Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag ser positivt på framtiden 2021 kommer vi vinna kriget mot helvetet på jorden, covid-19, några av oss.
Tar du inte i lite väl mycket?

Det är ett virus. Du har fått ställa in en thailandsresa, några middagar med vänner och bekanta, några affärsresor och jobbat hemifrån på deltid. Ganska långt ifrån en skyttegrav under första världskriget, vilket jag skulle kalla "helvetet på jorden".
 
  • Gilla
crappyusrname och 14 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är mina egna bedömningar baserade på att tillverkarna (våra) räknas med 5 miljarder doser under 2021.

Och att vi sannolikt vaccinerar med 4-5 olika vaccin i april månad (Matti Sällberg)

Kineser och ryssar kör sitt eget race och belastar inte tillgången för oss.
Men om det är din egen bedömning så kan du väl uttrycka dig på det sättet, typ "jag tror", "jag anser" eller något liknande i stället för att uttrycka dig som att det vore helt sant. Då kommer du att slippa många klagomål.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tar du inte i lite väl mycket?

Det är ett virus. Du har fått ställa in en thailandsresa, några middagar med vänner och bekanta, några affärsresor och jobbat hemifrån på deltid. Ganska långt ifrån en skyttegrav under första världskriget, vilket jag skulle kalla "helvetet på jorden".
Ja, och tidigare pandemier har också varit mycket värre än denna.
 
Nissens Nissens skrev:
Varför är risken för just narkolepsi ”obefintlig”? Det sade de säkert innan det inträffade förra gången också. De förnekade det läven lång tid efteråt...

Lustigt att du ändå nämner det som en befintlig risk på slutet i samma mess där du säger att risken är obefintlig...
Narkolepsi, har det i efterhand visat sig, är en biverkning av sjukdomen, inte av vaccinet. Problemet är att vaccinet innehöll den del av viruset som i mycket speciella fall kunde ge narkolepsi. Det fanns två vaccin, det andra vaccinet innehöll inte denna del av viruset, och där fick ingen vaccinerad narkolepsi. Men det finns alltså ett antal ovaccinerade i världen som fått narkolepsi.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Känslan när vaccinen blivit godkända och man inte längre får distansarbeta hemma i mysbyxor utan måste tillbaka till arbetsplatsen.
[bild]
Jag ogillar de två dagar per vecka jag är hemma nu och ser fram emot när man kan träffa jobbarkompisar och speciellt tiden när man kan sitta och fika runt ett bord som förr i tiden.

Den kommer snart är jag övertygad om.

Tycker synd om de som har så tråkigt på jobbet att de känner panik för att återgå. De borde nog byta jobb.
 
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tar du inte i lite väl mycket?

Det är ett virus. Du har fått ställa in en thailandsresa, några middagar med vänner och bekanta, några affärsresor och jobbat hemifrån på deltid. Ganska långt ifrån en skyttegrav under första världskriget, vilket jag skulle kalla "helvetet på jorden".
Jag har ställt in rätt mycket mer. Tjänsteresor. Nöjesresor med frugan vi brukar göra. Middagar med goda vänner, restaurangbesök, krogshower, konserter osv.

Men har man ett tomt och innehållslöst liv märker man nog ingen skillnad.
 
A
optimum optimum skrev:
Löfven kallar till pressträff kl 13.

Vad tror ni han kommer med då?

Kurs i hur man tar på ett munskydd?
Att avståndet på armlängd hos FHM är på tok för kort?
Att vi ska skärpa oss mera, alltså vi som redan sköter oss bra?

Självklart ska jag lyssna vad vår statminister har att framföra. Självklart.
Det kanske kommer rekommendation om att vi ska hålla avstånd till oss själva, s.k. självdistans. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad betyder det?
Nissens Nissens skrev:
Varför är risken för just narkolepsi ”obefintlig”? Det sade de säkert innan det inträffade förra gången också. De förnekade det läven lång tid efteråt...

Lustigt att du ändå nämner det som en befintlig risk på slutet i samma mess där du säger att risken är obefintlig...

Jag försökte vara lite klurig i min formulering :)

Narkolepsi orsakades av att ett virusprotein liknade ett mänskligt protein i hjärnan, i vissa sällsynta fall så orsakade därför immunresponsen mot viruset ett autoimmunt angrepp i hjärnan. Vaccinet som användes i sverige 'Pandemrix' innehåll detta protein, de flesta andra vacciner hade andra proteiner eller proteindelar och orsakade inte sjukdomen.

Risken att något liknande ska hända igen och orsaka just narkolepsi är givetvis mycket liten (obefintlig). Men det finns ju väldigt många proteiner i människokroppen, med väldigt många ytor som skulle kunna likna någon yta på ett virus. Den sammantagna risken för att någon typ av autoimmun-sjukdom skulle kunna orsakas av ett vaccin är därför inte obefintlig.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag har ställt in rätt mycket mer. Tjänsteresor. Nöjesresor med frugan vi brukar göra. Middagar med goda vänner, restaurangbesök, krogshower, konserter osv.

Men har man ett tomt och innehållslöst liv märker man nog ingen skillnad.
Så då tycker du att det är som du var inkallad i ett skyttegravskrig?
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
I-landsproblem :D
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Jag ogillar de två dagar per vecka jag är hemma nu och ser fram emot när man kan träffa jobbarkompisar och speciellt tiden när man kan sitta och fika runt ett bord som förr i tiden.

Den kommer snart är jag övertygad om.

Tycker synd om de som har så tråkigt på jobbet att de känner panik för att återgå. De borde nog byta jobb.
Snarare tvärtom, en av tre svenskar tackar nej till jobb utan distansarbete.

https://it-kanalen.se/sifo-sigma-it-en-av-tre-svenskar-tackar-nej-till-ett-jobb-utan-distansarbete/
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det kanske kommer rekommendation om att vi ska hålla avstånd till oss själva, s.k. självdistans. :)
Perfekt
Mina fötter brukar oftast vara på ett längre avstånd än en armlängd. Då bör de klara sig.
Inse att du blivit blåst om du tror på sagan om att ett säkert avstånd till andra är en armlängds avstånd.

Hahaha.
Det är bar om man själv sätter upp sina egna regler för hur man ska klara detta.
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Jag har ställt in rätt mycket mer. Tjänsteresor. Nöjesresor med frugan vi brukar göra. Middagar med goda vänner, restaurangbesök, krogshower, konserter osv.

Men har man ett tomt och innehållslöst liv märker man nog ingen skillnad.
I denna tråd tycker jag och Optimum oftast lika. Men att kalla det för "helvetet på jorden", var väl ändå en smärre överdrift?

Staffan
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Snarare tvärtom, en av tre svenskar tackar nej till jobb utan distansarbete.

[länk]
Gäller det målare eller snickare?
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Gäller det målare eller snickare?
Astronauter.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.