462 läst · 8 svar
462 läst
8 svar
Cylinda FT11
Hur får jag bort den stora frontplåten på denna maskin? Ser inga skruvar, är det bara att slita loss den. Tänkte byta kol i den efter 20 års drift. Maskinen är av den typ som saknar bälg.
Just nu har den stannat helt, inget lyser på panelen. Har tagit ut "hjärnan" ett trådlindat motstånd hade brunnit av. Färgkoden är inte helt läsbar längre, men första ringen verkar vara brun. Har ersatt med ett motstånd på 100 ohm. Skall nu testa om den går igång. Vet någon värdet på motståndet som heter RP1 på kretskortet så är jag tacksam.
Just nu har den stannat helt, inget lyser på panelen. Har tagit ut "hjärnan" ett trådlindat motstånd hade brunnit av. Färgkoden är inte helt läsbar längre, men första ringen verkar vara brun. Har ersatt med ett motstånd på 100 ohm. Skall nu testa om den går igång. Vet någon värdet på motståndet som heter RP1 på kretskortet så är jag tacksam.
Tack för ditt svar. Det sitter ett trådlindat motstånd skulle tro att det är på 2 watt intill där nätströmmen kommer in på reläkortet. Detta motstånd var bränt, trådlindningarna föll av och porslinet var av på mitten. Det ser ut som en switchad nätdel där motståndet sitter. Intill motståndet sitter ett nätfilter CP6.
Nu har jag köpt en ny maskin. Den gamla är slaktad. Kollade kolen i motorn, de såg ut som nya. Inga fel på lagren i motorn. Skall provköra den i morgon. Värmeelementet såg lite korroderat ut. Vill du ha några delar så finns de i Ljungby, Småland.
Nu har jag köpt en ny maskin. Den gamla är slaktad. Kollade kolen i motorn, de såg ut som nya. Inga fel på lagren i motorn. Skall provköra den i morgon. Värmeelementet såg lite korroderat ut. Vill du ha några delar så finns de i Ljungby, Småland.
Lite utanför ämnet. Den nya maskinen heter ew6fn448w. Förstod inte hur jag skulle få upp luckan på den. Tryckte på alla knappar tills den öppnade sig. Bruksanvisningen låg ju i trumman. Den fanns på flera språk men för mig som bara kan svenska, engelska, tyska och lite franska fanns det ingen passande. Har sökt på nätet efter bruksanvisning på passande språk- inget napp där. Inte ens på Electrolux svenska hemsida fanns en bruksanvisning. Nu har jag bett dem att sända en till mig. Lyckades plocka ur transportsäkringarna med hjälp av Google translate. Skall köpa en förminskning till tappvattnet i morgon, sedan blir det provtvätt.
På Cylindas hemsida kostade kortet ca 5000 sek, de hade inget att sälja. Det kretskort du rekommenderar kostar minst lika mycket.
Motorn fungerade efter provkörning på bänk, men lagren väsnades lite.
Nya tvättmaskinen är igång med en nedladdad bruksanvisning till en liknande maskin.
Motorn fungerade efter provkörning på bänk, men lagren väsnades lite.
Nya tvättmaskinen är igång med en nedladdad bruksanvisning till en liknande maskin.
Finns för halva priset, oavsett så är det en bättre investeringEnarG skrev: