Jag har liksom flera andra fått problem med spolarmsväxlaren och fått bra tips i detta forum. Eftersom styrkortet är bränt vid utgångarna för spolarmsväxlaren så planerar jag att byta till “plastbit” (E4300117) som jag köpt av Elektroskandia. Har även köpt ny slang+klämmor (E4306724) [310]. Jag har förstått att det vid bytet är enklast att ta ur både spolarmsväxlare [315] och cirkulationspump [303]. (Nummer inom hakparentes från skiss.) Har också förstått att spolarmsväxlaren är monterad med två snäppfästen. Men jag är osäker på hur jag lossar cirkulationspump [303] från värmeelement [305]. Tacksam om någon kan ge mig tips om detta.
Vill tillägga att jag har kört diskmaskinen med lossade anslutningar mellan styrkort och spolarmsväxlare. Då fungerar nedre spolarmen. Jag har hittat i servicemanual för DW70 hur man vid behov kan höja vattennivån.
Vill tillägga att jag har kört diskmaskinen med lossade anslutningar mellan styrkort och spolarmsväxlare. Då fungerar nedre spolarmen. Jag har hittat i servicemanual för DW70 hur man vid behov kan höja vattennivån.
Bästa svaret
Värmaren lossnar av sig själv om du inte har gummibandet(långt och svart)förutom att höja vattennivån kan du med fördel byta den undre spoarmens lager till modellen som inte har växlarenG GoranHagg skrev:Jag har liksom flera andra fått problem med spolarmsväxlaren och fått bra tips i detta forum. Eftersom styrkortet är bränt vid utgångarna för spolarmsväxlaren så planerar jag att byta till “plastbit” (E4300117) som jag köpt av Elektroskandia. Har även köpt ny slang+klämmor (E4306724) [310]. Jag har förstått att det vid bytet är enklast att ta ur både spolarmsväxlare [315] och cirkulationspump [303]. (Nummer inom hakparentes från skiss.) Har också förstått att spolarmsväxlaren är monterad med två snäppfästen. Men jag är osäker på hur jag lossar cirkulationspump [303] från värmeelement [305]. Tacksam om någon kan ge mig tips om detta.
Stort tack för snabbt svar,electroluxaren skrev:
Min modell är DM 560 VIT 92005720 [DW 70.5]. Nu ser jag att det finns ett gummiband fäst i nedre delen av cirkulationspumpen som trycker cirkulationspumpen mot värmaren.
Antar att du menar att byta nedre spolarmslagring till E4306087 (73,13 kr inkl. moms). Vilken fördel ger ett sådant byte?
Den lagringen som är till för modeller utan växlare är mindre hål i för att trycket till den övre skall räckaG GoranHagg skrev:Stort tack för snabbt svar,
Min modell är DM 560 VIT 92005720 [DW 70.5]. Nu ser jag att det finns ett gummiband fäst i nedre delen av cirkulationspumpen som trycker cirkulationspumpen mot värmaren.
Antar att du menar att byta nedre spolarmslagring till E4306087 (73,13 kr inkl. moms). Vilken fördel ger ett sådant byte?
electroluxaren skrev:
Tack för din förklaring.electroluxaren skrev:
Det dröjer nog några dagar innan jag hinner göra bytet. Hoppas att jag får återkomma om det dyker upp någon ny fråga om detta.
God Jul
Jag bytte spolarmsväxlaren till “plastbit” (E4300117) för ett par veckor sen. Bifogade bild på den demonterade och öppnade spolarmsväxlaren visar att distribution av vatten sker till en spolarm åt gången.G GoranHagg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu roterar den nedre spolarmen och disken blir ren i nedre diskkorgen. Men den övre spolarmen roterar inte. Jag har konstaterat att vatten pumpas upp till övre spolarmen men bara rinner ut från spolarmen. Jag ser inget fel på övre spolarmen. Man skulle gärna haft ett fönster på luckan för att bättre se vad som händer. Den övre spolarmen roterar inte ens när jag tar bort den nedre spolarmen och tejpar igen dess hål.
Det är därför inte troligt att det räcker med att byta nedre spolarmslagring till den som används i maskiner utan spolarmsväxlare (E4306087, som jag ännu inte köpt) för att få den övre spolarmen att rotera.
