Behöver lite felsökningshälp

Cylinda FT26 Stannar efter ullprogram, det stod 1 i displayen och luckan går ej att öppna med nyckelsymbolen
Ingen annan funktion kan väljas för att slutföra programmet. Jag har tömt ut vatten och nödöppnat
luckan med draghandtaget och stängt av huvudströmmen och låtit maskinen står 10 min. (det var inte mycket vatten så maskinen verkar pumpat ur)

När jag försöker starta ett nytt program blinkar start men inget händer när jag trycker på start.
Håller jag inne start i några sek, slutar start blinka och annat program kan väljas men maskinen startas inte
och luckan måste öppnas med nödhantaget. Låsknappen verkar inte påverka lucköppningen.

Var börjar man felsöka?
Mina hypoteser
0 något barnlås blivit aktiverat? i manualen står det tryck på lucköppningsknappen men det finns ingen specifik lucköppningsknapp, bara nyckelsymbolen under start
1. Förhindrar ett ev. trasigt magnetlås start? Hur felsöker jag det?
2. Trumman har vibrerat kraftigt sista tvättarna och jag har för några år sedan bytt fjädern som håller trumman och skulle precis byta på nytt. Kan det finnas brytare i maskinen som slår ifrån vid för kraftiga vibrationer i trumman?
3 Kolen slut?, maskinen är nog från 2005, går det att peta till kolen för att testa om de kan få kontakt (med huvudströmmen avslagen )
4. finns det något sätt att nollställa maskinen som jag inte lyckats hitta?

Ni ser i videon när jag gör startproceduren, nu var luckan redan stängd men det blir ingen skillnad om luckan var öppen och jag stänger.

Tacksam för alla tips :)/ Thomas

Mats-S
https://www.bruksanvisni.ng/cylinda/ft-26/bruksanvisning?p=20
Överfyllnad
Om F1 blinkar i displayen.
1. Stäng av vattenkranen.
2. Ring service!

F1 verkar ju vara ett Major fel som inte definieras närmare, man kan ju misstänka programvarufel då(?), vilket kanske även bekräftas av hur maskinen beter sig när du försöker köra den.

Hittade det när jag googlade på felkoden F1
https://www.nettoparts.se/shop/diy-felkoder-cylinda-tvattmaskin-29245s1.html
Orsak: Temperaturfel.
Möjlig lösning: Byt ut NTC-sensorn.

Kolla även den här BH-tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-cylinda-ft36-felkod-f1.255733/
Står lite intressant om vad F1 kan bero på och om att resetta maskinen där :)
Nu funkar den igen. Tömde den på vatten och gjorde en omstart genom att hålla in on/off knappen i 30 sekunder, lät den sedan vara i en kvart innan jag testade igen, med gott resultat.

Med tanke på att maskinen är från 2005 (20 år!) så skulle jag nog inte lägga några pengar på att betala en servicetekniker för felsökning. Bättre att lägga pengarna på en ny maskin då :)

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
[länk]
Överfyllnad
Om F1 blinkar i displayen.
1. Stäng av vattenkranen.
2. Ring service!

F1 verkar ju vara ett Major fel som inte definieras närmare, man kan ju misstänka programvarufel då(?), vilket kanske även bekräftas av hur maskinen beter sig när du försöker köra den.

Hittade det när jag googlade på felkoden F1
[länk]
Orsak: Temperaturfel.
Möjlig lösning: Byt ut NTC-sensorn.

Kolla även den här BH-tråden
[länk]
Står lite intressant om att resetta maskinen där :)
Nu funkar den igen. Tömde den på vatten och gjorde en omstart genom att hålla in on/off knappen i 30 sekunder, lät den sedan vara i en kvart innan jag testade igen, med gott resultat.

Med tanke på att maskinen är från 2005 (20 år!) så skulle jag nog inte lägga några pengar på att betala en servicetekniker för felsökning. Bättre att lägga pengarna på en ny maskin då :)
Hej tack för tips, men det stod ingen felkod dvs inte F utan bara 1 i displayen som ofta står när maskin precis gått klart, men här hade den alltså fastnat i detta läge

Mats-S
Men 30 sekunders nollställningen kan ju vara intressant att testa ;-)

Mats-S Mats-S skrev:
Men 30 sekunders nollställningen kan ju vara intressant att testa ;-)
Japp :) provade det, som jag uppfattade var det hålla inne huvudströmbrytaren 30s och sen släppa och starta igen? Det hade ingen effekt tyvärr

Mats-S
T thomas_nystrom skrev:
Japp :) provade det, som jag uppfattade var det hålla inne huvudströmbrytaren 30s och sen släppa och starta igen? Det hade ingen effekt tyvärr
Kanske blir en ny maskin då ... som tröst så är dom nya tvättmaskinerna bra mycket energisnålare än dom var för 20 år sedan 💰

