Fixade ny belysning (den gamla var risig och definitivt hemmapulad) i ett stall hos ett par bekanta häromdagen och skulle till sist isolationsmäta, lossar nollskruven, mäter, men va i h-e! 0Ω mellan skyddsjord och nolla!?!? Funderade lite, skruvade av beröringsskyddet på centralen och ta-da! Den inte så smarte hemmapularen har kopplat skyddsledaren ihop med noll-ledaren!

dsc00118vw8.th.jpgthpix.gif

(och resten av centralen var inte heller så snyggt kopplad)

jag gjorde ett fynd förra veckan.
i en villa skulle jag byta central till en ny med automatsäkringar å jfb.
matningen till spis och ugn hade samma färger på alla ledare, och det va bara fyra, så jag fick lossa uttaget för att se hur det hängde ihop, där fann jag tre faser och en PEN-ledare, dessutom så va det ytterligare ett vanligt uttag till ugnen kopplat från detta spisuttag med 1,5mm2 och allt säkrat med 16A.
det som nästan e värst med detta är att det är en elfirma som gjort installationen när kunden byggde om köket...

snaggletooth skrev:
Den inte så smarte hemmapularen har kopplat skyddsledaren ihop med noll-ledaren!
Det behöver inte alls vara ett verk av en hempulare. Det är en vanlig koppling i lite äldre hus. Jag har bott i två olika hus där nolla och jord konsekvent var ihopkopplade, ända utifrån centralen.

andersmc skrev:
Det behöver inte alls vara ett verk av en hempulare. Det är en vanlig koppling i lite äldre hus. Jag har bott i två olika hus där nolla och jord konsekvent var ihopkopplade, ända utifrån centralen.
Jo, men då handlar det förmodligen om en s.k. PEN-skena där alla skydds- & noll-ledare är kopplade (som sagt, vanligt i äldre installationer). Här är skyddsjorden och nollan separerad med en nollfrånskiljar-plint. PEN- & skyddsledare får under inga omständigheter kunna frånskiljas på detta sätt.

Eyeball skrev:
det som nästan e värst med detta är att det är en elfirma som gjort installationen när kunden byggde om köket...
Och hade man inte vetat det så hade det naturligtvis varit en hempulare som varit i farten! :rolleyes:

snaggletooth skrev:
Jo, men då handlar det förmodligen om en s.k. PEN-skena där alla skydds- & noll-ledare är kopplade (som sagt, vanligt i äldre installationer). Här är skyddsjorden och nollan separerad med en nollfrånskiljar-plint. PEN- & skyddsledare får under inga omständigheter kunna frånskiljas på detta sätt.
På din bild ser det ju ut som just ett 4-ledar system..PEN.
Inkommande på undre skruven eller ser jag fel? Sedan alla (få, i detta fall) delade på övre och undre som en mini-skena.

Kan ju se fel förstås.

Tyvärr vanligt i anläggningar, man rycker inte på axeln längre...

Danne031 skrev:
På din bild ser det ju ut som just ett 4-ledar system..PEN.
Inkommande på undre skruven eller ser jag fel? Sedan alla (få, i detta fall) delade på övre och undre som en mini-skena.

Kan ju se fel förstås.
Alla (två grupper) noll- & skyddsledare satt anslutna på den övre halvan d.v.s. N-"skenan".
Den undre halvan med inkommande PEN grenas vidare till skyddsjord-anslutningar (syns ej på bild) som inte var använda.

Mitt "dagens fynd" fann jag när jag höll på och rev. Tog ner en armatur och upptäckte att VP-röret och FK:n var väldigt, väldigt svart.

Tog ett litet foto:
da200945518PMc603.jpg
Tror att det blivit lite varmt...

//Patrik

så där såg det ut överallt i mitt älvsbyhus där det suttit porslinsglober i mjukt träfibertak!

B
När elektrikern satte in JFB hos oss så såg jag att jord och nolla är ihopkopplade i centralen..

är det PEN ?

får nog läsa på lite... intressant att veta vilka olika "koncept" som finns/har funnits.

Boan skrev:
När elektrikern satte in JFB hos oss så såg jag att jord och nolla är ihopkopplade i centralen..

är det PEN ?

får nog läsa på lite... intressant att veta vilka olika "koncept" som finns/har funnits.
Ja, det är PEN. TN-C (fyrledarsystem), men om du nu har JFB så har det blivit en uppdelning till femledarsystem.

//Patrik

B
aha! ok, ja, det känns ju betydligt bättre... :)

jag tittade tydligen inte så noga EFTER att han var klar. ;)

Ja, du kan vara säker på att det är uppdelat nu, eftersom JFBn skulle löst ut annars så fort du lastade systemet ens det minsta. I äldre centraler (proppsäkringar) som ändå är så moderna att man delat upp noll och jordskena så finns det en skruv (nollsskruven) som skall vara enda kopplingen mellan jord och nollskenan. Den finns där för mätning före idrifttagning (eller utbyggnad). Därav den lilla skylten "Drag till nollskruven ordentligt, testhål under skylten" som är vanligt förekommande. (Det finns dock i allmänhet många olika varianter på centraler skall sägas, så det behöver inte se ut såhär.)

Nu, är det dock ofta så att skenorna ändå inte är ordentligt separerade, fast det bara varit "riktiga" elektriker i anläggningen, eftersom platsen kan ha tagit slut, man har misstagit sig på vilken skena som var vilken, tråden räckte inte till rätt skena, man var lat osv. I min egen anläggning så var det inte mindre än 4 överkopplingar/felkopplingar mellan jord/nolla. ("Bäst var jordtråden som var lagd på både jord och nollskena, rakt under varandra. Hängslen och livrem? Fattar inte riktigt hur vederbörande tänkte... Det här är ganska vanligt, så det är sällan så enkelt att man bara behöver lossa nollskruven och koppla och skruva dit en JFB vid installationen i en anläggning med några år på nacken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.