@electroluxaren: Har du något tips på vad jag bör göra för att få den övre spolarmen att rotera? Också byta lagring till den övre spolarmsväxlaren (E4306604)?
kanske stopp i röret till den övre för om du blockerar den undre så kommer allt vatten till den övreG GoranHagg skrev:Jag bytte spolarmsväxlaren till “plastbit” (E4300117) för ett par veckor sen. Bifogade bild på den demonterade och öppnade spolarmsväxlaren visar att distribution av vatten sker till en spolarm åt gången.
[bild]
Nu roterar den nedre spolarmen och disken blir ren i nedre diskkorgen. Men den övre spolarmen roterar inte. Jag har konstaterat att vatten pumpas upp till övre spolarmen men bara rinner ut från spolarmen. Jag ser inget fel på övre spolarmen. Man skulle gärna haft ett fönster på luckan för att bättre se vad som händer. Den övre spolarmen roterar inte ens när jag tar bort den nedre spolarmen och tejpar igen dess hål.
Det är därför inte troligt att det räcker med att byta nedre spolarmslagring till den som används i maskiner utan spolarmsväxlare (E4306087, som jag ännu inte köpt) för att få den övre spolarmen att rotera.
@electroluxaren: Har du något tips på vad jag bör göra för att få den övre spolarmen att rotera? Också byta lagring till den övre spolarmsväxlaren (E4306604)?
Nu har jag fått snurr på övre spolarmen genom att lyfta överkorgen till sin övre position. Då kommer vattnet via nedre anslutning till spoltornet [321], se bild.electroluxaren skrev:
Då backventilen för övre anslutning till spoltornet tätar bättre så läcker mindre vatten från spoltornet och övre spolarmen roterar. Disken blir ren både i överkorg och underkorg.
O-ringen vid [324] ser inte ut att vara sliten men kanske ändå bör bytas?
Jag vet inte var biten som saknades på spolarmsväxlarens skiva har tagit vägen.
Logga in
Skapa konto
Byt 321 på bildenG GoranHagg skrev:Nu har jag fått snurr på övre spolarmen genom att lyfta överkorgen till sin övre position. Då kommer vattnet via nedre anslutning till spoltornet [321], se bild.
Då backventilen för övre anslutning till spoltornet tätar bättre så läcker mindre vatten från spoltornet och övre spolarmen roterar. Disken blir ren både i överkorg och underkorg.
O-ringen vid [324] ser inte ut att vara sliten men kanske ändå bör bytas?
Jag vet inte var biten som saknades på spolarmsväxlarens skiva har tagit vägen.
[bild]
Fantastiskt bra tråd det här om än något lång
Min skiva i spolarmsväxlaren var uppenbarligen trasig och dessutom var motorn kass (funkade inte när jag lade 230V på ben 2&3).
Jag trodde att jag temporärt hade fixat problemet genom att skära upp skivan så båda kanalerna blev öppna samt probrammera om den så den änvände 15% mera vatten men jag hade tydligen ett litet läckage som gjorde att jordfelsbrytaren slog till.
Så jag beställer en ny spolarmsväxlare och tar med packningarna också.
P.S. Jag har en DM820 och det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle öppna upp undersidan för att komma åt bättre så jag skickar med instruktionen för det
Min skiva i spolarmsväxlaren var uppenbarligen trasig och dessutom var motorn kass (funkade inte när jag lade 230V på ben 2&3).
Jag trodde att jag temporärt hade fixat problemet genom att skära upp skivan så båda kanalerna blev öppna samt probrammera om den så den änvände 15% mera vatten men jag hade tydligen ett litet läckage som gjorde att jordfelsbrytaren slog till.
P.S. Jag har en DM820 och det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle öppna upp undersidan för att komma åt bättre så jag skickar med instruktionen för det
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
man öppnar inte undersidan för att byta spolarmsväxlareP pade68 skrev:Fantastiskt bra tråd det här om än något lång
[bild][bild]
Ok, man kan alltså göra det utan att vicka upp maskinen enligt instruktionen ovan. Ska prova det när ersättaren kommer.electroluxaren skrev:
P.S. En servicetekniker på vitvaror måste ha väldigt speciella händer: starka, smala, inte för långa, och gärna självlysande 🤣
Japp det är definitionen påen teknikerP pade68 skrev: