Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Perfekt
Mina fötter brukar oftast vara på ett längre avstånd än en armlängd. Då bör de klara sig.
Inse att du blivit blåst om du tror på sagan om att ett säkert avstånd till andra är en armlängds avstånd.

Hahaha.
Det är bar om man själv sätter upp sina egna regler för hur man ska klara detta.
Här är en affisch från FHM som visar vad de menar med armlängds avstånd:
55ae6a85-9422-45ea-8f89-a40b81febf66.png
Från sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se.../a/affisch-hall-avstand-till-andra-manniskor/
Det är alltså inte fråga om mindre än en meter utan betydligt mer.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I denna tråd tycker jag och Optimum oftast lika. Men att kalla det för "helvetet på jorden", var väl ändå en smärre överdrift?

Staffan
Nja det är vad jag ser ett helvete när så många dör och så många förlorar sin livskamrat så många som ser sitt företag gå i spillror. Många äldre som får leva sin sista tid isolerad.

Men ok kanske helvete är väl kraftfull men detta är fruktansvärt och ingen kunde för ett år sedan inse hur det skulle bli.
Nu snart jul och den kommer bli väldigt ensam för väldigt många.
Jag är glad att jag fortfarande har ett jobb att gå till för att gå hemma ständigt i detta ensam kan inte vara bra.
 
T
tusenett skrev:
Snarare tvärtom, en av tre svenskar tackar nej till jobb utan distansarbete.

[länk]
Undrar vad alla de där som gillar att fika mer än att jobba gör nuförtiden? De där som alltid gick omkring med en kaffekopp på kontoret och efter att ha snackat bort en halvtimme med någon som ursäktade sig efter att ha tittat några gånger på klockan genast hittade någon annan att snacka bort nästa halvtimme med?

För såna har det funnits på alla jobb jag har haft.

Nu slipper man dem, liksom bilköer, trängselskatt, kontorskaffe, höga bränslekostnader, parkeringsavgifter och en hel massa annat...
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en affisch från FHM som visar vad de menar med armlängds avstånd:
[bild]
Från sidan [länk]
Det är alltså inte fråga om mindre än en meter betydligt mer.


Och på denna sida står det en armlängds avstånd och inte som bilden visar

Sådan här information ska vara klar och tydlig. Din bild är det men så här står det.

  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Tyvärr håller inte din förklaring.
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
En armlängd. Inte två armlängder. viss skillnad faktiskt. Dubbel så långt, för att vara exakt. Enligt det vedertagna "Optimumska armlängdsindexet", blir det exakta avståndet 1700mm.

Staffan Kalkyl
 
T
optimum optimum skrev:
Och på denna sida står det en armlängds avstånd och inte som bilden visar

Sådan här information ska vara klar och tydlig. Din bild är det men så här står det.

  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
[länk]

Tyvärr håller inte din förklaring.
Du fattar väl att det är ett minsta avstånd, eller tolkar du det bokstavligt?
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Och på denna sida står det en armlängds avstånd och inte som bilden visar

Sådan här information ska vara klar och tydlig. Din bild är det men så här står det.

  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
[länk]

Tyvärr håller inte din förklaring.
Och så finns bilden som förklaring till det luddiga uttrycket om armlängds avstånd.
Annars så kan man ju se hur de står på presskonferenserna, det är inte 70 cm mellan dem utan betydligt mer.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Perfekt
Mina fötter brukar oftast vara på ett längre avstånd än en armlängd. Då bör de klara sig.
Inse att du blivit blåst om du tror på sagan om att ett säkert avstånd till andra är en armlängds avstånd.

Hahaha.
Det är bar om man själv sätter upp sina egna regler för hur man ska klara detta.
Det är folkhälsomyndigheten som rekommenderade en armlängds avstånd 6/4 2020 och har inte ändrat det rekommenderade avståndet.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Nej det var inget direkt nytt mer än att FHM fortsätter att giss och lite om snabbtester och de ger tveksamt resultat. Stefan Löfven tydlig och klar men inget nytt mer än låt bli trängsel när ni går ut och handlar på Black Friday.


Men här får ni mitt referat. Lyssna själva så kan ni säkert hitta på lite fel i det jag skrivit.


Kort referat från pressträff med statsministern 26 november 2020

Något försenad: Start kl 13:33

Stefan Löfven inledde med

På söndag 1:a advent. snart jul som blir annorlunda
Vi kommer klara det här tillsammans.
8 är så många som får delta på en tillställning
8 bör gälla allt.
Imorgon Black Friday därför vill jag understryka att det får inte vara någon trängsel
Om inte går undvika trängsel avstå

Ny beslut
FHM presenterar nytt översiktligt scenarier för 3 månader
Regeringen ger mer information om beslut
Lite om snabbtester. Går använda på äldreboenden


Socialminister Lena Hallengren

Översiktligt scenarier från FHM
Löpande uppdatera var tredje månad
Regering ger även uppdagar att ta fram åtgärder.
Scenarier ska ses som indikation om hur framtiden kan se ut.
Kom ihåg att om vi gör allt kan vi pressa ned kurvan.
Lite om snabbtester som inom 15 minuter kan ge svar om man har virus.



