P Psykoppout skrev:
Och helt apropå trådens ämne: [länk]
Det är ju lätt att påstå saker om man inte behöver bevisa att det är sant.
Varför har man avsiktligt låtit patienter på sjukhus över hela världen dö, när de lätt hade kunnat botas?
– Och dessutom på allt sätt blåst upp dödssiffrorna för Covid med falska dödsattester och falska tests?
Har du pratat med någon sjuksköterska som hållit någon i handen när någon med covid-19 har dött? Det har jag och jag tror inte det var varken skådespel eller lögn.

Avsiktligt? Botas? Falska test? Kärnmakt?

Helt tydligt skapar det nya informationssamhället problem när vilken information som helst kan sprids fritt.
Källkritik är svårt när kunskapsnivån är låg.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Är det inte intressantare med konspirationsteorier med mer verklighetsförankrat innehåll, @Psykoppout?
Tex varför köpte ett PLA sjukhus PCR testutrustning som (inte?) kan användas för att detektera virus?
Dokument som visar en beställning från Chinese People's Liberation Army Airborne Corps Hospital.
Källa: Australiensisk underrättelsetjänst via indiska nyheter.

Vad hände med patentansökan på covid-19 vaccin från 24 februari 2020?
NyPost:
US-linked Chinese military scientist filed patent for COVID vaccine just after contagion emerged: report
https://nypost.com/2021/06/04/chine...accine-patent-after-contagion-emerged-report/
A Chinese Communist Party military scientist who got funding from the National Institutes of Health filed a patent for a COVID-19 vaccine in February last year — raising fears the shot was being studied even before the pandemic became public, according to a new report.

Zhou Yusen, a decorated military scientist for the People’s Liberation Army (PLA) who worked alongside the Wuhan Institute of Virology as well as US scientists, filed a patent on Feb. 24 2020, according to documents obtained by The Australian.

The patent — lodged by the “Institute of Military Medicine, Academy of Military Sciences of the PLA” — was filed just five weeks after China admitted there was human-to-human transmission of the virus, and months before Zhou died under mysterious circumstances, the report noted.
 
P
Teori är primärt en abstraktion. Att allt som per definition är en teori, är detsamma som att det inte är en konkret verklighet.

Verkligheten som en abstraktion är oändlig, fast den började förstås 13,8 miljarder år sedan. Inte big Bang teorin alltså, då den började ganska nyligen och har inte med verkligheten att göra.

:cool:
 
BirgitS
P Psykoppout skrev:
Att allt som per definition är en teori, är detsamma som att det inte är en konkret verklighet.
Nej, relativitetsteorin är en konkret verklighet, evolutionsteorin är en konkret verklighet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
Det som vardagligt brukar kallas för en teori är i själva verket en hypotes. En bekräftad hypotes är en teori.
En teori är en modell av verkligheten och är förstås en abstraktion. Teorier kan ersättas av bättre teorier, vilket ständigt händer och har hänt hela tiden under vetenskapens utveckling.

Så den ganska vanliga kommentaren "det är bara en teori" missar målet en hel del.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det som vardagligt brukar kallas för en teori är i själva verket en hypotes. En bekräftad hypotes är en teori.
En teori är en modell av verkligheten och är förstås en abstraktion. Teorier kan ersättas av bättre teorier, vilket ständigt händer och har hänt hela tiden under vetenskapens utveckling.

Så den ganska vanliga kommentaren "det är bara en teori" missar målet en hel del.
Konspiration betyder illasinnade som andas tillsammans. Inbördes kallar dom inte sig för teoretiker. Allt handlar om handling, konsekvenser av handlingar.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, relativitetsteorin är en konkret verklighet, evolutionsteorin är en konkret verklighet.
Nix, så menade inte jag. Om du funderar ifall livet kan vara fullständigt teoretiskt. Att det teoretiska livet kan vara fiktivt. Skillnaden till ett praktiskt liv, är existentiell. Finns / finns icke.

Det som finns kan hitta på nåt som inte finns. Det som inte finns, saknar just den förmågan.
https://www.bitchute.com/video/0AlVnNXlf2vm/
 
BirgitS
P Psykoppout skrev:
Nix, så menade inte jag. Om du funderar ifall livet kan vara fullständigt teoretiskt. Att det teoretiska livet kan vara fiktivt. Skillnaden till ett praktiskt liv, är existentiell. Finns / finns icke.

