108 läst · 5 svar
108 läst
5 svar
CTC Eco-el med cirk-pump för radiatorer på retursidan
Jag fixar med värmesystemet i mitt 4-lägenhets hyreshus.
Jag såg idag att den cirkulationspump (3-fas större modell) som cirkulerar vattnet till radiatorerna sitter monterad på returen, ca 4m från ECO-el pannan.
Den cirkulerar dock vattnet åt ”rätt håll”, dvs den trycker vattnet ”mot” ECO-el pannan.
Kan placeringen på returen medföra några problem?
Jag har en nyare cirkulationspump som skall monteras vid tillfälle, och den monterar jag isf på stigarsidan till elementen.
Jag såg idag att den cirkulationspump (3-fas större modell) som cirkulerar vattnet till radiatorerna sitter monterad på returen, ca 4m från ECO-el pannan.
Den cirkulerar dock vattnet åt ”rätt håll”, dvs den trycker vattnet ”mot” ECO-el pannan.
Kan placeringen på returen medföra några problem?
Jag har en nyare cirkulationspump som skall monteras vid tillfälle, och den monterar jag isf på stigarsidan till elementen.
Fungerar det med, då det inte finns en värmeväxlare. Men bäst på stigarröret, då pumpen statiska tryck blir direkt ut till systemet. Det gäller att få ett tryck ut, på ett bra sätt. Och den ska sitta min ca 0,5 meter efter shunten, så att en bra blandning på värmevattnet blir.
Pannan är ställd på en max utledningstemp på 65 grader i dagsläget.J Josth skrev:
Är det en överkomlig temp för att montera den nya pumpen på stigarsidan utan att ta ”skada”?
Min tanke är att montera nya pumpen ca 2,5m efter shunten så det bör m.a.o fungera?J jonaserik skrev:
Pumpar för värme är designade för 100 C, så ingen fara där, det är s.k. våta pumpar och dom kyls av flödet genom dom. Det med på returen var mycket förr med äldre pumpar som inte gillade hög temp.C CurreOrrell skrev: