Hej!
Jag ska bygga ett trädäck på en balkong utan tak, och är ute efter något så underhållsfritt virke som möjligt! Jag har först varit inne på träkomposit, men efter att ha beställt hem en del prover, känner jag mig inte nöjd. Dels ser det mer onaturligt ut än jag hade önskat, och dels gillar jag inte hur det känns. Så nu vill jag istället ha någon hårdare typ av trä, och har fastnat för Cumaru eller Bangkirai.
Min fråga är helt enkelt - vad är era erfarenheter av dessa?! Jag vill gärna att det så småningom ska få en vackert silvergrå nyans, och när jag jämfört de bilder jag hittat, verkar det som att Bangkirai blir snäppet ljusare och Cumaru behåller en viss röd nyans, stämmer det?
Hur är det med stickor och flisor?
Det känns som att Cumaru är vanligare än Bangkirai, och lättare att hitta bilder på..
På bygghemma.se säljer de Bangkirai i olika storlekar, jag hade blivit jätteglad att höra från någon med erfarenhet av just dessa! Verkar ju vara väldigt mycket billigare att handla därigenom än genom andra återförsäljare; ska jag anta att kvaliteten är sämre? Dock - när jag tittar på deras bilder, finns det en bild på en trall i Bangkirai som är grånad och har just exakt den nyans jag gärna skulle vilja få. Undrar hur väl den stämmer mot verkligheten?
Tacksam för svar!