Hejsan!
Nu är det äntligen dags.
Skall bygga ett dubbelgarage.
Har idag ett 20kvm garage ihopsatt med huset.
Detta önskar jag riva och därefter bygga ett fristående garage cirka 2 meter ifrån huset
Det nya kommer vara 35kvm.
Hade helst önskat ett på 60kvm. Men tyvärr är det ej med i detaljplan. Detaljplanen godkänner endast 15kvm mer.
Om jag förstår allt rätt så får jag bygga lika högt som mitt hus är idag.
Tänker i sådana fall passa på och inreda en lägenhet på övervåning.
Det jag söker är egentligen någon firma eller annan kunnig som kan lösa allt arbete inför rivningslov och bygglov. Det vill säga även rita upp garaget.
Det praktiska bygget tar jag an mig själv.
På bilderna ser ni lite info vad jag tänkt. Även detaljplanen är där.
Allt detta kan även mejlas vid intresse.
Ha det bäst!
Nu är det äntligen dags.
Detta önskar jag riva och därefter bygga ett fristående garage cirka 2 meter ifrån huset
Hade helst önskat ett på 60kvm. Men tyvärr är det ej med i detaljplan. Detaljplanen godkänner endast 15kvm mer.
Det jag söker är egentligen någon firma eller annan kunnig som kan lösa allt arbete inför rivningslov och bygglov. Det vill säga även rita upp garaget.
Ha det bäst!
Det är möjligt att du fixar att klämma in två bilar på 35m2 även om de flesta skulle vilja ha dubbla byggytan till ett dubbelgarage.
Jag tror dock inte att du kommer att få in två bilar och en lägenhet på den ytan om du inte får bygga i två fulla plan dvs 2*35m2. Ska du bygga lägenhet på ovanvåningen bör du nog läsa på om brandceller och tillgänglighet, kanske måste du bygga hiss till ovanvåningen så den går att nå för rullstolsburna.
Jag tror dock inte att du kommer att få in två bilar och en lägenhet på den ytan om du inte får bygga i två fulla plan dvs 2*35m2. Ska du bygga lägenhet på ovanvåningen bör du nog läsa på om brandceller och tillgänglighet, kanske måste du bygga hiss till ovanvåningen så den går att nå för rullstolsburna.
Personligen skulle jag hellre satsa byggnadshöjden på att göra garaget högt nog för husbilen och skåpbilen jag ser på bilden. Om dom är dina.
Tycker det står 30m2 komplementbyggnad i detaljplanen. Men sådant löser ju en byggnadsingenjör eller arkitekt.
Tycker det står 30m2 komplementbyggnad i detaljplanen. Men sådant löser ju en byggnadsingenjör eller arkitekt.
Hej och tack för era åsikter.
Garaget skall ej användas till bilar.
Garaget skall ej användas till bilar.
Är väldigt ivrig att börja med detta projekt då det kommer finnas mycket tid över i vinter och vår. Dock så kommer jag ingen vart utan bygghandlingar klara
Tänker ovanvåningen skall bli lägenhet. Om du ser detaljplanen så är det ok med 6 meters bygghöjd.F fribygg skrev:
Om Jag nu förstår det rätt.
Jag menar att attefallshus idag är 30kvm och fullt rimliga att leva i.
Om det inte skall stå bilar i ditt garage går det inte lösa med någon källarlösning så du får två plan med 2,4m höga väggarA and.claesson skrev:
Med 2 fulla plan funkar det nog på ovanvåningen om du kan göra lägenheten tillgänglig för rullstolsburna, jag tänker att det blir rätt dyrt med hiss med så få m2 boyta och jag själv skulle hellre planera en sådan lägenhet i ett Attefallshus på markplan.A and.claesson skrev:
Googlade lite fort om tillgänglighetskraven. "Gäller om attefallshuset byggs för permanentboende". Även fritidshus är undantagna (vilket är logiskt eftersom man inte bor permanent i ett fritidshus.)
Så för tillfällig uthyrning och som gästrum behövs ingen hiss.
Men någon annan kanske vet bättre bygglovsavdelningar tolkar kraven.
Så för tillfällig uthyrning och som gästrum behövs ingen hiss.
Men någon annan kanske vet bättre bygglovsavdelningar tolkar kraven.
Om din fastighet har e1 på plankartan får du inte bygga mer än 30m2 komplementbostad (fristående). Hur stort är huvudbyggnaden om du river garagedelen?A and.claesson skrev:Hejsan!
Nu är det äntligen dags.
Ha det bäst!
Jag finner bestämmelsen e1 som lurig.
Sättet den är formulerad på säger indirekt att det bara får finnas en huvudbyggnad per tomt.
Om du gör ett garage med lägenhet så kommer även detta bli en huvudbyggnad (huvudbyggnad = självständig bostad) så om garage/lgh inte får en egen tomtindelning vettekatten om du kommer få bygglov för det. En annan aspekt är att du då även behöver håller 4m från tomtgräns.
Hela den delen med max 30kvm/lgh för komplementbyggnad förstår jag inte ens.. Finner egentligen hela e1 som ganska dåligt förklarad som lämnar väldigt mkt tolkningsutrymme.
Sättet den är formulerad på säger indirekt att det bara får finnas en huvudbyggnad per tomt.
Om du gör ett garage med lägenhet så kommer även detta bli en huvudbyggnad (huvudbyggnad = självständig bostad) så om garage/lgh inte får en egen tomtindelning vettekatten om du kommer få bygglov för det. En annan aspekt är att du då även behöver håller 4m från tomtgräns.
Hela den delen med max 30kvm/lgh för komplementbyggnad förstår jag inte ens.. Finner egentligen hela e1 som ganska dåligt förklarad som lämnar väldigt mkt tolkningsutrymme.
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Som jag läser planen så får du bygga max 30 kvm fristående garage.
Liknande trådar
-
Dags för ny kombi
Övrigt Off Topic -
Rekommendation - bra downlights för kök & vardagsrum
Belysning -
"Snart är det dags att förnya elavtalet" (Vattenfall)
Bostadsrätt -
Någon som kan se en lösning för att få ett ljusare vardagsrum?
Planlösningar -
Dubbelt så många preppar inför kriser – men 4 av 10 fortfarande oförberedda
Artikelkommentarer