På proffsmaskiner brukar det gå att byta kol. Varför hela motorn?

Bytte kol på min Mafell DD40 i veckan som gick. Det enklaste kolbyte jag någonsin gjort. Trevligt att se maskiner som är konstruerade för att underhållas :).

Mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tyvärr inte alla maskiner det går att byta på längre. Motorn var dock relativt billig och enkel att byta.
 
Är det sant att någon är så tokig att de tillverkar motorer med kol som inte går att byta...... det borde ju gå att komma åt dem på något vis. Om inte annat så genom att ta ut ankaret.
 
Isakare Isakare skrev:
Förstår inte det där med "Spara på mina Festool"
En proffsmaskin är väl inget man behöver spara på ??
Bytte motor (kolen slut) igår på min Hitachi, gått yrkesmässigt dagligen i 6 år.
Det jag menar med spara på är att maskinerna inte blir runt slängda på en ställning inte använda när det regnar, inte använda med blöt färg/fog på fingrarna. Inte körda i för grovt virke med all kraft. Alltså att man tar hand om sina favoriter...
 
H heimlaga skrev:
Är det sant att någon är så tokig att de tillverkar motorer med kol som inte går att byta...... det borde ju gå att komma åt dem på något vis. Om inte annat så genom att ta ut ankaret.
Öppnade min skruvdragare för ett tag sen, grön Bosch, där satt kolen innanför motorns metallhölje som var punktsvetsats ihop. Så byta gick inte med mindre än att man tog fram vinkelslipen. Sticksågen såg grön ut också så det verkar vara standard på gröna Bosch. Antar att de inte tror att "hobby" användare använder maskinerna så mycket att de hinner slita ut dem innan batteriet eller någon annan del gett upp. Men det känns rätt vansinnig att inte kunna byta ut slitdelar utan istället behöva köpa ny motor/maskin.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Köp en komplett maskin med laddare och batterier (y) köpte 12V fräs och hyvel i somras från Amazon.de med batterier utan problem.
kan man ju göra men nu har du ju nyss fått mig att köpa en maskin jag inte behövde just nu så då känns ytterligare 4000 lite mycket (eller?:thinking::crysmile:).

Någon här kanske har ett batteri till övers :)

Annars får det bli när behovet för en tigersåg dyker upp..


Hur som hellst ser ja fram emot den nya stickisen.. Tror det är det vettigt kliv uppåt från gst90 :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
kan man ju göra men nu har du ju nyss fått mig att köpa en maskin jag inte behövde just nu så då känns ytterligare 4000 lite mycket (eller?:thinking::crysmile:).

Någon här kanske har ett batteri till övers :)

Annars får det bli när behovet för en tigersåg dyker upp..


Hur som hellst ser ja fram emot den nya stickisen.. Tror det är det vettigt kliv uppåt från gst90 :)
2 batterier räcker nog ett tag dessutom, även om det blir en del bytande ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
2 batterier räcker nog ett tag dessutom, även om det blir en del bytande ;)
Du kan ju inte säga att två räcker i den här tråden :rofl: klart jag ska skaffa fler (y):seenoevil:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Öppnade min skruvdragare för ett tag sen, grön Bosch, där satt kolen innanför motorns metallhölje som var punktsvetsats ihop. Så byta gick inte med mindre än att man tog fram vinkelslipen. Sticksågen såg grön ut också så det verkar vara standard på gröna Bosch. Antar att de inte tror att "hobby" användare använder maskinerna så mycket att de hinner slita ut dem innan batteriet eller någon annan del gett upp. Men det känns rätt vansinnig att inte kunna byta ut slitdelar utan istället behöva köpa ny motor/maskin.
Öppnade en blå för 10 år sen, det var samma där, förövrigt samma motor som i en grön. Ny motor kostade 20 kronor mindre än en ny maskin, så jag bytte märke.
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Det jag menar med spara på är att maskinerna inte blir runt slängda på en ställning inte använda när det regnar, inte använda med blöt färg/fog på fingrarna. Inte körda i för grovt virke med all kraft. Alltså att man tar hand om sina favoriter...
Aha, det förklarar saken. Jag kan inte ha ett sånt förhållande till mina maskiner, det är arbetsredskap, jobbar i kyl och frysrum, så grejerna dryper av kondensvatten flera gånger om dagen.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag fick en äldre DeWalt 18V sticksåg av en polare. Tyvärr var alla batterier helt väck. Hittade denna adapter på Ebay så nu kan jag köra den med mina XR-batterier. Adaptern har dessutom en USB-port om man behöver ladda luren.
Äldre DeWalt 18V sticksåg uppdaterad med en ny adapter för XR-batterier och USB-port ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Räcker inte med 3 batterier när man har 7 maskiner så fick bli två stycken plus dubbelladdare. Att batterierna kom i en makpac med rätt dekaler för min skruv+slagkruvdragare är ju bara ett plus. Makita-verktygslåda och dubbelladdare på arbetsbänk, skruvmejslar på vägg i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita dubbelladdare och batterier i makpac med skruvdragardekaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ny Bosch GSR 18-60C borrskruvdragare med två 4.0Ah batterier och laddare i en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgens inköp kom idag. Gsr 18-60c med 2x4.0ah batterier.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Byggmaterial och verktyg på golv, inklusive myrmedel, Festool skruvdragare och förpackade bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite godis till myrorna också.

Rubart...
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Efter tips så blev det en sån här när min bosch lagt av
Leica DISTO D110 laseravståndsmätare och förpackning på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.