Kom för inte så länge sedan över ett beg CS 70 EB-SET i fint skick till bra pris.
Har varit ute efter en riktig bordssåg ett bra tag nu och tills nyligen lutade det åt en CMS lösning men till slut så blev det ändå denna.

Kanonfin såg d^_^b och i princip det enda jag reagerat på hittills med den är att justerbordet glappar lite i sidled.

Tänkte först det kunde vara jag som var kinkig, men eftersom det bara glappade i bakkant började jag likväl söka efter orsaken och kom fram till att den bakre Excenterrullen (se bild) släppt från sina kullager (bild) vilket gör att bordet då kan förflytta sig några millimeter i sidled..

Det är klart att det går att bara beställa ny excenterrulle, men det tar 5 dagar att få hem delar och tänkte därför höra mig för om det kan vara idé att försöka reparera, typ limma ?

Tar även gärna emot tips på vad jag kan tänka på framöver för att hålla maskinen i fortsatt gott skick.

- Andreas

Det är alltså POS nr 33 till justerbord (art. 490312) i Festools reservdelskatalog som trilskas !

• Excenterrulle.png
Testa att limma försiktigt med epoxi. Om allt skiter sig får du beställa en reservdel. Jag har både sågen och justerbordet och jag jag har bara gott att säga om dem. Justerbordet tar en stund att ställa in, men det är verkligen fantastiskt. Inställningarna håller sig när man demonterar bordet och sedan monterar tillbaka det.

clain skrev:
bakre Excenterrullen (se bild) släppt från sina kullager (bild) vilket gör att bordet då kan förflytta sig några millimeter i sidled..

Det är klart att det går att bara beställa ny excenterrulle, men det tar 5 dagar att få hem delar och tänkte därför höra mig för om det kan vara idé att försöka reparera, typ limma ?
Jag har bytt min en gång. Bytet var lätt, och resultatet perfekt. Som mattiasp nämner, man kan demontera och remontera justerbordet väldigt lätt. På själva justerbordet finns en liten skruv med gummispänning mot den långs justerskenan. Den bör man spänna varje gång innan man tar av justerbordet, så att inte den far iväg och slår in i kanten varje gång man ställer skenan på högkant.

--- Mats ---

Tog först loss rullen, men med ett osäkert slutresultat och säkerligen en del tid för att få det bra så förkastade jag idén och beställde reservdelen på en gång istället.

Kändes dessutom mer värdigt denna sågen..

Hur som haver har jag nu försökt gå igenom sågen så gott det går för att hitta ytterligare delar som kan behöva bytas ut..

Stör mig då på att Längdanslag LA (492095) är ganska ryckigt att förflytta i sidled på själva sågbordet.. Dvs väl "utanför" på bordsbreddaren glider det på ganska fint, men när jag vill kapa < 30 cm och förflyttar anslaget in på sågbordet är sämre...

Flyttar jag däremot över Vinkelanslaget (som är snudd på oanvänt) så glider det superfint även på sågbordet.

Funderar lite på om det kan vara dags att byta delen som själva anslaget glider på, men det visade sig (enligt reservdelskatalogen) att man behöver byta ut hela spännstycket (488326) isåfall.

Anslaget är ju det jag kommer använda mest så det är visserligen väl värt slantarna för att fungera tipp-topp det med...

- andreas

Bordsbreddaren har en massa inställningsskruvar så att man kan ställa bordet så att det hamnar i samma plan som själva sågen. Det kan alltså ställas i höjd, vinkel och längsled. Kolla att allt är ordentligt linjerat innan du beställer fler delar. Kolla även att spaken som låser vid bordet när man använder mikrojusteringen är öppen. Det är lätt att missa.

Jo jag hade tänkt att jag skulle ta mig tid att ställa in allt riktigt ordentligt när jag väl bytt delarna till justerbordet...

Men längdanslaget glider som sagt sämre på själva bordet, även om inte bordsbreddaren är monterad.

Skall nog ta mig en ordentlig titt på låsningen till längdanslagets mikrojustering imorgon oxå.

Kanske helt enkelt är handhavandefel som är orsaken... ;-)

Jag brukar justera anslaget enligt ordningen:

Öppna bägge 2 spakar och lossa ratten/vredet, sen flytta anslaget och låsa mikrojusteringsspaken och därefter den andra spaken och sist vredet..

Tycker annars att det riskerar att hamna snett, men det kanske går att ställa in anslaget oxå, precis som resten av bordet..

- Andreas

mattiasp skrev:
Bordsbreddaren har en massa inställningsskruvar så att man kan ställa bordet så att det hamnar i samma plan som själva sågen. Det kan alltså ställas i höjd, vinkel och längsled. Kolla att allt är ordentligt linjerat innan du beställer fler delar. Kolla även att spaken som låser vid bordet när man använder mikrojusteringen är öppen. Det är lätt att missa.
mattias > När du har låst mikrojusteringen med spaken, är ditt anhåll då helt stumt i "sidled" ? Mitt glappar nämligen 1-2 mm om jag inte låser fast det med "huvudvredet" direkt.

Ställer jag det på 13,5 cm så kan jag alltså ändå flytta anhållet nån millimeter (13,4-13,6) åt bägge hållen fastän spaken är låst.

Har ingen butik i närheten med en CS 70 hemma just nu tyvärr så det är svårt att jämföra med ett nytt...
:(

-andreas

Ta bort anhållet och justera genom att spänna åt nylockmuttern en aning. Det skall inte vara glappt och det skall inte gå för trögt. Sen har du några tiondelar frigång i skruven. Jag har funderat på att korrigera det genom att montera en fjäder så att gängorna alltid belastas i samma riktning, men det har inte känts så väldigt angeläget. Om du bara tar isär och kollar hur grejorna fungerar skall du se att det mesta går att justera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.