T thomas_nystrom skrev:
Behöver lite felsökningshälp

Cylinda FT26 Stannar efter ullprogram, det stod 1 i displayen och luckan går ej att öppna med nyckelsymbolen
Ingen annan funktion kan väljas för att slutföra programmet. Jag har tömt ut vatten och nödöppnat
luckan med draghandtaget och stängt av huvudströmmen och låtit maskinen står 10 min. (det var inte mycket vatten så maskinen verkar pumpat ur)

När jag försöker starta ett nytt program blinkar start men inget händer när jag trycker på start.
Håller jag inne start i några sek, slutar start blinka och annat program kan väljas men maskinen startas inte
och luckan måste öppnas med nödhantaget. Låsknappen verkar inte påverka lucköppningen.

Var börjar man felsöka?
Mina hypoteser
0 något barnlås blivit aktiverat? i manualen står det tryck på lucköppningsknappen men det finns ingen specifik lucköppningsknapp, bara nyckelsymbolen under start
1. Förhindrar ett ev. trasigt magnetlås start? Hur felsöker jag det?
2. Trumman har vibrerat kraftigt sista tvättarna och jag har för några år sedan bytt fjädern som håller trumman och skulle precis byta på nytt. Kan det finnas brytare i maskinen som slår ifrån vid för kraftiga vibrationer i trumman?
3 Kolen slut?, maskinen är nog från 2005, går det att peta till kolen för att testa om de kan få kontakt (med huvudströmmen avslagen )
4. finns det något sätt att nollställa maskinen som jag inte lyckats hitta?

Ni ser i videon när jag gör startproceduren, nu var luckan redan stängd men det blir ingen skillnad om luckan var öppen och jag stänger.

Tacksam för alla tips :)/ Thomas
Intressant, vår FT36 från 2007 stannade på samma sätt i går men efter ett 40 graders snabb kulör. Vår startade igen efter en kombination av att hålla in start/stopp en längre stund och göra maskinen strömlös i 30 sekunder. Tyvärr inte väldokumenterat hur och i vilken ordning eftersom jag var telefonsupport 40 mil bort.

När jag ser din video då blinkar första segmentet på progressdisplayen när du försöker starta. Enligt vår manual betyder det att luckan är öppen. Kan det vara en glappande brytare som plötsligt indikerar öppen lucka? Då borde maskinen nödtömma och stanna. Frågan är om den då inte förstår om den är tom eller inte och låser luckan?

Är hemma nu och testkör tvätt då får vi se .

MultiMan
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske blir en ny maskin då ... som tröst så är dom nya tvättmaskinerna bra mycket energisnålare än dom var för 20 år sedan 💰
Enda anledningen till att nya maskiner drar mindre energi är att de använder betydligt mindre vatten och tyvärr inte klarar av att varken skölja eller tvätta lika rent som t ex en gammal kvalitetsmaskin som FT26. Jag hade utan tvekan lagat om det är rimliga summor, dvs inom ett par tusen. Samma kvalitet finns i princip inte längre, så i stort sett alla nya maskiner innebär sämre kvalitet.

Tack och lov har min maskin trots att den "bara" är runt 5 år både specialprogram och extra knappar för att tvätta och skölja med mer vatten och längre huvudtvätt med full värme och då blir det som min gamla pensionerade, dvs tvättar renare än de godkända EU-programmen som ligger till grund för moderna klassningar och energiangivelser.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Enda anledningen till att nya maskiner drar mindre energi är att de använder betydligt mindre vatten och tyvärr inte klarar av att varken skölja eller tvätta lika rent som t ex en gammal kvalitetsmaskin som FT26. Jag hade utan tvekan lagat om det är rimliga summor, dvs inom ett par tusen. Samma kvalitet finns i princip inte längre, så i stort sett alla nya maskiner innebär sämre kvalitet.

Tack och lov har min maskin trots att den "bara" är runt 5 år både specialprogram och extra knappar för att tvätta och skölja med mer vatten och längre huvudtvätt med full värme och då blir det som min gamla pensionerade, dvs tvättar renare än de godkända EU-programmen som ligger till grund för moderna klassningar och energiangivelser.
Det här är varit min oro när det är dags att pensionera Cylindan. Bara det att kunna köra sju sköljningar är värt mycket. Får man fråga vilken maskin du kör nu @MultiMan?
Behöver uppenbarligen börja kolla på marknaden nu. Tyvärr kommer väl vår FT36 kosta mer än ett par tusen att fixa. Aldrig servad, 17 år gammal och tjänstgjort under småbarns- och tonår, har garanterat gjort 12000 tvättar så börjar något rasa så kommer mycket att hända inom kort tid…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.