Hej är det några som är intresserade av att bygga Bill Pentz cyklon.

Jag tänkte att man kunde samordna tex tillskärning av alla delar låta någon eller något företag skära till allt.Någon svetsar osv.

Samköpa allt plåt, impeller, motor, filter etc.

Jag bor i Stockholm på Ekerö

Intresserade?

Mvh Pär H
 
Vad kan det tänkas bli för kostnad? och vad är det för storlek vi pratar om?
 
Kostnad ingen aning det beror på vad man gör själv .
Hur mycket man lejer bort.
dyra poster är motor, impeller, filter. Plåt kostnad har jag ingen aning om vad det kostar, Få den till skuren, svetsad ingen aning i pris där heller

Storlek om man pratar fysisk så har den ett vist mått Menar vi kapacitet så är det valbart.

För er som inte käner till Bill Pentz cyklon. http://billpentz.com/woodworking/cyclone/

Mvh Pär H
 
Funderingar har funnits, synd bara att du "bor" på fel sida........
 
Måste lyfta tråden igen !

Här finns ett ypperligt tillfälle att få en super bra spånsug till ett mycket bra pris.
Jag trodde att det skulle vara fler som är intresserade

Vad är det som gör att det inte är större intresse ?

Mvh Pär H
 
När jag får tid så... Har polare i USA som jobbar med såna. De bygger hela vacumbord med pluggbara hål som de jobbar på. Cyklonen fixar påde utsug o fixering av skivan!
 
Hej hallå pär h. Jag är intresserad, men det beror på slutpriset!
 
kul jag vet inte slut priset med dej är vi 4 , 3 st i min bekantskapskrets.
Kostnad som jag skrev i inlägg 3.

När jag fått ihop några fler så kan vi börja kolla priser.

Man kan kolla med tex clearvue med vad det kostar att importera deras impeller från USA Men det beror också vilken storlek på impeller man vill ha.

Jag har inte börjat att kolla priser på plåt eller tillverkning alt beror på hur mycket man vill göra själv.

Det vore kul om man blev flera så man kunde träfas hos någon under ett antal byggtillfälen.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
kul jag vet inte slut priset med dej är vi 4 , 3 st i min bekantskapskrets.
Kostnad som jag skrev i inlägg 3.

När jag fått ihop några fler så kan vi börja kolla priser.

Man kan kolla med tex clearvue med vad det kostar att importera deras impeller från USA Men det beror också vilken storlek på impeller man vill ha.

Jag har inte börjat att kolla priser på plåt eller tillverkning alt beror på hur mycket man vill göra själv.

Det vore kul om man blev flera så man kunde träfas hos någon under ett antal byggtillfälen.

Mvh Pär H
Detta låter verkligt spännande. Hade jag inte bott i Skåne och lidit av total avsaknad av snickarbod hade jag lätt hakat på! Lycka till!
 
Vart man bor i lilla sverige kanske inte har så stor betydelse.

Jag tänkte som så att var och en kanske kan bidra med något tex vart man kan hitta motorer ,filter som passar,någon programmerar ritningen till så den passar för bearbetning leta impeller som passar allt importera från clearvue.

När vi hittat ett antal som verkligen vill så kan man spåna vidare på vad och en skall göra för att hålla kostnaderna nere..

Mvh Pär H
 
Hej!

Båda dessa cyklonlösningar kräver ett mkt högre flöde än vad ex festool normalsnickardammsugaren kan ge och rekommenderade inte att köra denna lösningen ihop. Allt enl. säljaren.

Lagavulin
 
Den här cyklonen är anpassad för snickerimaskiner med rör på 125mm minimum.
För att vara en cyklon så har den en extrem hög partikelrening.

Varför man använder cyklon är för att filtret inte sätta igen så fort. Där med bibehåller man sugkraften längre. Och ju finare partiklar cyklonen tar bort innan filtret desto mindre säts filtrerna igen.

Och den här cyklonen är nog utan tvekan den bästa på marknaden om man kollar runt lite och läser oberoende teser.

clearvue har en liten cyklon som man kan använda till sin dammsugare oavsett model.

Det går inte att jämföra en tex grovis med bills konstruktioner det är mil emellan i partikel filtrering.

länk till clearvue http://www.clearvuecyclones.com/

Mvh Pär H
 
Got It!

Låter som en lösning för mig. Vad skall man ha för bytta under då? Måste vara tätat om jag fattade rätt? Finns det en proffsig lösning utan att trixa med tape/lister etc.

Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.