkla ner. Då får man dessutom stödet rakt under motorkroppen, där man pressar, vilket gör att risken för att man av misstag råkar vinkla när man fräser minskar, tänker jag.
Man missar möjligen sidoanhållet, men det ser ut att vara fixt, och funkar i så fall enbart för ett enda mått.
Har använt just Dewalten en gång för ett antal år sedan, och minns en detalj som jag uppskattade mycket, och det var att de hade två "taggar" som man kunde ploppa ut/in som greppade i träet och som gjorde att maskinen inte rörde på sig även om man inte hade anhåll åt alla håll och kanter. De flesta verkar ha någon form av antislip av t.ex. små gummiplattor, men de ger långt ifrån samma grepp som Dewalts taggar. Så det är en grej som jag ser som ett plus med just den. Åsså priset, så klart
Man missar möjligen sidoanhållet, men det ser ut att vara fixt, och funkar i så fall enbart för ett enda mått.
Har använt just Dewalten en gång för ett antal år sedan, och minns en detalj som jag uppskattade mycket, och det var att de hade två "taggar" som man kunde ploppa ut/in som greppade i träet och som gjorde att maskinen inte rörde på sig även om man inte hade anhåll åt alla håll och kanter. De flesta verkar ha någon form av antislip av t.ex. små gummiplattor, men de ger långt ifrån samma grepp som Dewalts taggar. Så det är en grej som jag ser som ett plus med just den. Åsså priset, så klart
Köpte Dewalten för några år sedan efter att ha läst ett test i Fine Woodworking där den kom på andra plats efter Lamello.
Har inte använt den jättemycket men tycker den är robust och gedigen, håller inställningarna och gör sitt jobb utan att trassla. Önskar mig möjligtvis mjukstart, den kan rycka till och ändra läge när man startar den om man inte ser upp.
//Ronnie
Har inte använt den jättemycket men tycker den är robust och gedigen, håller inställningarna och gör sitt jobb utan att trassla. Önskar mig möjligtvis mjukstart, den kan rycka till och ändra läge när man startar den om man inte ser upp.
//Ronnie
Har en, kanske inte helt oväntat, GFF22.
Inte använt den speciellt mycket, lite impulsköp efter att lånat en gammal Lamello och byggt en MFT liknande bänk.
4135:- på Bygghemma.se ser ut att vara ett bra pris (med koden vinter10), dock kommer den i hantverkarväska istället för L-boxx som de flesta i Tyskland verkar leverera den i.
Vill minnas att sladden inte är plastig på min GFF, då är den värre på GOF1600, som nog innehar den plastigaste/styvaste 'gummikabeln' på monterad på nån av mina elverktyg.
Inte använt den speciellt mycket, lite impulsköp efter att lånat en gammal Lamello och byggt en MFT liknande bänk.
4135:- på Bygghemma.se ser ut att vara ett bra pris (med koden vinter10), dock kommer den i hantverkarväska istället för L-boxx som de flesta i Tyskland verkar leverera den i.
Vill minnas att sladden inte är plastig på min GFF, då är den värre på GOF1600, som nog innehar den plastigaste/styvaste 'gummikabeln' på monterad på nån av mina elverktyg.
Redigerat:
Jag köpte Dewalten på prishammeren för några år sen, men dom verkar ha kvar den fortfarande:
http://www.prishammeren.dk/shop/dewalt-230v-lamelfraeser-1442p.html
Riktigt mustig kabel, och jag gillar också de små klorna som du talar om. Passar Festools dammsugare direkt ur lådan. Jag kan inte jämföra med något annat för detta är den enda maskin jag använt, men jag skulle säga att den verkligen gör sitt jobb.
http://www.prishammeren.dk/shop/dewalt-230v-lamelfraeser-1442p.html
Riktigt mustig kabel, och jag gillar också de små klorna som du talar om. Passar Festools dammsugare direkt ur lådan. Jag kan inte jämföra med något annat för detta är den enda maskin jag använt, men jag skulle säga att den verkligen gör sitt jobb.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Nu vet jag inte hur du menar thomas. Det går inte att fälla ner något på undersidan av min bosch. Det är när man ska sammanfoga två bitar i 90 grader som jag saknar det L stödet som du ser på undersidan av lamellon som även finns till dominon som någon skrev. Kontaktytan blir liten så jag stödjer med en vinkelhake istället men det blir mer omständigt.thomasx skrev:Både Bosch och Dewalt har väl motsvarande stödplattefunktion inbyggt i plattan som man kan vinkla ner. Då får man dessutom stödet rakt under motorkroppen, där man pressar, vilket gör att risken för att man av misstag råkar vinkla när man fräser minskar, tänker jag.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Vi förstår nog inte varandra riktigt, tror jagkatos skrev:Nu vet jag inte hur du menar thomas. Det går inte att fälla ner något på undersidan av min bosch. Det är när man ska sammanfoga två bitar i 90 grader som jag saknar det L stödet som du ser på undersidan av lamellon som även finns till dominon som någon skrev. Kontaktytan blir liten så jag stödjer med en vinkelhake istället men det blir mer omständigt.
Jag tänker så här. Ställ vinkelskivan rakt upp (i 0 grader) och vrid maskinen 180 grader runt motorns axel så har du ett bra stöd mot plattan. Så har jag gjort tidigare och det funkar finfint. Finns då ingen anledning att använda vinkelhake, vilket känns vingligt.
Det du saknar är möjligen anhållet mot kanten, som på bilden på lamellon tidigare i tråden där vinkelskivan var nedfällt 90 grader som anhåll mot kanten på träskivan, men det funkar ju bara om du ska ha fräsningen på exakt det avstånd som du får eftersom anhållet är fixt, om jag förstod saken rätt funkar det för 12mm skivor kant i kant.
Vill man ändå ha ett anhåll kan man spänna fast en skiva längs med, det har jag också gjort någon gång när jag skulle göra många fräsningar längs en linje.
Jag tror det får bli en Dewalt från Rubart i Tyskland, 229 inkl väska och frakt. Det verkar väldigt prisvärt.