Det som finns kan hitta på nåt som inte finns. Det som inte finns, saknar just den förmågan.
[länk]
Du får starta en tråd om filosofi om det är det du vill diskutera. Här gäller det konspirationsteorier kring covidvaccin.
 
P
Jaha, jag trodde tråden handlade om coronavirus vaccin m fl konspirationsteorier. Alltså att coronavirus är en konspirationsteori tillsammans med flera övriga teorier. Och att text är ett lämpligt sätt att kommunicera hur konspirationer kan funka teoretiskt, såväl som praktiskt.
 
R
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Mercola igen? Har vi inte redan avhandlat den bluffmakaren:

[länk]

[länk]

Du är sannerligen ett textboksexempel på varför källkritik är viktigt att lära ut i grundskolan.
Om vi menade skillnaden, mellanrummet som skiljer det som inte är teoretiskt eller konspiratoriskt. Skiljet till verkligheten och bildningen av verkligheten. Teorin kan spegla verkligheten. Konspiration kan förvränga och förfalska bilden av verkligheten. Men på frågan ifall konspiration kan förvränga det falska, så att vi uppfattar det bättre än det som är äkta ?

Att ha god koll på allt som är falskt, men presenteras mer fördelaktigt än sanningen. Låter det som en vettig metodik?
 
P
R RoAd skrev:
Mercola igen? Har vi inte redan avhandlat den bluffmakaren:

[länk]

[länk]

Du är sannerligen ett textboksexempel på varför källkritik är viktigt att lära ut i grundskolan.
Jag kan inte p ga admin, göra några textinlägg eller förtydliganden på de poster du brillierar med. Men jag kan läsa allt skit.
 
R
P Psykoppout skrev:
Om vi menade skillnaden, mellanrummet som skiljer det som inte är teoretiskt eller konspiratoriskt. Skiljet till verkligheten och bildningen av verkligheten. Teorin kan spegla verkligheten. Konspiration kan förvränga och förfalska bilden av verkligheten. Men på frågan ifall konspiration kan förvränga det falska, så att vi uppfattar det bättre än det som är äkta ?

Att ha god koll på allt som är falskt, men presenteras mer fördelaktigt än sanningen. Låter det som en vettig metodik?
Nej, inte mycket av det du skriver låter vettigt. Min rent lekmannamässiga diagnos är att du borde överväga att söka någon slags hjälp. Det du skriver börjar mer och mer kännas som att du har någon slags psykos. Verkligen inte illa ment men dina senaste inlägg har gått från att vara konspiratoriska och lite röriga till att vara rent ofattbart ordmos.

Tyvärr är det ju så att om jag har rätt så kommer du garanterat inte lyssna på mig utan avfärda mig som en del av konspirationen, eller något liknande.

P Psykoppout skrev:
Jag kan inte p ga admin, göra några textinlägg eller förtydliganden på de poster du brillierar med. Men jag kan läsa allt skit.
Förlåt, men vad pratar du om? Du svarade mig ju bokstavligen två inlägg tidigare.
 
P
R RoAd skrev:
Nej, inte mycket av det du skriver låter vettigt. Min rent lekmannamässiga diagnos är att du borde överväga att söka någon slags hjälp. Det du skriver börjar mer och mer kännas som att du har någon slags psykos. Verkligen inte illa ment men dina senaste inlägg har gått från att vara konspiratoriska och lite röriga till att vara rent ofattbart ordmos.

Tyvärr är det ju så att om jag har rätt så kommer du garanterat inte lyssna på mig utan avfärda mig som en del av konspirationen, eller något liknande.



Förlåt, men vad pratar du om? Du svarade mig ju bokstavligen två inlägg tidigare.
Jag svarade samma inlägg, olika perspektiv. Jag har haft psykossjukdom 35år sedan, eller i 35år. Det e bara gilla läget ömsesidigt precis hur man vill.

Och jag skriver, och ofta provocerande. Är inte omedveten om hur det är för omgivningen, vilka är dom som eventuellt ”lider” av sin läsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.