Hej, dags för lite tankeverksamhet över hu hallen ska göras om.

Som det är nu finns det 3 brytare.

Uppe:
Kron U1, U2 (En strömbrytare)

Hall:
Kors + Std H1, H2 (två strömbrytare)

entre:
Kron E1, E2 (En strömbrytare)

U1, H1 och E1 går till samma takuttag (nu 2 st, men ska ju tas bort med det nya taket.)

U2, H2 och E2 är helt egna(en knapp tilll ett uttag respektive)

Du ska det bli led, troligen med 2 drivers och återfjadrande dimmring. (Helst vill jag ha 1-10v dimmer som ialla andra rum, men tror inte det går utan mkt jobb).

Drivers är typ Jolly PRO, led är 3x1,2w 350mA downlights.
Spontant känns det som dragningen kommer bli enklare nu, men är lite osäker. Och alla tändkablar är gula nu, så det är svår att veta vilka som går till vad.

1.
Är det nån skillnad på att dimma med återfjadrande knappdimmer kontra 1-10v dimmer? i tex min max lägen, etc.

2.
Är ganska säker på att alla 3 är matade med samma grupp och fas, men ska dubbelkolla.
Är det rätt att jag bara sätter fjäder bakom U1 och E1, och byter H1 till en vanlig med fjäder?
Ser till att dom är kopplade parallellt.
Som bilden
Hall_led.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Funktionellt är det ingen skillnad, båda metoderna kan justera ljusstyrkan 0-100%

2. Det blir bra som du ritat. Troligen har du trappströmställare i ytterkanterna med en kors i mitten, men det spelar ingen roll. Och du behöver heller inte byta korsströmställaren till en annan typ så länge som det går att montera fjädrar bakom att de du har.

Om det är korrekt installerat kan du också lita på att alla tre matas av samma grupp, men man vet aldrig...det är inte fel att kolla upp detta.

Här finns lite kopplingsexempel:
http://www.byggahus.se/forum/el/230687-fibaro-dimmer-i-trappkoppling.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.