Johan Carlsson fortsatte med
Vi ska presentera nytt scenario idag.
Scenarier är inte en prognos på grund av att man inte vet så mycket om viruset
Man tror på en vändning om ca 2 veckor.
Man har tagit fram det med den data man har.
Man tror man ska kunna påverka pandemiutvecklingen.
Men det är en matematisk modell som kräver att vi uppnår det vi beräknat.
Kan alltså bli annorlunda.
Vi måste ha en bra följsamhet.
Det är en modell och krävs at via alla hjälps åt med att sköta oss.

Bild som Johan Carlsson visade

Kurvdiagram visar Scenario 1 för rapporterade COVID-19 fall i alla åldersgrupper med simulering och faktiska fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Karin Tegemark Wisell

Berättade om snabbtest att på kortare tid påvisa virus.
Ger oss möjligheter att förbättra testresultat nära patienten.
Det finns en del förutsättningar som kräver ordnat införande.
Är anpassat för professionen.
De är inte lika känsliga som PCR tester.
En hel del om och om.
Oklart vad de ger för nytta.
Möjligen att de ger snabba svar.
Man har tagit fram exempel på användningsområden.
Exempelvis på vårdcentraler för att snabbt se om patienten har höga nivåer av virus och kan smitta andra.
Ett negativt resultat går inte helt lita på. Man kan vara smittad ändå.


Stefan Löfven avslutade med att vara rädd om varann och tillsammans tar vi oss igenom det här.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har ställt in rätt mycket mer. Tjänsteresor. Nöjesresor med frugan vi brukar göra. Middagar med goda vänner, restaurangbesök, krogshower, konserter osv.

Men har man ett tomt och innehållslöst liv märker man nog ingen skillnad.
Jag hoppas du raljerar en aning. :D

Jag har ställt in alla de där sakerna jag med men har istället fått massa extratid åt att vara med barnen och ägna mig åt mina stora frritidsintressen likt orientering, löpning och cykling. Jag har aldrig cyklat så mycket som i år och då tränade jag ändå en del innan.

Men visst, jag har inte fått suttit på flygplatser likt Arlanda, Nice, Shipol (hur det nu stavas) och Frankfurt tidiga mornar eller sena kvällar.
 
  • Gilla
Finndjävel och 5 till
  • Laddar…
optimum
J JBa skrev:
Jag hoppas du raljerar en aning. :D

Jag har ställt in alla de där sakerna jag med men har istället fått massa extratid åt att vara med barnen och ägna mig åt mina stora frritidsintressen likt orientering, löpning och cykling. Jag har aldrig cyklat så mycket som i år och då tränade jag ändå en del innan.

Men visst, jag har inte fått suttit på flygplatser likt Arlanda, Nice, Shipol (hur det nu stavas) och Frankfurt tidiga mornar eller sena kvällar.
En viss del, men :love:

Jo det finns massor man kan göra och speciellt glad att vi har vår sommarstuga där vi varit massor i sommar. Men det sociala livet med goda vänner och alla resor är parkerade.

Schiphol är ett jäkla blåsigt ställe vad jag mins om det. Frankfurt bara stort och långt till allt. Berlin som man aldrig trodde skulle bli klar. Men flygplatser är oftast rätt tråkiga och ständigt massa väntan.

Extratid som blivit en del renovering. Barnen utflyttade sedan flera år sedan. För ett år sedan var vi i Stockholm på Ola Salos show. Helt underbar men nu är sådant enbart minnen. Tjänsteresor är bort och det är inte bra för det blir färre nya projekt och ny utveckling av företaget med mässor mm. Allt sådant är flyttat till digitalt vilket är långt ifrån bra alternativ.

Men det kommer en vår och förhoppningen om att allt livets goda saker också kommer tillbaka.
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
Vidarebefordrar lite informationsbilder från presskonferensen.

Graf som visar överdödlighet med antal dödsfall per vecka, inklusive COVID-19-pikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjediagram som visar olika mått på COVID-19-dödsfall per vecka fram till 26 november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar antal avlidna per åldersgrupp över veckor från Folkhälsomyndigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyhetstitel om Tegnells löfte kring restriktioner för julen under coronapandemin.


"Alla väntar på besked om hur julen kan firas i år.

Folkhälsomyndigheten ger besked nästa vecka."



Vad är det som gör att vi vet mer nästa vecka?
Smittspridningen kommer inte dramatiskt sjunka eller öka på en vecka.
 
optimum optimum skrev:
[bild]


"Alla väntar på besked om hur julen kan firas i år.

Folkhälsomyndigheten ger besked nästa vecka."



Vad är det som gör att vi vet mer nästa vecka?
Smittspridningen kommer inte dramatiskt sjunka eller öka på en vecka.
Det är nog ett sätt att sätta lite press på befolkningen. ”Om ni inte skärper er får ni inte fira jul”, typ.
 
optimum
B b8q skrev:
Det är nog ett sätt att sätta lite press på befolkningen. ”Om ni inte skärper er får ni inte fira jul”, typ.
Ja så är det säkert.
Ungefär som vissa tokar sköter barnuppfostran.
"-Är du inte snäll blir det inga julklappar, då kommer inte tomten."

Tomten har fått covid


Nej jag ska inte köra bil någonstans på julafton för då är jag inte nykter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.