bör man separera dränvatten och dagvatten, då vid stora skyfall kan trycka upp i dränledningarna.
Hade tänkt ha två brunnar rör 400mm sidan om varandra.
Ge mig tips till min dränering som jag skall börja med om en vecka.

Jag har samma brunn till bägge. Funkar utmärkt

Har använt mig av en vanlig vägtrumma. Har slängt i lite cement i botten så det ska vara tätt. Sen ett spolrör på utgåenderör

p7130059xq8.th.jpg brunnsj3.th.png

har du vattenlås ? behövs väl ej.

har du fyllt upp med grus (ca 70cm) eller är den tom ?

Vattenlås? In till drän.ledningen så att det inte ska rinna tillbaka?

Har bara betong i botten av röret. Tror inte man ska ha något annat, inte vad jag hört iaf. Från botten till utgående rör är det nog cirka 70-80cm. Där ska ju allt skit hamna så man kan suga upp det sen. FRån utgående till drän.rör är det nog 25cm, så det får regna nåt fruktansvärt om det ska fylla på upp dit. Ett 110mm rör klarar ganska mycket vatten. Tror det rinner över i stuprännorna innan det händer nåtr i brunnen

hur högt är utröret från botten då
jag menade sjunkbrunn då med grus i
kanske räcker att ha det tomt då med ett utrör till stenkista då ?

gådeberg skrev:
Från botten till utgående rör är det nog cirka 70-80cm.
Du har ingen möjlighet att leda ut vattnet i tex. en bäck eller kommunalt? Man måste ju vara säker på att stenkistan klarar att ta emot vatteenmängderna

mm såg det 70-80cm
jag får gräva ca 1,80 (källare) då blir det andra ca 2,5 meter. lika bra att gå ut och gräva nu då.....

vattnet rinner ju från stenkistan

möjligt till kommunalt, då gör jag det.

Tar jag två brunnar så blir det säkrare grävaren har jag ju ändå går snabbt
och rören är väl ej så dyra (400mm). Vet du ca priset

¨Du har ett bräddavlopp till den då? Ska nog fungera utmärkt.
Men du behöver ju inte alls ha 80cm från utrör till botten. Där kan väl 1000år av sands från teglet samlas. Räcker ju med 10cm sen ber du gubbarna som kommer och tömmer sketbrunnen att sticka ner slangen i din dagvatten brunn

Har du en till dagvatten och en till drän är det ju absolut inga problem.
Hmm jag hade ju mina gratis men tror att tex. Rinkaby tar 1.750,00 för 6m 400mm trumma. Annars kan du höra på ett åkeri, kan du nog få lite billigare

mm har till inköpspris på ett stort ställe

tack för dina svar, lite lättare i skallen nu.
ha det
//Rikard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.