Tycker att vår pump inte levererar det utlovade.
Då de borrade så sprutade det enorma mängder vatten. Bra för er men inte för oss sa borrkillen. Svårt att borra då, så de fick öka trycket på borren.
Ny installation för ca 2 månader sen.
15-20 minusgrader ute.
Snart visar innertempen 19 grader.
!! Enplansvilla på ca 130 kvadrat.
Golvvärme.
Vi ska installera ett annat expansions kärl ett sånt där med blåsa i då nuvarande med skvallerrör inte kan göra så att det blir det tryck i systemet som det ska vara (1kg)
Lite bilder på inställningar/värden.
Satte element knappen på ON och ökade på graderna för att om möjligt få lite mer värme.
Förslag på åtgärder i nuläget mottages
.
Då de borrade så sprutade det enorma mängder vatten. Bra för er men inte för oss sa borrkillen. Svårt att borra då, så de fick öka trycket på borren.
Ny installation för ca 2 månader sen.
15-20 minusgrader ute.
Snart visar innertempen 19 grader.
!! Enplansvilla på ca 130 kvadrat.
Golvvärme.
Vi ska installera ett annat expansions kärl ett sånt där med blåsa i då nuvarande med skvallerrör inte kan göra så att det blir det tryck i systemet som det ska vara (1kg)
Lite bilder på inställningar/värden.
Satte element knappen på ON och ökade på graderna för att om möjligt få lite mer värme.
Förslag på åtgärder i nuläget mottages
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja de blir varma, och slingorna eller hela huset är byggt av ett proffs! Den elburna/vedeldade värmen har ju funkat tidigareV Vector skrev:
Då det inte är så kallt typ mellan 5-10 minus funkar det ändå hyffsat, men kallare 15-20 är det som effekten inte räcker till. gruvar den dagen det blir 30-40 grader kallt. men innan dess har väl installatörerna kommit hit.Hasse63 skrev:
Tänkte om nån annan kan tänka istället för de "hemmablinda" det ska ju vara "mycket att köra med"
Pumpen går ju knappt så tror nog bara det är felinställt. Hur är själva golvvärmesystemet inställt? Det kanske bara är så enkelt att det kräver varmare vatten för att hålla huset så varmt ni vill ha det. Helst ska man ju inte ha för varmt vatten med golvvärme men det kanske har ignorerats tidigare när det var vedeldat.
Ska inte pumpen gå i auto läget?Hasse63 skrev:Då det inte är så kallt typ mellan 5-10 minus funkar det ändå hyffsat, men kallare 15-20 är det som effekten inte räcker till. gruvar den dagen det blir 30-40 grader kallt. men innan dess har väl installatörerna kommit hit.
Tänkte om nån annan kan tänka istället för de "hemmablinda" det ska ju vara "mycket att köra med"
Jo, men bara för att något har fungerat förut så är det ju inte säkert det fungerar nu. Med vededning eller annan värmekälla så spelar det inte så stor roll hur hög framledning du skickar ut på ett värmesystem. Men vp så ska man ha så låg framledning som möjligt för då blir verkningsgraden högre därför är det viktigt att alla värmekällor som element å golvslingor ger värme. Men det kan ju så vara att som jag skrev att kurvan är för lågt ställd så man ev måste höja den. Å du ställ tillbaka på auto
Alla slingor är helt öppna och då pumpen går så blir alla golv varma men mindre varma då det är -20 . Värmen i huset vandrar upp och ner med kylan ute, typ strax under 19 till strax över 23. Så väldigt stor skillnad mot det gamla väRmesystemet som var en BORÖ med en ”doppvärmare” som höll en betydligt jämnare värme.J Jensa86 skrev:Pumpen går ju knappt så tror nog bara det är felinställt. Hur är själva golvvärmesystemet inställt? Det kanske bara är så enkelt att det kräver varmare vatten för att hålla huset så varmt ni vill ha det. Helst ska man ju inte ha för varmt vatten med golvvärme men det kanske har ignorerats tidigare när det var vedeldat.
Installatören har ställt från 40 till 45 gradig vatten är max, men än har pumpen inte levererat 45, utan endast max37 vad jag sett.
Dessa 37 grader verkar vara max. Är det runt nollan ute så står det ofta att den levererar 35 grader som lägst 32. Mäter jag med min IR-mätare direkt efter pannan så stämmer graderna.
Det som inte är klart än är…
Jag vill byta vår trådlösa innegivare till en med sladd då den ofta tappar kontakten fast det är typ 3m ifrån.
Värmesystemet är det gamla med ett expansionskärl med skvallerrör, detta medför att pannan inte kommer upp i något tryck som enligt installatören ska ligga på 1 kg. Mätaren kan ibland stå på 2 hekto. Men oftast på 0.
Det ska dit en med blåsa som man fyller tills det blir 1kg.
Kan tillägga att då jag ska lufta pannan så finns det 2 ställen ”uppepå” den ena har 2 luft ställen och den andra ett.Hasse63 skrev:Alla slingor är helt öppna och då pumpen går så blir alla golv varma men mindre varma då det är -20 . Värmen i huset vandrar upp och ner med kylan ute, typ strax under 19 till strax över 23. Så väldigt stor skillnad mot det gamla väRmesystemet som var en BORÖ med en ”doppvärmare” som höll en betydligt jämnare värme.
Installatören har ställt från 40 till 45 gradig vatten är max, men än har pumpen inte levererat 45, utan endast max37 vad jag sett.
Dessa 37 grader verkar vara max. Är det runt nollan ute så står det ofta att den levererar 35 grader som lägst 32. Mäter jag med min IR-mätare direkt efter pannan så stämmer graderna.
Det som inte är klart än är…
Jag vill byta vår trådlösa innegivare till en med sladd då den ofta tappar kontakten fast det är typ 3m ifrån.
Värmesystemet är det gamla med ett expansionskärl med skvallerrör, detta medför att pannan inte kommer upp i något tryck som enligt installatören ska ligga på 1 kg. Mätaren kan ibland stå på 2 hekto. Men oftast på 0.
Det ska dit en med blåsa som man fyller tills det blir 1kg.
Jag gör så här:
Öppnar en varmvattenkran en aning,
Öppnar på den främre den svarta, där kommer det alltid vatten, den gråa kommer det sällan vatten. På den bakre kommer det oxå sällan vatten. Och det fast systemet är ”fullt” så att det rinner vatten i skvallerröret. Det är alltså luft kvar, denna luft bör försvinna då den nya exkärlet monteras, min innan dess så kanske inget går att göra med dålig värme?!?!
Liknande trådar
-
Jag får inte varmare framledning än 30c, CTC GSI 12?
Värmepumpar -
CTC GSI12 (612) varför kan jag inte reglera min framledningstemperatur?
Värmepumpar -
Ställa in tryck i bergvärmepump ctc gsi
Värmepumpar -
Koppla in rumstempgivare CTC GSI-12
Värmepumpar -
Bergvärmepump ctc gsi 616. Var fyller jag på vatten?
Värmepumpar