galento
Hejsan,många har kanske sett detta men här kan finnas lite pengar att spara  www.dackonline.se   Ska fungera bra enligt vänner som handlat där,kollade på ett däck till hojen och det var 35 % billigare än där jag köpt tidigare.

Undvik de billigaste bara... Svärmor köpte vinterdäck där i höstas... Tror hon gav 500 kr st... Höll bara en vinter... 2 mm kvar på däcken när de skiftades..

RoTe
Har handlat, få se nu, 16 däck därifrån. :surprised:
Har alltid funkat kanon och till kanonbra priser! :)

Själv anlitar jag Vianor.. De ligger oxå rätt bra till prismässigt... Sen att vi som kör taxi i den staden jag kör i har snuskigt bra rabatter hjälper ju till lite x-tra.. :cool:

Håller helt med P-plats!

Han jag köper däck av gillar inte internetdäcken vilket man kan förstå. Därför lägger han på väldigt mycke om någon kommer med sådana däck och vill ha dom pålagda och jag håller med han.
Tror att håller man sig till en brukar det alltid gå att pruta lite. Sen varför inte gå ihop med några så han kan ta hem lite fler på engång?
Sen är det ju om något krånglar. Lönar det sig då att skicka 4ggr extra, sitta i telefonkö eller aldrig få mailsvar för att något krånglade eller var fel när man man har den lokale handlaren 1mil bort?

RoTe
P-plats.se skrev:
Jag tycker att det är bra att dackonline.se mfl. får pressat priserna lite men jag tror vi bör passa oss lite för hur utvecklingen just nu är.
Jag sitter i styrelsen för en bliklubb och märker på vårt forum att fler och fler köper via internet. Det som oroar mig är det när folk klagar på att den lokala däckgubben är "så j@vla dyr på monteringen" som folk uttrycker det.
Var ska vi ta vägen är våra lokala däckhandlare inte kan överleva då dom inte får sälja några däck???
Jag brukar alltid bestämma mig för en typ av däck, kolla med dackonline.se mfl. och sedan åka till min lokala däckhandlare och diskutera lite. Priserna hamnar för det mesta i samma prisklass och senaste däcken jag köpte var bara 20:- dyrare / däck men då ingick monteringen!!!
Nästa sak man bör tänka på är ev. reklamationer som den lokala däckhandlaren sköter men blir mycket jobbigare om man handlat via internet...
...billiga däck kan bli mycket dyra!?

En sak till, detta gäller inte bara däck!

Lite smygreklam också för min lokala däckhandlare:
[länk]
(Ingen bra hemsida men bra priser!)
Själv har jag aldrig fått en endaste krona i rabatt av någon däcknasare i Uppsala.
Jag har ringt runt en gång och frågat om priser för det billigaste 17" däcket dom hade. Billigaste var 1500kr stycket. På internet hittade jag billigaste för 800kr stycket. Vi snackar halva priset!! Så länge inte monteringen kostar 1500kr så tjänar man ju på det. Montering i Uppsala kostar runt 150-200kr per hjul.

Jag får hålla med RoTe. Här i knutarna (södra Stockholmsområdet) så har jag inte fått mycket till rabatt när jag hört mig för utan mina "internetdäck" plus omläggning på lokala firman blev dryga tusenlappen billigare än bästa priset lokalt.

Dessutom passar ett mail till firman bättre för mig än att ringa lokala däckverkstaden som svara i telefon ungefär tre sekunder per dag och bara säger "kom förbi så kollar vi på det..." Jovisst, men nu jobbar jag på dagarna och kan inte bara "komma förbi" :)

Att däckfirman lägger på extra om man kommer med "eget materiel" är helt OK tycker jag, så gör ju alla andra branscher. Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna.

Eller ännu bättre vore förstås om de gav attans i att dölja arbetskostnad i materielinköpsmarginaler. För jag förstår inte varför däckfirman ska lägga på X kronor på inköpspriset på däcken och dra av samma på arbetet? Vill de ha 150-200 kr per däck för omläggning så kan de väl säga det istället för att ta 20 kr för omläggningen och lägga på 180 kr på inköpspriset.

Det är bara föredettingar som inte säljer "internetdäck".

Att det överhuvudtaget finns ett namn för det visar ju hur trögtänkt branchen är.

