Har ett vägghängt FTX-aggregat (Flexit Spirit UNI 4 RER EC) där jag får en del vibrationer/stomljud som är lite störande. Det är som en upphängningslist i metall som är proppad i väggen (blåbetong) som sedan aggregatet hänger på. Att byta placering av aggregat är inte aktuellt eller möjligt. Jag funderar på annan lämplig åtgärd för att dämpa/minimera stomljud/vibrationer.
Det finns många olika typer av vibrationsdämpare, men där vissa har en infästning som jag inte ser kommer fungera för min applikation. Jag är lite inne på typ M ( https://www.kuntze.se/produkt/vibrationsdämpare-typ-m/ ).
Det enklaste och smidigaste skulle såklart vara om man kunde lägga typ en gummimatta eller motsvarande dämpande material bakom upphängningslisten, men vet inte vilket effekt det skulle få.
Har också funderat på om jag skulle bygga typ en vibrationsdämpad väggmonterad platta (ex konstruktionsplyfa 15mm som är monterad mot vägg med typ typ M dämpare eller liknande), och sedan fäster jag upphängningslisten och aggregatet i den plattan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.