När detta började för några år sedan var problemen stora med parralellimporterade däck avsedda för fel marknad. Asien-däck hamnade i Luleå och det blev knas pga att det är olika gummiblandningar i europa och i Öster.... Den tiden är förbi vill jag påstå. Nu handlar det om att kapa däckhandlarnas feta marginaler och kränga däck till bra priser - flera har fattat att de traditionella handlarna är "fat and happy" och det är just det som skapar utrymme för Dackonline mfl.

Det handlar inte ens längre om att man lämnar sämre service som vissa påpekar, även detta har man nu löst (inte alla, men många).

Infosite.se har ett antal utpekade däckverkstäder som hjälper dom med den praktiska biten. www.guson.se där jag handlade mina däck senast (sommarsulor) har både nätförsäljning och ett par verkstäder så gränserna suddast snabbt ut mellan näthandlare och traditionella verkstäder. Inte har jag sämre service på Guson bara för att jag handlat av dom till "internetpriser". Dom har insett att tåget går nu och anpassar sig till det. Firmor som Guson kommer att överleva.

På OKQ8as däckverkstäder kommer man antagligen kunna överleva på företagskunder och lastbilar några år till (där är marginalerna redan pressade) men på privatsidan tror jag loppet är kört om ingen vaknar upp ur medvetslösheten som nu råder. Samma däck som jag betalade cirka 1000sek för (monterat och klart på fälg OCH bil) på Guson skulle OKQ8 Fruängen ha 2400sek för. Omonterat.

P-plats.se skrev:
Jag kan lova att det oftast inte är däckhandlaren som tjänar dom stora pengarna utan grossisterna...
Du menar att tex OKQ8 (som inte är direkt små på däck) har så dåliga inpriser att dom måste vara 1400sek dyrare per däck än vad lilla www.guson.se är?

Det tror jag inte på.

Att grossisterna lever gott tvivlar jag inte på dock.

Jättenöjd med däckonline.
Mina lite udda däck kostade 120Kr att montera på ett vanligt företag. Blev så denna gång efterssom den vanliga däckgubben jag normalt åker till var sjuk (kostar 60kr där).
Leveransen av däcken har i flera fall vart FÖRE utsatt datum. Det enda pinsamma är att rulla dem ijenom mataffären (om man som jag bor på landet)

Har man lantbrevbärare slipper man de.. ;)

De flesta bensinmackar är ett skämt. Inte så konstigt eftersom det finns så många andra välsorterade ställen att köpa bildelar och att mackarna tjänar ungefär lika mycket på att sälja ett salladshuvud som en full tank... blir konstigt då.

P-plats.se skrev:
Kan var berädd att göra ett undantag av den typen av försäljningsställen.
Jag skulle aldrig gå dit utan till en "riktig" däckhandlare som har som huvudsyssla att sälja däck. Nu får jag säker skit igen men jag ser inte OKQ8 som en däckhandlare utan ett besinbolag som tjänar för dåligt (tycker dom sälva) och vill lura dyra däck på hederligt folk! ;)

Ok. Men just OKQ8 har faktiskt en seriös men svindyr däckverksamhet iaf är i krokarna Jag skulle gissa att det är en av dom som langar flest däck i 08-land faktiskt.

galento
OlaF skrev:
De flesta bensinmackar är ett skämt. Inte så konstigt eftersom det finns så många andra välsorterade ställen att köpa bildelar och att mackarna tjänar ungefär lika mycket på att sälja ett salladshuvud som en full tank... blir konstigt då.
Precis OlaF,den forna tidens service och delar är ett minne blott.Var inne på en Uno-x mack för några dagar sen för jag behövde ett par tändstift,svaret jag fick var: vad är det ? :surprised: :surprised: :surprised:

Jag handlade tidigare däck av ett företag som låg 10 mil bort. Dom hade så mkt lägre priser än alla däckshandlare jag frågade att det lönade sig att åka dit och byta.
Jag köpte samma märkes däck som en kamrat till mig. Han fick ordentlig rabatt genom att han kände en som har ett åkeri men mina däck vart ändå lite billigare.
Så däckhandlarna har väldigt goda marginaler. Dom däck jag köpte var helt lagligt med kvitto och utan någon rabatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.